Lijepa vijest stigla je sa splitske Zapadne obale, iz sjedišta brodarske tvrtke koja je akviziciju pronašla na japanskim navozima – brod za prijevoz plina (LPG carrier, tanker) vrijedan 27,7 milijuna dolara, ali Splićani su ga dobili za 25 milijuna.
Najprije o vrsti broda, odnosno tereta koji će prevoziti: da ne bi bilo zabune, radi se o ukapljenom naftnom plinu (LPG, liquified petroleum gas), odnosno propan-butanu, plinu koji se koristi za kuhanje u kućanstvima, i u automobilima, piše Slobodna Dalmacija.
Jadroplovova prinova upravo se dovršava u japanskom brodogradilištu Sasaki Shipbuilding Company i trebala bi biti završena do kraja listopada, pa predana splitskom brodaru. Kako nam pojašnjavaju u sjedištu kompanije, brod je izvorno građen za švicarsku tvrtku “Irus Holding”, koja je u međuvremenu promijenila planove:
– Izvorni kupac je naručio tri sestrinska LPG broda, ali zbog nastalih problema s financiranjem prvi je sada prodao nama, drugi brod će Švicarci graditi sami, a oko trećeg postoji mogućnost razgovora oko zajedničke investicije, kažu u Jadroplovu, iz čega se, još stidljivo, nazire mogućnost širenja suradnje.
U vezi vrijednosti i ugovorene cijene, splitski brodovlasnik tumači:
“Temeljem procjene neovisnog certificiranog procjenitelja VesselsValue od 17. svibnja 2022. godine, vrijednost broda iznosi 27,7 milijuna dolara, a dogovorena kupoprodajna cijena iznosi 25,15 milijuna, s uključenim svim dodatnim troškovima.”
Osim što takvih brodova dosad nije bilo u domaćoj floti, treba reći da će prinova iz Japana biti prva na Jadranu koja može koristiti dvije vrste goriva – klasični dizelski i plinski (LPG).
Jadroplov je dogovorio trogodišnji najam broda s opcijskim produljenjem za još dvije godine, uz mogućnost povećanja dnevnog najma zbog prilagodbe porastu cijena.
– Kupnjom ovog broda krenuli smo u diversifikaciju flote, kako smo to već i najavljivali. Prosječna starost broda zapremine između 5.000 i 10.000 prostornih metara plina na tržištu je preko 20 godina. Prema dostupnim informacijama, samo su tri broda ove veličine naručena u zadnje tri godine – kažu na splitskoj Zapadnoj obali.
U njihovoj floti tek je pet brodova za prijevoz rasutih tereta – na tom tržištu najma brodskog prostora imaju dugogodišnje iskustvo, ali sada su se odlučili na iskorak i u potpuno drugačiju tržišnu nišu. Zadnji brod izgrađen za Jadroplov bio je “Solin”, prije punog desetljeća, a zadnja akvizicija bila je kupnja broda “Bene”, godinu dana kasnije – 2013..
– Nije ovo iskorak samo za nas, već i za hrvatsko pomorstvo. Brod će biti registriran pod hrvatskom zastavom i pružit će mogućnost izobrazbe pomoraca i osposobljavanja Hrvatskog registra brodova za izdavanje klase za ovaj tip brodova – poručuju iz kompanije.
Ime prvom hrvatskom plinašu nije izabrano – još ga traže…
Damir Tolj / Slobodna Dalmacija