PEGASUS je u Dubrovniku imao ukupno 79, a HERMES 76 uplovljavanja, pa su tako u povijesti kružnih putovanja u Dubrovniku ostali doista dobro zapamćeni.
Kada je grčki brodar Epirotiki Line iz Pireja početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća odlučio uvesti trajektno putničku liniju između talijanskih, grčkih, ciparskih i izraelskih luka, kupljena su u Kanadi 1961. godine dva polovna broda PRINCESS ELIZABETH i PRINCESS JOAN, svaki po 5251 bruto tona. Izgrađeni su 1930. godine u brodogradilištu Fairfield Shipbuilding & Engineering Co Ltd. u Glasgowu za kompaniju Canadian Pacific Railway Company-West Coast za koju su plovili na liniji između luka Seattle, Victoria i Vancouver. Brodovi su bili dugi 114, a široki 16 metara. Dvije parne turbine osam cilindarskih motora Harald & Wolff četverostruke ekspanzije ukupne snage 3600 KS su mu preko dvije propele davale plovidbenu brzinu 16 čvorova. Imali su tri ciminjere, prevozili su ukupno sa sjedećim mjestima 1000 putnika; od toga 180 u prvoj klasi, 140 u kabinskoj i 150 u turističkoj klasi. Za ukrcaj i iskrcaj vozila su imali bočne rampe, piše Ivo Batričević za Dubrovački Dnevnik.
Godine 1961. ih kupuje Epirotiki Line te ih preko Tihog oceana, Panamskog kanala, Atlantskog oceana i Sredozemnog mora dovode do matične luke Pirej. Djelomično ih preuređuju i otada imaju po jednu ciminjeru. Pod novim imenima PEGASUS i HERMES zaplovili su na trajektnoj liniji između: Haife, Pireja, Brindisia i Venecije. Međutim, vrlo brzo zbog neisplativosti linije i konkurentnih brodova, mijenjaju namjenu. Ponovo se preuređuju i započinju ploviti na kružnim putovanjima po grčkim otocima i Sredozemlju i do ruskih luka Yalta i Odessa u Crnom moru.
KRUŽNA PUTOVANJA HERMESA I PEGASUSA
U Dubrovnik je HERMES prvi put uplovio 10. travnja 1965. u 6:00 sati, a PEGASUS 18. lipnja 1965. u 8:00 sati da bi već u podne otplovili prema Veneciji. Te je prve godine PEGASUS posjetio Dubrovnik ukupno devet puta. U sljedećih sedam godina u grušku luku uplovljava u prosjeku oko deset puta godišnje, sve do 3. studenog 1972. kada u 11:00 sati posljednji put odlazi prema Veneciji. HERMES je prve godine posjetio Dubrovnik ukupno 13 puta, a u sličnom intervalu kao i PEGASUS plovi godinu dana dulje, do 14. rujna 1973. godine. Tada se i on konačno oprostio od dobro mu poznate gruške luke.
U Španjolskoj se po cijeni od 10.000 pezeta u sezoni 1967. prodavalo 19-dnevno kružno putovanje brodom HERMES s polaskom iz Palme de Mallorce i završetkom u Veneciji, tičući luke: Tunis, La Valletta, Iraklion, Bejrut, Haifa, Rodos, Mikonos, Pirej, Istanbul i Dubrovnik.
Njemačke su putničke agencije u sezoni 1968. godine s polaskom iz Frankfurta organizirale dvotjedna kružna putovanja brodom PEGASUS po cijeni od 694 njemačke marke s itinererom: Venecija, Split, Pirej, Iraklion, Limassol, Haifa. Famagusta, Rodos, Pirej, Krf, Dubrovnik, Venecija.
PEGASUS je po cijeni između 1515 i 3150 američkih dolara po osobi s polaskom iz Venecije 13. lipnja, 11. srpnja, 8. kolovoza, 5. rujna i 3. listopada 1969. na dvotjednim kružnim putovanjima posjećivao luke: Dubrovnik, Krf, Katakolon, Pirej, Yalta, Odessa, Burgas, Istanbul, Delos, Mikonos, Pirej, Itea, Messina, Porto Cervo i Nica te istim lukama natrag iz Nice prema Veneciji.
PEGASUS je u Dubrovniku imao ukupno 79, a HERMES 76 uplovljavanja, pa su tako u povijesti kružnih putovanja u našem Gradu ostali doista dobro zapamćeni. Grušku luku su posjetili čak 155 puta!
OD 1973. SLUŽE KAO BRODOVI ZA SMJEŠTAJ RADNIKA
HERMES je od 1973. povučen s kružnih putovanja te ga Epirotiki daje u najam za smještaj radnika koji su radili na naftnim platformama u Sjevernom moru i vezuje ga u Niggs Bay u Škotskoj. Godine 1974. je završio u rezalištu brodova TW Ward Ltd. u Inverkeithingu-Škotska.
PEGASUS je imao istu sudbinu te ga je brodar Epirotiki Line 1973. također dao u najam. Mijenja ime u HIGHLAND QUEEN te i on služi za smještaj radnika u Škotskoj koji su radili na naftnim platformama u Sjevernom moru. Godine 1975. Epirotiki ga prodaje Highland Shipping Co., a brod ostaje i dalje na istoj dužnosti do ožujka 1976. kad odlazi u rezalište brodova Brugge Scheepssloperij NV pored Zeebruggea u Beligiji.
Ivo Batričević