Na terminalu za ukapljeni prirodni plin (LNG) u Omišlju jučer je prvi put obavljen prekrcaj prirodnog plina u tekućem stanju iz FSRU (ploveća jedinica za skladištenje i uplinjavanje) broda LNG Croatia u posebne kamione za prijevoz ukapljenog plina, piše Novi list.
Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska, koja upravlja terminalom, ističe kako je to ujedno bio i prvi prekrcaj takve vrste u svijetu, izravno s FSRU broda u kamione, bez prekrcaja u međuspremnike ili na manja plovila, ali i kako je riječ o svojevrsnom testiranju tržišta za gradnju bunker stanice iz koje će se ukapljeni prirodni plin prekrcavati u plovila i kamione.
LNG Hrvatska prva je tvrtka u jugoistočnoj Europi koja nudi ovu uslugu, za koju su najveći interes pokazale tvrtke iz sjevernog dijela Italije.
Nestandardna usluga
Gradnja bunker-stanice, podsjećamo, predviđena je projektom gradnje LNG terminala na Krku, a trebala bi biti izgrađena na području petrolejske luke u Rijeci. Prema Krhenovim riječima, interes tržišta za prekrcaj LNG-a u kamione je više nego dobar, pri čemu su svi slobodni termini za tu vrstu prekrcaja u ovom mjesecu rasprodani odmah po objavi nove usluge na LNG terminalu.
– Ovo je nova nestandardna usluga koju nudimo na terminalu, nakon što smo prošle godine obavili i prekrcaj s FSRU-a u drugo plovilo, takozvani ship-to-ship transfer, sada nudimo i prekrcaj s broda u kamione, odnosno ship-to-truck. Testiranja za ovu vrstu usluge obavili smo tijekom ožujka, a sada to nudimo i komercijalno, na tržištu – kaže Krhen.
Sustav, dodaje, funkcionira tako da LNG terminal zainteresiranim kupcima nudi takozvane »slotove«, odnosno slobodne termine za prekrcaj prirodnog plina s LNG-a Croatia u kamione, dok sam plin prodaju zakupci kapaciteta terminala, odnosno tvrtke koje se bave trgovinom plinom. Tijekom ovog mjeseca u LNG Hrvatska računaju na četrdesetak takvih prekrcaja, a u idućih godinu dana na oko 500 operacija prekrcaja s broda u kamione.
– Mi zainteresiranima nudimo termine kada mogu ukrcati plin u tekućem stanju u kamione. Taj plin oni kupuju od nekog od zakupaca kapaciteta, a mi pružamo uslugu prekrcaja. Sama operacija, po kamionu, traje oko sat vremena. Riječ je o kamionima koji su vrlo slični standardnim kamionima za prijevoz tekućih tereta, odnosno cisternama, koji imaju posebno izolirane tankove, kako bi plin ostao na vrlo niskoj temperaturi i u tekućem stanju. Nije riječ o velikim količinama tereta jer u svaki kamion stane oko pedeset kubnih metara ukapljenog prirodnog plina, ali za nas je ovo vrlo značajno prvenstveno zbog ispitivanja interesa tržišta za ovom vrstom usluge, odnosno potrebe za gradnjom bunkering stanice – kaže Krhen.
Ponuda termina
Ponuda termina za prekrcaj na kamione, objašnjava, objavljena je na tržištu tek prije tjedan dana, i to samo za travanj, a svi su odmah rasprodani. Novi termini za svaki od idućih mjeseci bit će objavljivani posebno, no očekuje kako će i dalje biti sto posto popunjeni. Ukrcaj ukapljenog plina na kamione zasad se odvija isključivo danju, od ponedjeljka do subote, osim u danima kada na terminal dolaze tankeri s ukapljenim plinom, dok traje prekrcaj s njih na LNG Croatia.
– Najvažnije u svemu je da dobijemo povratne informacije s tržišta o stvarnom interesu, kako bi procijenili potrebu za gradnjom bunker-stanice, kao i njenog potencijalnog kapaciteta. Cijena plina u ovom trenutku je visoka, ali interes postoji. Kada krenemo u izgradnju bunkering stanice, osnovno je pitanje koliki njen kapacitet treba biti. Buduća bunkering stanica će služiti za opskrbu plovila i kamiona ukapljenim plinom, a mi moramo vidjeti kolike ćemo spremnike i koliki kapacitet prekrcaja u njoj instalirati. Ovo nije studija, ovo je ispitivanje stvarnih potreba tržišta. A potrebe postoje, u širem okruženju, jer imamo primjerice i tvrtku iz Makedonije koja je do sad slala svoje kamione u Francusku po ukapljeni plin. Sad će im prijevoz biti višestruko kraći. Takvih tvrtki u okruženju ima mnogo, a iskreno, iznenađeni smo interesom za ovu vrstu usluge – kaže Krhen.
Na pitanje kada će bunkering stanica biti izgrađena, Krhen odgovara kako je realan rok za pokretanje projekta otprilike dvije do tri godine.
– Vjerujem da bi realno bilo očekivati da projekt krene 2024. ili 2025. godine. Vjerujem da će, prema sadašnjem interesu, taj projekt biti opravdan i isplativ – kaže Krhen.
Marinko Glavan