Naš sugrađanin Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik u novom broju feljtona ‘Priče o moru i brodovima’ piše o Stockholmu. Imao je burne plovidbe, odolijevao svim problemima, promijenio 11 imena, 12 vlasnika i još dosta vlasnika u najmu – charteru. Trenutno, u 74. godini starosti vezan čeka nastavak svoje sudbine.
M/B STOCKHOLM je za Swedish American Line izgrađen u veljači 1948. u brodogradilištu Goetaverken u švedskom Gothenburgu. Imao je 12165 bruto tona, bio je dug 160 i širok 21 metar s gazom od 7,9 metara. Dva Götaverken dizel motora ukupne snage 12000 KS preko dvije propele su mu davale brzinu od 17 čvorova, a mogao je ugostiti 390 putnika. Na prvo promotivno putovanje je isplovio 21. veljače 1948 iz Gothenburga da bi u New York stigao nakon osam dana. Od tada plovi na liniji za New York, s povremenim ticanjima Copenhagena, kao putničko-teretni brod, što je u to doba bilo uobičajeno. lako ne uvijek i korisno, jer je ostalo zabilježeno kako je zbog štrajka njujorških dokera i nemogućnosti iskrcavanja tereta, STOCKHOLM jednom morao isti teret tri puta prevoziti preko Atlantika, da bi ga se na koncu po završetku štrajka ipak nekako uspjeli riješiti. Brod je imao problema sa stabilitetom na otvorenom moru, pa je u njegova skladišta naknadno ugrađen balast od 1500 tona cementa. To je, naravno, smanjilo skladišni prostor i povećalo potrošnju goriva, ali je trajno riješilo probleme sa stabilitetom.
Sudar na 200 milja od New Yorka
Svi svjetski mediji u udarnim vijestima 25. srpnja 1956. obznanili su vijest o sudaru dvaju putničkih brodova istočno od Nuntucketa na oko 200 nautičkih milja od New Yorka. Oba transatlantika su plovili u protukursu pod uvjetima smanjene vidljivosti zbog guste magle i dogodio se sudar. U toj tragediji potonuo je jedan od najelegantnijih svjetskih lajnera, talijanski ANDREA DORIA te je sa sobom na morsko dno povukao 46 nedužnih žrtava, putnika i članova posade. ANDREA DORIA je potonula za samo 11 sati nakon sudara. Ostalih 545 je spasio sam STOCKHOLM, a njih 1117 francuski lajner ILE DE FRANCE i još neki drugi brodovi koji su se u tom momentu našli u blizini. Na drugom brodu, švedskom STOCKHOLMU poginulo je pet članova posade, brod je ostao plutati oštećene prove, te je sa svojim pogonom doplovio do New Yorka 27. srpnja. Teško oštećeni STOCKHOLM za milijun dolara u tri mjeseca je brzo popravljen u brodogradilištu Bethlehem Steel Co. Shipbuilding u New Yorku. Zbog toga su otkazana njegova sljedeća tri transatlantska putovanja i jedno krstarenje. Nakon popravka vratio se u svoje transatlantik plovidbe.
STOCKHOLM je u to doba bio najmanji transatlantik, nije bio udoban i komforan, pa je švedska kompanija naručila nešto bolje i veće brodove GRIPSHOLM i KUNGSHOLM. Kada su novi brodovi preuzeli transatlantske pruge, STOCKHOLM je raspremljen, da bi ga nakon nekoliko neuspjelih pregovora u siječnju 1960. kupila tadašnja istočnonjemačka Vlada.
Voelkerfreundscaft (prijateljstvo naroda)
Brod je dobio novo, tipično njemačko i ne baš lako prepoznatljivo ime VOELKERFREUNDSCHAFT, što je u prijevodu Prijateljstvo naroda. U prilogu ovog teksta postavljam dvije fotografije broda koje su slikali zaljubljenici brodova u Dubrovniku. Fotografiju broda uz rivu luke Gruž slikao je Holandez Anton Heuff iz Fleet File Rotterdama, a fotografiju pored Solituda je slikao gospar Nevenko Bilobrk iz svoje kuće, i to s malim ruskim fotoaparatom te ga nije mogao slikati cijeloga već ga je slikao iz dva puta pa su te dvije fotografije u photoshopu spojene u jednu.
Za Istočne Nijemce, kompaniju VEB Deutsche Seerederei iz Rostocka, neudobni i nekomforni brod uspješno plovi sljedećih 25 godina. Ne bez problema jer se već 1960. nasukao kod Stockholma, a 1965. se sudario s danskim brodom BURGUNDIA. Dva je puta imao sudar sa zapadnonjemačkim vojnim plovilima, 1968. s fregatom NAJADE i 1983. s jednom podmornicom. Očito je da su se zapadnonjemačke obavještajne službe zanimale za ovaj istočnonjemački brod, po svoj prilici ne bez razloga. Stariji Dubrovčani se sjećaju da su se na njemu održavali sastanci s predstavnicima Vlade Istočne Njemačke i političara bivše Jugoslavije i Dubrovnika, te postoji jedna fotografija njihovih ukrcavanja na brod.
Česte promjene imena
Od 1985., kada ga kupuje Neptunus Rex Enterprises iz Paname, uglavnom služi u početku pod imenom VOLKER potom pod imenom FRIDTJOF NANSEN kao utočište azilanata u Oslu. Godine 1989. je prodan napuljskoj kompaniji Star Lauro. Otegljen je na preuređenje u Genovu, međutim talijanska ga je javnost s negodovanjem dočekala, jer mu nikada nije oprostila potapanje legendarne ANDREA DORIE. Preuređenje broda je započelo tek 1992. te je tada preuređen iz lajnera u kruzer, sada ima 15614 bruto tona, dobio je dva nova Wartsilia dizel motora ukupne snage 14 300 KS koji su mu davali brzinu od 19 čvorova, a mogao je primiti 556 putnika. Pod novim imenom ITALIA I zaplovio je tek početkom 1993. godine, ali je nakon godinu dana prodan talijanskoj kompaniji Nina SpA koja mu daje novo ime ITALIA PRIMA.
Od 1999. pod imenom VALTUR PRIMA plovi u vodama oko Kube, ali nakon 11. rujna 2001. i terorističkog napada na New York, sva se putovanja otkazuju, a brod rasprema u Havani. Od srpnja 2002. ponovo pod imenom CARIBE plovi na sedmodnevnim kružnim putovanjima oko Kube, ali ne zadugo zbog stečaja Festival Cruisesa, njegova najnovijeg vlasnika. Koncem 2004. je na dražbi prodan brodarskoj kompaniji Classic International Cruises iz Lisabona. Od siječnja 2005. godine plovi pod novim imenom ATHENA, a pod istim imenom od 2008. dobiva novog vlasnika First Quality Cruises Inc. Godine 2013. ponovo mijenja ime u AZORES za brodarsku kompaniju Islands Cruises Transportes Maritimos da bi na kraju za ovu istu brodarsku kompaniju 2016. promijenio ime u ASTORIA.
Sezonu 2020. plovi u floti CMC-a, ali u lipnju iste godine Britanska obalna straže je zaustavila i zabranila plovidbu tijekom Covid 19 krize. Nedugo kasnije brod je prebačen i vezan te stavljen u raspremu u Rotterdamu. Dana 1. ožujka 2021. brod je ponuđen na javnoj dražbi s minimalnom prodajnom cijenom od 10 milijuna eura, ali nije dobio nijednu ponudu do srpnja 2021. Brod je ostao na prisilnom vezu čekajući odluke vlasnika i vjerovnika. U škrtim vijestima se može pročitati da ga je kupila jedna američka grupacija s namjerom plovidbe između Lisabona i Funchala- Madeira, međutim i njegova današnja pozicija je u mirovanju u luci Rotterdam. Sudbinu najmanjeg transatlantika koji je u svoje vrijeme plovio, građenog daleke 1948. još ne znamo, ali on ipak vezan pluta nakon 74 godine starosti. Jedini aktivni kruzer koji je stariji od njega je jedrenjak Sea Cloud koji i dalje plovi u svojoj 91. godini starosti. I tako je naš STOCKHOLM iz ove današnje priče imao zaista burne plovidbe, odolijevao je svim problemima, promijenio je 11 imena, 12 vlasnika i još dosta vlasnika u najmu- charteru. Bio je jako kvalitetno građen od švedskog čelika te su ga puno puta obnavljali svi navedeni brodari, ali uvijek su presuđivale neke financije zbog skupog održavanja, a svojim malim kapacitetom putnika više nije mogao konkurirati među danas sve većim kruzerima i mega kruzerima koji su jednostavno poklopili male brodove. Možda ipak jednoga dana nastavim pisati o njegovim novim putovanjima ili će negdje završiti kao brod hotel, muzej ili će završiti u rezalištu.
Posjete Dubrovniku
Pod imenom VOELKERFREUNDSCHAFT, brod je prvi put posjetio Dubrovnik 20. veljače 1965. te u grušku luku u sljedećih 20 godina ukupno uplovio 19 puta u pravilu jednom godišnje u rano proljeće ili kasnu jesen. Dok je većina brodova s kružnih putovanja iz Dubrovnika uglavnom plovila prema talijanskim ili grčkim lukama, istočnonjemački brod nastavlja svoja putovanja prema ideološki “čišćim” Aleksandriji, Alžiru, sovjetskoj Jalti, bugarskoj Varni ili rumunjskoj Constanci. Posljednji je put VOELKERFREUNDSCHAFT isplovio iz gruške luke 1. studenog 1984. na putu prema Constanci. Novi su ga putovi od tada odveli na sasvim drugi kraj svijeta, pa se u dubrovačku luku više nikada pod tim imenom nije vratio. I kada smo mu se najmanje nadali, ovaj naš dobri stari poznanik nas je ipak, nakon punih 25 godina, pod imenom ATHENA ponovo posjetio 22. listopada 2009. i još jednom, zadnji put pod imenom ASTORIA 21. rujna 2016. kada je zablistao u luci Gruž sa svojom elegancijom i lijepim plavim trupom, i to nakon 68 godina od prve plovidbe.
Brodsko zvono nalazilo se na samoj provi broda STOCKHOLM. Nakon sudara se odlomilo i potopilo zajedno s brodom ANDREA DORIA na 200 nautičkih milja od New Yorka. Iz dubine Atlantskog oceana oštećeno zvono je izvađeno te i danas krasi salon broda.
Ivo Batričević