O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

‘ORIANA’ je bila najbrži lajner, od Southamptona do Sydneya preplovila za 21 dan

Parni brod- turbinaš ‘ORIANA‘ obilježio je jedno važno razdoblje u povijestí razvoja britanskih brodova za linijska i kružna putovanja. Dvije je godine po ugovorenoj cijeni od 14,8 milijuna GBP trajala gradnja broda na navozu brodogradilišta Vickers-Armstrongs Ltd. u Barrow-in-Furnessu Cumbrije u Engleskoj dok je opremanje trajalo još jednu cijelu godinu.

ORIANA je porinuta u more 3. studenog 1959. godine, a kuma broda je bila princeza Alexandra iz britanske kraljevske obitelji. Na svoje prvo putovanje je zaplovila 3. prosinca 1960. iz Southamptona preko Sueza do Sydneya i natrag preko San Francisca i Panamskog kanala. Inače, svako putovanje je bilo krug oko svijeta. Bila je u vlasništvu Orient Steam Navigation Company, a od 1966. u vlasništvu Peninsular and Oriental Steam Navigation Company (P&O), piše Ivo Batričević za Dubrovački Dnevnik.

TADA NAJBRŽI PUTNIČKI BROD

ORIANA je bila u to vrijeme najbrži putnički brod na liniji za Australiju jer bi ovu udaljenost uz pomoć šest Pametrada turbina ukupne snage 80 000 KS maksimalnom brzinom od 30,6 čvora preplovila za samo 21 dan. Imala je 42 tisuće bruto tona, bila duga 245, široka 29,4 metara te je prosječnom brzinom od 27,5 čvorova mogla prevesti 638 putnika u prvom i 1496 u turističkom razredu, a posadu su činila 903 člana.

U svojim plovidbama brod nije imao većih problema ako se izuzme sudar s američkim nosačem aviona KEARSARGE u magli u Long Beachu 1962. godine. Na sreću, bez ljudskih žrtava, ali uz veliku materijalnu štetu na oba broda.

ORIANA je ubrzo popravljena u Los Angelesu. Nedugo iza, u plovidbi Panamskim kanalom 1969. godine, oštećen je jedan od dva brodska vijka. Taj je problem brzo, ali očito nekvalitetno otklonjen pa više nikada nakon toga nije mogao ploviti brzinom većom od 30 čvorova.

NAKON REKONSTRUKCIJE I PRVA KRUŽNA PUTOVANJA

Putnički smještaj je rekonstruiran 1974. i od tada u jedinstvenom razredu ORIANA može prihvatiti 1677 putnika. Nakon toga brod kreće i na prva kružna putovanja na kojima odmah u rujnu iste godine dolazi i u prvu posjetu Dubrovniku.

Foto: Ivo Batričević / DD

Na svojim stalnim plovidbama iz Europe do Australije ostaje do 1981. godine kada iz Sydneya počinje krstariti lukama Južnog Pacifika. Nakon što su sovjetski putnički brodovi niskim cijenama kružnih putovanja gotovo uništili većinu tadašnjih renomiranih brodara, u ožujku 1986. godine je i ORIANA raspremljena u luci Sydney. Već nakon dva mjeseca je prodana japanskoj tvrtki Daiwa House Sales te plovi u brodogradilište Hitachi Zosen na preuređenje.

OD HOTELA-MUZEJA DO PLOVEĆEG PARKA ZA RAZONODU

U kolovozu je privezana u luci Oita na otoku Kyushu gdje služi kao hotel muzej i turističko-kulturni centar sve do 1995. kada je prodana u Kinu. Tu mijenja pozicije od luke Chinwangtao i Qinhuangdao do Šangaja gdje dolazi 1998. godine.

Renovirani brod postaje prvorazrednom senzacijom višemilijunskog grada pa ga je dnevno u prosjeku znalo razgledati i preko 3000 posjetitelja. Kada je to zanimanje okopnilo i postalo nerentabilno, ORIANA je još jednom prodana i prebačena u kinesku luku Dalian.

Tada postaje svojevrsni ploveći park za razonodu, ali je u velikom nevremenu 16. lipnja 2004. godine teško oštećena i djelomično potopljena. Uz pomoć remorkera je otegljena u brodogradilište Zhangijagang na popravak, ali kako su šture vijesti iz Kine potvrdile, dobra stara ORIANA je ipak u svibnju 2005. u istom gradu u rezalištu Wayou ipak konačno izrezana u staro željezo.   

DOBILA JE NASLJEDNICU                                                                                             

U oskudnoj, u ratu stradaloj dokumentaciji pomorske agencije Jadroagent i dubrovačkih armižadora, ostalo je zabilježeno da se prva ORIANA usidrila na lokrumsko sidrište 20. srpnja 1979. i 2. listopada 1981. godine. Međutim, dobri poznavatelji brodarstva u Dubrovniku sjećaju se njenog prvog dolaska u rujnu 1974. godine, kao i posjete 27. svibnja i krajem rujna 1977. godine.                                                   

U travnju 1995. godine je za P&O Cruises u njemačkom brodogradilištu Meyer, Werft Papenburg izgradio istoimenu nasljednicu tj. novu ORIANU od 69153 bruto tona, duljine 260 metara za smještaj 1828 putnika i 760 članova posade. Prvi put je posjetila naš grad 17. svibnja 1997. godine i od tada redovito barem jednom godišnje uplovljava u naš akvatorij sve do rujna 2019. godine kad je prodana kineskom vlasniku Astro Ocean koji joj daje ime PIANO LAND. Otada plovi na Dalekom istoku.

Foto: Ivo Batričević / DD

Parni brod- turbinaš ‘ORIANA‘ obilježio je jedno važno razdoblje u povijestí razvoja britanskih brodova za linijska i kružna putovanja. Dvije je godine po ugovorenoj cijeni od 14,8 milijuna GBP trajala gradnja broda na navozu brodogradilišta Vickers-Armstrongs Ltd. u Barrow-in-Furnessu Cumbrije u Engleskoj dok je opremanje trajalo još jednu cijelu godinu.

ORIANA je porinuta u more 3. studenog 1959. godine, a kuma broda je bila princeza Alexandra iz britanske kraljevske obitelji. Na svoje prvo putovanje je zaplovila 3. prosinca 1960. iz Southamptona preko Sueza do Sydneya i natrag preko San Francisca i Panamskog kanala. Inače, svako putovanje je bilo krug oko svijeta. Bila je u vlasništvu Orient Steam Navigation Company, a od 1966. u vlasništvu Peninsular and Oriental Steam Navigation Company (P&O), piše Ivo Batričević za Dubrovački Dnevnik.

TADA NAJBRŽI PUTNIČKI BROD

ORIANA je bila u to vrijeme najbrži putnički brod na liniji za Australiju jer bi ovu udaljenost uz pomoć šest Pametrada turbina ukupne snage 80 000 KS maksimalnom brzinom od 30,6 čvora preplovila za samo 21 dan. Imala je 42 tisuće bruto tona, bila duga 245, široka 29,4 metara te je prosječnom brzinom od 27,5 čvorova mogla prevesti 638 putnika u prvom i 1496 u turističkom razredu, a posadu su činila 903 člana.

U svojim plovidbama brod nije imao većih problema ako se izuzme sudar s američkim nosačem aviona KEARSARGE u magli u Long Beachu 1962. godine. Na sreću, bez ljudskih žrtava, ali uz veliku materijalnu štetu na oba broda.

ORIANA je ubrzo popravljena u Los Angelesu. Nedugo iza, u plovidbi Panamskim kanalom 1969. godine, oštećen je jedan od dva brodska vijka. Taj je problem brzo, ali očito nekvalitetno otklonjen pa više nikada nakon toga nije mogao ploviti brzinom većom od 30 čvorova.

NAKON REKONSTRUKCIJE I PRVA KRUŽNA PUTOVANJA

Putnički smještaj je rekonstruiran 1974. i od tada u jedinstvenom razredu ORIANA može prihvatiti 1677 putnika. Nakon toga brod kreće i na prva kružna putovanja na kojima odmah u rujnu iste godine dolazi i u prvu posjetu Dubrovniku.

Foto: Ivo Batričević / DD

Na svojim stalnim plovidbama iz Europe do Australije ostaje do 1981. godine kada iz Sydneya počinje krstariti lukama Južnog Pacifika. Nakon što su sovjetski putnički brodovi niskim cijenama kružnih putovanja gotovo uništili većinu tadašnjih renomiranih brodara, u ožujku 1986. godine je i ORIANA raspremljena u luci Sydney. Već nakon dva mjeseca je prodana japanskoj tvrtki Daiwa House Sales te plovi u brodogradilište Hitachi Zosen na preuređenje.

OD HOTELA-MUZEJA DO PLOVEĆEG PARKA ZA RAZONODU

U kolovozu je privezana u luci Oita na otoku Kyushu gdje služi kao hotel muzej i turističko-kulturni centar sve do 1995. kada je prodana u Kinu. Tu mijenja pozicije od luke Chinwangtao i Qinhuangdao do Šangaja gdje dolazi 1998. godine.

Renovirani brod postaje prvorazrednom senzacijom višemilijunskog grada pa ga je dnevno u prosjeku znalo razgledati i preko 3000 posjetitelja. Kada je to zanimanje okopnilo i postalo nerentabilno, ORIANA je još jednom prodana i prebačena u kinesku luku Dalian.

Tada postaje svojevrsni ploveći park za razonodu, ali je u velikom nevremenu 16. lipnja 2004. godine teško oštećena i djelomično potopljena. Uz pomoć remorkera je otegljena u brodogradilište Zhangijagang na popravak, ali kako su šture vijesti iz Kine potvrdile, dobra stara ORIANA je ipak u svibnju 2005. u istom gradu u rezalištu Wayou ipak konačno izrezana u staro željezo.   

DOBILA JE NASLJEDNICU                                                                                             

U oskudnoj, u ratu stradaloj dokumentaciji pomorske agencije Jadroagent i dubrovačkih armižadora, ostalo je zabilježeno da se prva ORIANA usidrila na lokrumsko sidrište 20. srpnja 1979. i 2. listopada 1981. godine. Međutim, dobri poznavatelji brodarstva u Dubrovniku sjećaju se njenog prvog dolaska u rujnu 1974. godine, kao i posjete 27. svibnja i krajem rujna 1977. godine.                                                   

U travnju 1995. godine je za P&O Cruises u njemačkom brodogradilištu Meyer, Werft Papenburg izgradio istoimenu nasljednicu tj. novu ORIANU od 69153 bruto tona, duljine 260 metara za smještaj 1828 putnika i 760 članova posade. Prvi put je posjetila naš grad 17. svibnja 1997. godine i od tada redovito barem jednom godišnje uplovljava u naš akvatorij sve do rujna 2019. godine kad je prodana kineskom vlasniku Astro Ocean koji joj daje ime PIANO LAND. Otada plovi na Dalekom istoku.

Foto: Ivo Batričević / DD