O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Bivši „Njegoš“ nakon više od pola stoljeća odlazi u rezalište

Posljednji preživjeli brod bivše tvrtke ”Prekookeanska plovidba Bar”, najveći i najluksuzniji trajekt “Njegoš”, završio je čini se svoju preko pola stoljeća dugu karijeru u svjetskim morima i uskoro će se najvjerojatnije zaputiti u jedno od rezališta na obalama Indijskog oceana.

Naime, prema podacima koje je ugledni splitski pomorski novinar i kroničar Marijan Žuvić, koji prati sudbinu brodova bivših jugoslavenskih pomorskih društava, dostavio za BokaNews, nekadašnji “Njegoš” proglašen je tzv. CTL (constructive total loss) – brod koji je pretrpio toliko oštećenja da se popravak ne isplati, a uskoro bi trebao biti otegljen u neko od rezališta u Pakistan ili Indiju iz luke Port Sudan gdje je bio posljednjih nekoliko mjeseci.

Posljedica je to činjenice da je nekadašnji "Njegoš", koji posljednjih 20 godina plovi pod imenom "Noor 1", sredinom kolovoza prošle godine doživio nesreću u sudanskoj luci Suakin. Brod je udario u podvodni greben čime je oštećeno dno trupa i izgubljen jedan od dva propelera. Dva mjeseca kasnije prebačen je u Suakin, a u međuvremenu mu je istekla valjanost certifikata o tehničkoj ispravnosti za plovidbu. Vlasnici ovog 51 godine starog trajekta izračunali da se popravak bivšeg "Njegoša" i obnova klase neće isplatiti, a s osiguravateljem je dogovoreno da se brod proglasi CTL-om i proda u staro željezo. 
Da će nekadašnji ponos barske "bijele flote" uskoro završiti pod strojevima za rezanje, posredno potvrđuje i činjenica da je nekadašnji "Njegoš" u međuvremenu ponovno upisan u registar male karipske države St. Christopher i Nevis, a ime mu je skraćeno "Noor". To je siguran znak da ide na otpad jer je preregistracija brodova na ovu egzotičnu zastavu i skraćivanje imena za posljednje putovanje uobičajena praksa u svjetskom pomorstvu kada je u pitanju napuštanje starih brodova u jednom od najvećih svjetskih rezališta u Gadaniji, Pakistanu, Alangu ili Chittagong u Bangladešu.
"Njegoš" je svojedobno bio najveći i najluksuzniji trajekt "Prekookeanske plovidbe Bar" i jedan od najvećih i najboljih brodova te vrste u trgovačkoj floti bivše Jugoslavije. Iako nikada nije stekao slavu svog prethodnika na liniji Bar-Bari, legendarnog malog trajekta "Sveti Stefan", trajekt "Njegoš" bio je jedan od najboljih, najbržih i najluksuznijih trajekata na "Prekookeanskoj plovidbi Bar" u prvoj polovici 80-ih godina na Jadranu.
Izgrađen je davne 1971. godine pod imenom "Travemünde" u renomiranom njemačkom brodogradilištu Sichau Unterwesser AG u Bremerhavenu za dansku tvrtku Moltzau Line A/S iz Gedsera. Moderni i kvalitetno građeni tzv. trajekt ro-pax bio je dug 118 metara, širok 18,53 metara i imao gaz nešto više od 5 metara. Imao je gotovo 4000 tona bruto istisnine, a za to vrijeme pri maksimalnoj brzini od 21 čvor pokretala su ga dva 12-cilindarska MAN dizelska motora ukupne snage 13.400 konjskih snaga. Kapacitet broda bio je 1500 putnika, s tristotinjak ležajeva u putničkim kabinama i oko 370 osobnih automobila, odnosno 25 teških vozila i oko 150 osobnih automobila. Osim toga, imao je oko 300 zračnih sjedala, restoran, barove, trgovine.
Od prvog vlasnika, danske tvrtke Moltzau Line, jugoslavenska tvrtka "Prekookeanska plovidba Bar" kupila je ovaj trajekt 29. prosinca 1980. godine. Iako mu je ime odmah promijenjeno u "Njegoš", trajekt je ostao na Baltičkom moru na istoj liniji koju je do tada pokrivao (Gedset-Travemünde) jer ga je Prekooceanska plovidba dala u bare-boat charter (najam čamaca bez posade) Dancima. Na toj ruti i u najmu Danaca, "Njegoš" je ostao do 24. srpnja 1981. godine kada se zaputio u svoj novi dom - Jadran i novu matičnu luku Bar.
Na liniji Bar-Bari, međutim, novi lijepi i bijelo obojeni trajekt plovio je samo tri godine jer se "Njegoš" pokazao prevelikim i preluksuznim brodom za liniju između Crne Gore i južne Italije. Stoga je prekooceansko putovanje "Njegoša", na kojem je ostala ista posada, iznajmljeno renomiranoj francuskoj tvrtki "Britanny Ferries" i u ljeto 1984. godine plovio je na redovnoj liniji između luka Roscoff i St.Malo u Francuskoj, odnosno Portsmouth u Velikoj Britaniji. 
Na jednom od najkonkurentnijih tržišta na svijetu za trajekte - liniji La Manche između Velike Britanije i Europe, "Njegoš" je ostao naredne tri godine tijekom kojih ga je Overseas Shipping iznajmljivao tvrtkama Sally - Viking Line i Britany Ferries. Brod na kojem je još uvijek vijorila jugoslavenska zastava nastavio je plovidbu redovnim linijama između Ramsgatea u Velikoj Britaniji i Dunkirka u Francuskoj, odnosno između francuskog Roscoffa i britanskog Plymoutha. 
Svoj najveći i najluksuzniji trajekt Barani su konačno prodali Britanny Ferriesu 1987. godine kada je završila "Njegoševa" epizoda pod jugoslavenskom zastavom.

Sljedeća tri i pol desetljeća brod je promijenio ime i vlasnika te nastavio ploviti La Mancheom između Velike Britanije i Francuske, ali i Sjevernim morem na linijama između Škotske i Norveške. Za to vrijeme bivši “Njegoš” je čak kratko vrijeme služio i kao izložbeni brod u Stavangeru u Norveškoj, a 1990. godine, tijekom Prvog zaljevskog rata, francuska ga je vlada angažirala za prijevoz vojnika i oružja u Perzijski zaljev kao dio multinacionalne koalicije predvođene Sjedinjenim Državama protiv iračkog vođe Sadama Husseina.

Nekadašnji “Njegoš” konačno je napustio Europu prije točno 20 godina, kada ga je 2002. godine kupila tvrtka Baabod iz Saudijske Arabije. Brod je posljednja dva desetljeća plovio u Crvenom moru, prevozeći hodočasnike iz Afrike iz luke Sudan u luku Jeddah u Saudijskoj Arabiji, odakle su putnici nastavili prema Meki i Medini, sve dok se prošle godine nije dogodila nesreća koja je definitivno stavila točku na karijeru ovog trajekta koji je trajao više od pola stoljeća.

Posljednji preživjeli brod bivše tvrtke ”Prekookeanska plovidba Bar”, najveći i najluksuzniji trajekt “Njegoš”, završio je čini se svoju preko pola stoljeća dugu karijeru u svjetskim morima i uskoro će se najvjerojatnije zaputiti u jedno od rezališta na obalama Indijskog oceana.

Naime, prema podacima koje je ugledni splitski pomorski novinar i kroničar Marijan Žuvić, koji prati sudbinu brodova bivših jugoslavenskih pomorskih društava, dostavio za BokaNews, nekadašnji “Njegoš” proglašen je tzv. CTL (constructive total loss) – brod koji je pretrpio toliko oštećenja da se popravak ne isplati, a uskoro bi trebao biti otegljen u neko od rezališta u Pakistan ili Indiju iz luke Port Sudan gdje je bio posljednjih nekoliko mjeseci.

Posljedica je to činjenice da je nekadašnji "Njegoš", koji posljednjih 20 godina plovi pod imenom "Noor 1", sredinom kolovoza prošle godine doživio nesreću u sudanskoj luci Suakin. Brod je udario u podvodni greben čime je oštećeno dno trupa i izgubljen jedan od dva propelera. Dva mjeseca kasnije prebačen je u Suakin, a u međuvremenu mu je istekla valjanost certifikata o tehničkoj ispravnosti za plovidbu. Vlasnici ovog 51 godine starog trajekta izračunali da se popravak bivšeg "Njegoša" i obnova klase neće isplatiti, a s osiguravateljem je dogovoreno da se brod proglasi CTL-om i proda u staro željezo. 
Da će nekadašnji ponos barske "bijele flote" uskoro završiti pod strojevima za rezanje, posredno potvrđuje i činjenica da je nekadašnji "Njegoš" u međuvremenu ponovno upisan u registar male karipske države St. Christopher i Nevis, a ime mu je skraćeno "Noor". To je siguran znak da ide na otpad jer je preregistracija brodova na ovu egzotičnu zastavu i skraćivanje imena za posljednje putovanje uobičajena praksa u svjetskom pomorstvu kada je u pitanju napuštanje starih brodova u jednom od najvećih svjetskih rezališta u Gadaniji, Pakistanu, Alangu ili Chittagong u Bangladešu.
"Njegoš" je svojedobno bio najveći i najluksuzniji trajekt "Prekookeanske plovidbe Bar" i jedan od najvećih i najboljih brodova te vrste u trgovačkoj floti bivše Jugoslavije. Iako nikada nije stekao slavu svog prethodnika na liniji Bar-Bari, legendarnog malog trajekta "Sveti Stefan", trajekt "Njegoš" bio je jedan od najboljih, najbržih i najluksuznijih trajekata na "Prekookeanskoj plovidbi Bar" u prvoj polovici 80-ih godina na Jadranu.
Izgrađen je davne 1971. godine pod imenom "Travemünde" u renomiranom njemačkom brodogradilištu Sichau Unterwesser AG u Bremerhavenu za dansku tvrtku Moltzau Line A/S iz Gedsera. Moderni i kvalitetno građeni tzv. trajekt ro-pax bio je dug 118 metara, širok 18,53 metara i imao gaz nešto više od 5 metara. Imao je gotovo 4000 tona bruto istisnine, a za to vrijeme pri maksimalnoj brzini od 21 čvor pokretala su ga dva 12-cilindarska MAN dizelska motora ukupne snage 13.400 konjskih snaga. Kapacitet broda bio je 1500 putnika, s tristotinjak ležajeva u putničkim kabinama i oko 370 osobnih automobila, odnosno 25 teških vozila i oko 150 osobnih automobila. Osim toga, imao je oko 300 zračnih sjedala, restoran, barove, trgovine.
Od prvog vlasnika, danske tvrtke Moltzau Line, jugoslavenska tvrtka "Prekookeanska plovidba Bar" kupila je ovaj trajekt 29. prosinca 1980. godine. Iako mu je ime odmah promijenjeno u "Njegoš", trajekt je ostao na Baltičkom moru na istoj liniji koju je do tada pokrivao (Gedset-Travemünde) jer ga je Prekooceanska plovidba dala u bare-boat charter (najam čamaca bez posade) Dancima. Na toj ruti i u najmu Danaca, "Njegoš" je ostao do 24. srpnja 1981. godine kada se zaputio u svoj novi dom - Jadran i novu matičnu luku Bar.
Na liniji Bar-Bari, međutim, novi lijepi i bijelo obojeni trajekt plovio je samo tri godine jer se "Njegoš" pokazao prevelikim i preluksuznim brodom za liniju između Crne Gore i južne Italije. Stoga je prekooceansko putovanje "Njegoša", na kojem je ostala ista posada, iznajmljeno renomiranoj francuskoj tvrtki "Britanny Ferries" i u ljeto 1984. godine plovio je na redovnoj liniji između luka Roscoff i St.Malo u Francuskoj, odnosno Portsmouth u Velikoj Britaniji. 
Na jednom od najkonkurentnijih tržišta na svijetu za trajekte - liniji La Manche između Velike Britanije i Europe, "Njegoš" je ostao naredne tri godine tijekom kojih ga je Overseas Shipping iznajmljivao tvrtkama Sally - Viking Line i Britany Ferries. Brod na kojem je još uvijek vijorila jugoslavenska zastava nastavio je plovidbu redovnim linijama između Ramsgatea u Velikoj Britaniji i Dunkirka u Francuskoj, odnosno između francuskog Roscoffa i britanskog Plymoutha. 
Svoj najveći i najluksuzniji trajekt Barani su konačno prodali Britanny Ferriesu 1987. godine kada je završila "Njegoševa" epizoda pod jugoslavenskom zastavom.

Sljedeća tri i pol desetljeća brod je promijenio ime i vlasnika te nastavio ploviti La Mancheom između Velike Britanije i Francuske, ali i Sjevernim morem na linijama između Škotske i Norveške. Za to vrijeme bivši “Njegoš” je čak kratko vrijeme služio i kao izložbeni brod u Stavangeru u Norveškoj, a 1990. godine, tijekom Prvog zaljevskog rata, francuska ga je vlada angažirala za prijevoz vojnika i oružja u Perzijski zaljev kao dio multinacionalne koalicije predvođene Sjedinjenim Državama protiv iračkog vođe Sadama Husseina.

Nekadašnji “Njegoš” konačno je napustio Europu prije točno 20 godina, kada ga je 2002. godine kupila tvrtka Baabod iz Saudijske Arabije. Brod je posljednja dva desetljeća plovio u Crvenom moru, prevozeći hodočasnike iz Afrike iz luke Sudan u luku Jeddah u Saudijskoj Arabiji, odakle su putnici nastavili prema Meki i Medini, sve dok se prošle godine nije dogodila nesreća koja je definitivno stavila točku na karijeru ovog trajekta koji je trajao više od pola stoljeća.

HTML Code here

Intervju

Kolumna

HTML Code here

Lifestyle

Foto / video