Nikola Kitin iz Dubrovnika već deset godina plovi na tankerima. Ali, more nije njegova jedina ljubav. Naime, ovaj treći časnik stroja veliki je zaljubljenik u oktanski sport, a već nekoliko godina natječe se na prvenstvu Hrvatske u kružnim i brdskim utrkama.
“Završio sam pomorsku srednju školu, a trenutno završavam posebni program obrazovanja za pomorce. Neko vrijeme radio sam i kao tehničar za jahte i marine, gdje sam upoznao svoju voljenu Lauru, koja mi je najveća podrška. Ona me i nagovorila da svoju priču podijelim s vama!”
Ljubav prema autosportu
“Od kad znam za sebe gledam i pratim utrke, a od 2019. godine aktivno sudjelujem u prvenstvu Hrvatske na kružnim i brdskim utrkama automobila. To je oduvijek bilo dio mene. Moja prva sjećanja na utrke sežu iz djetinjstva, a sjećam se tih scena kao da je bilo jučer. Sve vezano uz automobile oduvijek me fasciniralo”, priča nam Nikola.
Kada se 2017. godine preselio u Mokošicu, upoznao je ekipu automobilstičkog kluba Ragusa Racing.
“Kako sam oduvijek bio zainteresiran za autosport te imao i popravljao ‘bijesne’ automobile, upisao sam se u klub Ragusa Racing. Mi smo lokalna ekipa, spojila nas je ljubav prema autosportu i druženju, a naši rezultati to i potvrđuju. Ragusa Racing uvijek je među prva četiri mjesta po klupskom rejtingu u Hrvatskoj, a ove smo godine bili treći na prvenstvu Hrvatske u kružnim utrkama.
Rekao bih da je ljudima iz dubrovačkog podneblja autosport ‘u krvi’. Velik broj klubova dolazi iz Dubrovačko – neretvanske županije, a imamo i neke od najboljih vozača, kao što su Niko Pulić i pokojni Dubravko Čikor, ikona autosporta.”
Brdske i kružne utrke
“Najčešće sudjelujem u brdskim i kružnim utrkama, te povremeno u nekom slalomu ili kronometru. Postoji puno disciplina autosporta, kao što je OSV – ocjensko spretnosne vožnje, kronometar i slalom. U ove tri discipline razvija se motorika vozača, kao i dinamika vožnje, i s njima se najčešće počinje. Nakon toga slijede brdske i kružne utrke.
Prvi put sam vozio brdsku i kružnu utrku 2019. godine. Zanimljivo, upravo te godine na prvenstvu Hrvatske u brdskim utrkama prva tri mjesta pripala su klubovima iz dubrovačkoj kraja, od kojih je Ragusa Racing bio treći.”
“Natjecanja se najčešće održavaju vikendom. Prije toga je potrebno automobil pripremiti za utrku, pa mi u pravilu na natjecanje krenemo nekoliko dana ranije jer se kružne utrke najčešće održavaju daleko od Dubrovnika. Pripreme počinju od petka ujutro, kada pripremamo box, a nakon toga slijede neslužbeni treninzi. Subotom se održavaju službeni treninzi ili kvalifikacije, a nedjeljom sama utrka.
Nepisano pravilo kluba je da svaku utrku počinjemo i završavamo u lokalnom kafiću Time u Mokošici, koji je ujedno i sponzor kluba, ali i naše najdraže okupljalište. Nakon svake utrke tu se dođe proslaviti ili tugovati.”
Nikola Kitin redovito sudjeluje u prvenstvu Hrvatske.
“Brdsko prvenstvo održava se na raznim lokacijama u Hrvatskoj, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, a kružne utrke voze se diljem Europe. Tako sam dosad bio na natjecanjima u Slovačkoj i Češkoj. Ove godine bio sam drugi u ukupnom poretku u svojoj diviziji i drugi u svojoj klasi. Od značajnijih rezultata, mogu izdvojiti da sam nekoliko puta bio prvi u klasi na kružnim utrkama. Na brdskim utrkama nisam imao značajan rezultat u diviziji, već sam ‘zlatna sredina’.”
Organizacija utrka
Uz prvenstvo Hrvatske, sudjeluje i u organizaciji utrka. Osim kao vozač, sudjeluje i kao sudac.
“Uz jako dobre vozače i iznimne rezultate zadnjih godina, Ragusa Racing može se pohvaliti i organiziranjem jednog od najboljih slaloma u Hrvatskoj – poznatog slaloma Mirinovo. Osim toga, organiziramo OSV utrke, i ponekad kronometar u Banićima. Naš klub može se pohvaliti velikim brojem sudaca. I sam sudjelujem kao sudac na utrkama koje organiziramo. Kod organizacije najvažnije je zajedničko druženje. Organizacija je skupa i zahtjevna, a bitno je da svi članovi doprinesu na koji god način mogu.
Moram napomenuti da Ragusa Racing ne bi postojao bez predsjednik kluba Dragana Serdena, čovjeka koji nas je sve okupio. Serden je inače i predsjednik Odbora za auto sportove (OAS).”
“Do ove godine sam vozio Hondu Civic od 1.600 kubika, atmosferski motor u grupi A. Ove godine prešao sam na Seat Cupra od 1.800 kubika, turbo motor grupe N. Oba vozila su prerađena, a pojačana im je snaga i konstrukcija kako bi bili sigurniji za utrke.
Postoje trkaća vozila koja se mogu normalno voziti i registrirati, ali moje osobno mišljenje je da trkaća vozila nisu za cestu. Mi koji se bavimo autosportom svjesni smo što je brzina. Smatram da se netko tko vozi utrke nema potrebe dokazivati u prometu. To može biti poruka svim mlađim ljudima koji se ‘ludiraju’ po gradu. Neka dođu na utrku pa će vidjeti što znači oprez.”
Pomorstvo i autosport
Upitali smo Nikolu kako usklađuje pomoračku karijeru i karijeru vozača.
“Uvijek jedno pati zbog drugoga – jedno mora patiti, a to ne smije biti posao. Ja sam pomorac koji kad je doma vozi utrke. Autosport shvaćam kao hobi. Nikad nisam doma cijelu sezonu, pa uvijek postoji nekoliko utrka u kojima ne sudjelujem.
Kad sam na brodu, jedva čekam opet voziti. Dok svi hvataju signal da se jave doma, ja odmah palim stranice HAKS-a i gledam rezultate, kalendar natjecanja ili tražim dijelove za auto.
Autosport je iznimno skup. Uz same preinake automobila, potrebna je i profesionalna oprema, kao što su kaciga, postava, vatrootporni kombinezon, cipele i rukavice te HANS uređaj (Head and Neck Support Device) koji se stavlja oko vrata, a služi smanjivanju ozljeda. Zahvaljujući karijeri u pomorstvu, mogu se baviti tim sportom jer doma imam dosta slobodnog vremena te mogu financirati svoj hobi.”
Planirate li se u nekom trenutku u potpunosti posvetiti automobilizmu?
“Da, u mirovini. Do tad ne. Jedna od dobrih strana autosporta je to što se možete time baviti sve do 74. godine života. Imamo redovite liječničke preglede kod sportskog liječnika prije svake sezone. Karton sa svim podacima, uključujući podatke o nesrećama, dužni smo pokazati liječniku tijekom prijave na natjecanje. Srećom, dosad nisam imao nesreću.
Supruga Laura bila je sa mnom na samo dvije utrke. Jedna je bila superslalom u Skradinu, a druga brdska utrka, u kojoj sam nažalost prekasno zakočio i udario u gume koje su bile postavljene pored staze. Supruga je nakon toga rekla da me definitivno više ne želi gledati na natjecanjima, ali da ću uvijek imati njezinu podršku.
Moja Laura je jako bitan faktor svake utrke, prvenstveno jer mi pruža bezuvjetnu potporu i pomaže mi u pripremama. Bez potpore supružnika nemoguće je to odraditi. Divim joj se. Čeka me po pola godine da dođem s broda, pa nakon toga da dođem s utrka. Ona je moj životni suvozač.”
Što biste poručili mladim kolegama, kako pomorcima, tako i zaljubljenicima u automobilizam?
“Neka vam posao uvijek bude na prvom mjestu. Autosport je predivan, ali se od njega ne može živjeti. No, ako to volite, nemojte odustati. To je divan sport u kojem je izražena i kompetitivnost i druženje, zajedništvo i fair play. Iako suparnici na stazi, vozači su uvijek tu da pruže ruku jedni drugima.
Definitivno predlažem svim zainteresiranim mladim ljudima da se okušaju u autosportu. Dogodine u Hrvatskoj, pod pokroviteljstvom HAKS-a, počinje nova disciplina – karting kronometar. To je jako dobar način ulaska u ovaj sport.”
Katarina Mitrović