Mnogi Bračani su, praktički, ovisni o Splitu. Veliki broj njih tamo radi, ide u školu ili u nabavku stvari kojih nema na otoku. Većina najmnogoljudnijeg dalmatinskog otoka, jasno, tamo ima i rodbinu ili prijatelje koje, s vremena na vrijeme, posjećuje. Zato im je svako kašnjenje trajekta može uzrokovati značajne probleme u ispunjavanju svojih dogovora i planova. Isto tako, i sama promjena trajekta, iako ponekad nužna, zna ljude naviknute na ‘onaj svoj’ izbaciti iz takta; piše Slobodna Dalmacija
Upravo su se na ove probleme požalili administratori Facebook stranice Mista za sve, koji su primijetili: ‘U našoj zemlji je gotovo pravilo da građani mogu očekivati pošteniji odnos od strane privatnih poduzeća, nego javnih. Vjerujemo da je to tako najprije zato što javna poduzeća u pravilo imaju svojevrstan monopol. Nedavno smo pisali o tome da privatno poduzeće građanima Povalja mjesečno naplaćuje 15 kuna+ pdv manji iznos za odvoz otpada iz Povalja na deponij Kupinovica nego što odvoz otpada na isti deponij građanima Supetra naplaćuje KD Grad, usprkos činjenici da je misto Supetar 20 puta bliže deponiju Kupinovica nego misto Povlja, i usprkos činjenici da privatnik za deponiranje otpada na taj deponij ima dodatni trošak u odnosu na KD Grad od 250 kuna po toni otpada koje mora plaćati gradu Supetru.’
‘Isto tako, zadnjih dana na liniji Split-Supetar Jadrolinijin trajekt Marjan plovi 70 minuta, umjesto 50, koliko stoji na službenoj stranici Jadrolinije. Zbog toga ljudi kasne na posao, đaci i studenti na predavanja a Jadrolinija povodom toga nije objavila čak ni najosnovniju ispriku putnicima. Napomenuli bi da i ostali trajekti koji trenutno voze na liniji Split-Supetar voze tu liniju sporije od navedenih 50 minuta, ali putovanje trajektom Marjan je poseban problem.’
‘Linija Split- Supetar je daleko najprofitabilnija brodska linija na Jadranu i smatramo da je neprihvatljivo od Jadrolinije prema putnicima da u 2022. godini putovanje na toj liniji traje duže nego što je trajalo prije 30 ili 40 godina, pogotovo što, naprimjer, trajekt na liniji za Stari Grad vozi putnom brzinom od preko 17 čvorova, a navedeni trajekt na liniji za Supetar jedva 9. U susjednoj općini Sutivan imamo pozitivan primjer da je privatni brodar ove zime uspostavio katamaransku liniju vikendom između Sutivana i Splita i da putovanje na toj liniji traje svega 20ak minuta, uz tek neznatno skuplju kartu za otočane od trajektne linije Split-Supetar, i smatramo da je zadaća svih jedinica lokalne samouprave na Braču da maksimalno podržavaju slobodno tržište i zdravu konkurenciju u putničkom pomorskom prometu. Vjerujemo da se Jadrolinija ne bi ovako ponašala prema putnicima da djeluje u uvjetima potpuno slobodnog tržišta’, piše u njihovoj objavi.
Za objašnjenje ovih navoda koji, očito, stvaraju probleme mnogim stanovnicima Brača, smo upitali Jadroliniju, iz koje su nam odgovorili da ‘trajekt Marjan trenutno plovi na liniji Split – Supetar te mijenja brod Hrvat koji je na remontu. Kapacitetom putnika i kapacitetom garaže brod Marjan zadovoljava sve uvjete za plovidbu navedenom linijom. Uslijed pandemije COVID-19 virusa došlo je poremećaja u opskrbi rezervnih dijelova na globalnoj razini te smanjenog kapaciteta rada remontnih brodogradilišta zbog velikog broja oboljelih radnika, što je sve dovelo do kašnjenja u realizaciji redovnih remonata brodova. Moramo uzeti u obzir i ne povoljne vremenske prilike u ovom dijelu godine koje također utječu na vrijeme plovidbe. Ispričavamo se putnicima zbog ne planiranih kašnjenja te do kraja tjedna očekujemo izmjenu trajekata na ovoj liniji te dolazak broda Hrvat’.
Konačno, komentar na obrazloženje Jadrolinije je opet došao iz Mista za sve, a kaže: ‘Trajekt Marjan je samo najveći problem, njima niti jedan trajekt osim Tina Ujevića ne vozi liniju Split-Supetar 50 minuta, koliko stoji na Jadrolinijinom službenom sajtu, a Tin Ujević trenutno vozi Split-Stari Grad. Hrvat i Juraj Dalmatinac Split-Supetar voze uru vrimena. To za vremenske prilike im nije neka skuža jer otočani znaju šta je loše vrime i za to imaju razumijevanja, ali ne i da trajekti voze po uru vrimena ili čak 70 minuta po bonacama, a ove zime je bilo puno više lipih dana nego neveranih.’
U svakom slučaju, imati sporije brodove na manjim relacijama je više nego razumljiva strategija, ali bi onda valjalo i poštovati navedeno vrijeme plovidbe. No, kad se ljudi jednom akomodiraju na nešto bolje i efikasnije, teško ih je, makar privremeno, vratiti na ono staro. Uostalom – i zašto bi?