Od srpnja 1935. godine »Calitea« prestaje ploviti u liniji br. 50, odnosno na liniji Jadran-Pirej-Egejsko more-Egipat, već plovi na novoj liniji Trst-Venecija-Rijeka-Zadar-Brindisi-Korintski kanal-Pirej-Rodos.
Devetog lipnja 1940. godine, dolazeći iz Haife, »Calitea« je skrenuta za Maltu zbog, tada već uobičajenih, pregleda i kontrola od strane saveznika, a 25. lipnja ulazi u sastav Regia Marina dok je bila na vezu u luci Siracusa. Navečer 7. prosinca 1941. godine »Calitea« isplovljava iz luke Brindisi s teretom od 900 tona tereta za Argostoli, Navarino i Bengazi. Na brodu je bilo 283 putnika – talijanski, njemački časnici i obični vojnici. Posada se sastojala od 69 civila i 30 vojnika koji su bili zaduženi za brodsko oružje;piše Novi List
Ujutro 8. prosinca ima havariju desnog motora – lom vodilice stapa pumpe za ispiranje, pa plovidbu nastavlja samo s jednim, desnim motorom. Oko podneva »Calitea« i pratnja stižu u Argostoli. Nijemci tvrde da su se tu sklonili zbog nevremena. Pristupa se popravku motora koji je trajao gotovo puna tri dana. Nakon popravka nastavljaju plovidbu za Bengazi. U plovidbi, zbog jakog vjetra i velikih valova, razarač »Freccia« javlja da skreću za Navarino brzinom od 15 čvorova. Posada je bila pod uzbunom, traže pojačanje, a vojni zapovjednik broda bio je na mostu.
U 16.25 eksplodirao je prvi torpedo koji je ispalila britanska podmornica »HMS Talisman« pod zapovjedništvom kapetana korvete Michaela Willmotta. »Talisman« se nalazio u zasjedi oko 60 milja zapadno-jugozapadno od grčkog otoka Schiza kada je ugledao talijanske brodove na udaljenosti od oko šest kilometara. Wilmott je pogrešno procijenio da se radi o brodu »Vulcania«, koji je bio čak pet puta veći od broda »Calitea«. U 16.22 ispaljeno je pet torpeda prema brodovima. Kasnije je ustanovljeno da je Wilmott naredio ispaljivanje samo četiri, ali je zbog loše komunikacije ispaljeno pet s udaljenosti od 2,5 kilometara.
Stradali iz naših krajeva
Podaci o stradalima iz raznih izvora se uglavnom ne poklapaju:
• Albino Lino Labinaz (Labinac), otac pok. Antonio, upravitelj stroja, rođen 20. 9. 1911. u Vižinadi (drugi izvor: Pula) – izvor Ministero della difesa/Albo d’ oro
• Leonardo Hrvatin, konobar, preminuo u zarobljeništvu 12. 10. 1944. – izvor Albo d’oro
• Giorgio Sussi (Sučić Jure), otac Giorgio (Jure), mornar, rođen u Cresu – izvor Albo d’oro
• Vladimiro Chersi (Francesco), kapetan duge plovidbe, iz Mošćenica – izvor Albo d’oro.
Prvi torpedo je pogodio skladište broj 3 s lijeve strane, a nakon oko pet sekundi brod je pogođen i drugim torpedom u strojarnicu. »Calitea« se jako nagnula, a svi čamci za spašavanje s te strane bili su uništeni. Nijemci su nahrupili u čamce s druge strane. Plutala je još oko 80 sekundi, a zbog jakog nagnuća nije bilo moguće provoditi predviđene mjere za napuštanje broda.
Nakon potonuća na površinu su isplivale splavi i mnogi dijelovi broda. Dio brodolomaca se time uspio spasiti. Razarač u pratnji napravio je krug, bacio dubinske bombe i započeo akciju spašavanja koja je potrajala puna tri sata. U međuvremenu je pala noć, more i vjetar su ojačali, pa je krenuo za Navarino.
Civilni zapovjednik Lauro ostao je do kraja na mostu, držeći se za desni parapet dok je brod krmom tonuo, izdavao je zapovijedi mirnim glasom. Nestao je ispod površine mora zajedno s brodom, a nakon toga je izronio pored splavi.
»Calitea«
Godina: 1933.
IMO: 5607438
Tip: putničko-teretni motorni brod
Brodogradilište: Riuniti Adriatico, Monfalcone
Novogradnja br.: 1118
Kobilica: 15. 11. 1932.
Porinuće: 24. 6. 1933.
Isporuka: 12. 10. 1933.
Naručitelj: Società Anonima di Navigazione Adriatica, Venezia
BRT: 4.013 t
Dimenzije: 101,8 (100,0)x15,13m
Gaz: 7,3 m
Brzina: 16,5/17,2 čv
Putnika: 157 (81 u I. razredu, 34 u II. razredu, 42 u III. razredu; 91 na palubi)
Sudbina:
– 1933. – Lloyd Triestino, Trieste
– 11. 12. 1941. – torpediran od »HMS Talisman« na 36º23’N i 20º33’ E
Na mjesto brodoloma upućeni su brod bolnica »Arno«, koja je nešto ranije spašavala brodolomce s motornog broda »Sebastiano Venier« koji je torpedirala britanska podmornica »HMS Porpoise«, ali nije pronašao niti jednog preživjelog. U Navarinu je izvršeno prebrojavanje spašenih: nestala su 33 člana civilne posade, šest članova vojne posade, 116 putnika. Ukupno 155 osoba. Razarač »Freccia« iskrcao je sve vojnike, dok su civili vraćeni u Argostoli, gdje su 14. prosinca prebačeni na razarač »Turbine« koji ih je prevezao u Patras. Časnici su smješteni u hotel, a ostali u kamp gdje su ostali tri dana. Navečer 18. prosinca ukrcani su na brod »Calino« te su 21. prosinca iskrcani u luci Bari.
Danilo Prestint