O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Poražavajući podaci: Maersk plaća manje poreza od svojih zaposlenika

IZVORITF
IZVORITF

Zaposlenici jednog od najvećih brodara na svijetu, A.P. Moller – Maersk, plaćaju daleko više stope poreza od svog poslodavca – multinacionalne kompanije vrijedne više desetaka milijardi dolara, kažu rezultati nove analize.

Istraživači iz organizacije Centre for International Corporate Tax Accountability and Research (CICTAR) kažu kako prosječan radnik u mnogim zemljama u kojima posluje Maersk odvaja veći udio svojih prihoda na porez nego što to čini danska tvrtka.

Maerskova dobit prije oporezivanja u 2021. i 2022. godini iznosila je 49 milijardi američkih dolara. No, Maersk je u 2021. platio samo 3,7 posto poreza na dobit, a prošle godine samo 3 posto. Ovi postoci uključuju porez koji je plaćen u 130 zemalja u kojima posluje ova kompanija, javlja ITF.

Istraživanje pod nazivom „Plaćaju li radnici više poreza od Maerska?“ pokazalo je da radnici u Danskoj izdvajaju 13 puta više od Maerska, u Nizozemskoj preko 12 puta više, u Argentini preko 8 puta više, a u Australiji preko 6 puta više od Maerska.

“Maersk je danska ikona. Premda smo ponosni na njihov uspjeh, Maerskov profit ne smije ići na štetu radnika i poreznih obveznika, bilo u Danskoj ili u inozemstvu. Zabrinjavajuće je što ove brojke upućuju na to da kompanija plaća manje poreza nego radnici”, rekao je Karsten Kristensen iz danskog sindikata 3F.

Kristensen je kazao da kada tvrtke ne plaćaju svoj udio “to znači da očekuju od drugih poreznih obveznika da plate račune za osnovne javne usluge putem poreza na dohodak. Jasno je da je riječ o dvostrukim standardima.”

Foto: ITF

Maerskova neočekivana dobit od pandemije

Maersk je izuzetno dobro prošao za vrijeme pandemije i posljedičnih problema u opskrbnom lancu. Dobit kompanije znatno je porasla od 2020. godine, i to za više od 26 puta u razdoblju od dvije godine, navodi se u sažetku koji je objavio CICTAR.

Ali, za danske porezne obveznike ovo nije baš puno značilo. Za razliku od drugih tvrtki koje obično u svojoj matičnoj zemlji plaćaju porez na većinu ili cijelu dobit, Maersk je u matičnoj zemlji Danskoj platio puno manji porez. Istraživači procjenjuju da su time Danci u periodu od 2020. do 2022., korištenjem modela ‘poreza po tonaži’ (tzv. ‘Tonnage Tax’) umjesto standardne stope poreza od 22%, izgubili oko 9,4 milijarde dolara. Naime, od 2001. godine Danska je, umjesto standardnog poreza, brodarskim kompanijama nametnula porez po tonaži, koji se određuje prema fiksnom iznosu po neto toni.

“Pandemija je bila velika prilika za Maersk. Tvrtka je od 2020. prevezla tek nešto više tereta, ali je uspjela postići znatno veći profit zahvaljujući danskom modelu poreza”, rekao je Jason Ward, glavni analitičar CICTAR-a te pozvao Maersk na transparentnost.

Taj tzv. ‘Tonnage Tax’ koji plaća Maersk porastao je s oko 100 milijuna dolara po kvartalu u 2020., na oko 200-250 milijuna dolara u 2022. godini.

Kulsoom Jafri iz ITF-a naglasila je postojanje dvostrukih standarda kada je u pitanju multinacionalna kompanija poput Maerska, koja je tijekom pandemije ostvarila superprofit, uglavnom zahvaljujući napornom radu svojih djelatnika, a istovremeno plaćala manji porez od njih.

“U isto vrijeme, Maersk stavlja sve veći pritisak na svoje radnike i dobavljače. Maersk je ostvario superprofit samo zahvaljujući nadljudskim naporima pomoraca, lučkih radnika, peljarima i vozačima kamiona. Za zaposlenike Maersk grupe koji godinama nisu dobili povišice, ova će vijest biti šamar u lice”, rekla je Jafri.

Zaposlenici jednog od najvećih brodara na svijetu, A.P. Moller – Maersk, plaćaju daleko više stope poreza od svog poslodavca – multinacionalne kompanije vrijedne više desetaka milijardi dolara, kažu rezultati nove analize.

Istraživači iz organizacije Centre for International Corporate Tax Accountability and Research (CICTAR) kažu kako prosječan radnik u mnogim zemljama u kojima posluje Maersk odvaja veći udio svojih prihoda na porez nego što to čini danska tvrtka.

Maerskova dobit prije oporezivanja u 2021. i 2022. godini iznosila je 49 milijardi američkih dolara. No, Maersk je u 2021. platio samo 3,7 posto poreza na dobit, a prošle godine samo 3 posto. Ovi postoci uključuju porez koji je plaćen u 130 zemalja u kojima posluje ova kompanija, javlja ITF.

Istraživanje pod nazivom „Plaćaju li radnici više poreza od Maerska?“ pokazalo je da radnici u Danskoj izdvajaju 13 puta više od Maerska, u Nizozemskoj preko 12 puta više, u Argentini preko 8 puta više, a u Australiji preko 6 puta više od Maerska.

“Maersk je danska ikona. Premda smo ponosni na njihov uspjeh, Maerskov profit ne smije ići na štetu radnika i poreznih obveznika, bilo u Danskoj ili u inozemstvu. Zabrinjavajuće je što ove brojke upućuju na to da kompanija plaća manje poreza nego radnici”, rekao je Karsten Kristensen iz danskog sindikata 3F.

Kristensen je kazao da kada tvrtke ne plaćaju svoj udio “to znači da očekuju od drugih poreznih obveznika da plate račune za osnovne javne usluge putem poreza na dohodak. Jasno je da je riječ o dvostrukim standardima.”

Foto: ITF

Maerskova neočekivana dobit od pandemije

Maersk je izuzetno dobro prošao za vrijeme pandemije i posljedičnih problema u opskrbnom lancu. Dobit kompanije znatno je porasla od 2020. godine, i to za više od 26 puta u razdoblju od dvije godine, navodi se u sažetku koji je objavio CICTAR.

Ali, za danske porezne obveznike ovo nije baš puno značilo. Za razliku od drugih tvrtki koje obično u svojoj matičnoj zemlji plaćaju porez na većinu ili cijelu dobit, Maersk je u matičnoj zemlji Danskoj platio puno manji porez. Istraživači procjenjuju da su time Danci u periodu od 2020. do 2022., korištenjem modela ‘poreza po tonaži’ (tzv. ‘Tonnage Tax’) umjesto standardne stope poreza od 22%, izgubili oko 9,4 milijarde dolara. Naime, od 2001. godine Danska je, umjesto standardnog poreza, brodarskim kompanijama nametnula porez po tonaži, koji se određuje prema fiksnom iznosu po neto toni.

“Pandemija je bila velika prilika za Maersk. Tvrtka je od 2020. prevezla tek nešto više tereta, ali je uspjela postići znatno veći profit zahvaljujući danskom modelu poreza”, rekao je Jason Ward, glavni analitičar CICTAR-a te pozvao Maersk na transparentnost.

Taj tzv. ‘Tonnage Tax’ koji plaća Maersk porastao je s oko 100 milijuna dolara po kvartalu u 2020., na oko 200-250 milijuna dolara u 2022. godini.

Kulsoom Jafri iz ITF-a naglasila je postojanje dvostrukih standarda kada je u pitanju multinacionalna kompanija poput Maerska, koja je tijekom pandemije ostvarila superprofit, uglavnom zahvaljujući napornom radu svojih djelatnika, a istovremeno plaćala manji porez od njih.

“U isto vrijeme, Maersk stavlja sve veći pritisak na svoje radnike i dobavljače. Maersk je ostvario superprofit samo zahvaljujući nadljudskim naporima pomoraca, lučkih radnika, peljarima i vozačima kamiona. Za zaposlenike Maersk grupe koji godinama nisu dobili povišice, ova će vijest biti šamar u lice”, rekla je Jafri.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video