“Prije svega, htjeli bismo umiriti hrvatske partnere/dionike i potvrditi da ćemo održavati liniju Zadar-Preko i to brodom Ulisse“, naveli su jučer iz talijanskog brodara Caronte & Tourist Isole Minori u odgovoru na upit Zadarskog lista koji je proslijeđen preko pravnog zastupnika ovog brodara, Odvjetničkog društva Maćešić i suradnici iz Rijeke.
Brodaru Caronte & Tourist Isole Minori je hrvatska Agencija za obalni linijski pomorski promet nedavno odobrila plovidbeni red na liniji bez obveze javne usluge Zadar–Preko i obratno i to od lipnja ove godine do svibnja 2024.
No, samo nekoliko dana nakon tog Rješenja uslijedio je šok kada je talijanska policija pod sumnjama za korupciju u javnom sektoru zaplijenila plovila i imovinu brodara Caronte & Tourist Isole Minori. Podsjetimo, kako je izvijestio Pomorac.hr, zbog nezadovoljavanja sigurnosnih standarda talijanske vlasti su zaplijenile i trajekt Ulisse, koji se trebao uskoro uputiti za Zadar.
Pročitajte više: ZAPLIJENJEN TRAJEKT NAMIJENJEN ZA ZADAR I PREKO: Talijanski brodar u blokadi zbog korupcije
Prema izvješću talijanske nacionalne informativne agencije ANSA i drugih medija, Guardia di Finanza, koja se bavi borbom protiv financijskog kriminala, izvršila je pretrese. Tri trajekta, Ulisse, Helga i Bridge, zaplijenjeni su.
Osim plovila, sud je sada naredio zamrzavanje gotovo 30 milijuna eura koji su se nalazili na bankovnim računima tvrtke. Sud u Palermu navodi da će imovina biti zadržana radi preliminarne istrage vezane uz prijevaru. Četvero članova uprave brodarske tvrtke također su pod istragom.
Iz brodara Caronte & Tourist Isole Minori su u odgovoru na upit Zadarskog lista također naveli kako je »trajekt Ulisse nedavno opremljen svom modernom opremom (lift, WC prilagođeni za osobe s invaliditetom itd.) te zadovoljava tehničke karakteristike novih brodova«.
“Sud koji je izdao naredbu nije bio svjestan toga, stoga smo uvjereni da će brod uskoro biti oslobođen od zapljene. U slučaju da se to ne dogodi na vrijeme, ipak ćemo pokrenuti liniju koristeći nekoliko drugih brodova. Ulisse, kao i ostali brodovi obuhvaćeni naredbom o zapljeni, već su bili potpuno usklađeni s propisima. Ova situacija odnosi se isključivo na različite interpretacije nacionalnih propisa koji se odnose na osobe s invaliditetom, a koje su već bile predmet drugih sudskih odluka u korist brodarskih kompanija”, zaključuje se u odgovoru ovog talijanskog brodara.
Državne subvencije
Kako pišu talijanski mediji, tvrtka Caronte & Tourist Isole Minori je 2016. izabrana je na natječaju za pružanje raznih trajektnih usluga. Kao i u hrvatskom priobalju, mnoge od ovih usluga nisu isplative u zimskim mjesecima, ali osiguravaju ključni prijevoz za otočane. Budući da je riječ o ključnoj usluzi, Italija je dobila dopuštenje Europske unije za pružanje subvencije operateru i to za troškove rada usluge koji premašuju prihode na ovim linijama.
U sklopu natječaja brodar je morao dograditi plovila ili potvrditi da je osiguran pristup za osobe smanjene pokretljivosti, osobe s invaliditetom te starije osobe.
Guardia di Finanza i drugi organi reda u izjavama u vezi zadnje akcije tvrde da zaplijenjena plovila, uključujući trajekt Ulisse, nemaju adekvatan pristup za osobe smanjene pokretljivosti te da ne zadovoljavaju uvjete natječaja i sigurnosne standarde. Navode i da je brodar počinio prijevaru tako što nikad nije dogradio plovila kako bi zadovoljio potrebne uvjete.
Zabrinutost lokalnih vlasti
Načelnik općine Preko Jure Brižić u razgovoru za Novi radio potužio se kako ga iznenađuje da je tvrtka dobila pravo prijevoza na spomenutoj liniji bez natječaja, obzirom da se radi o tvrtki koja je u blokadi i kojoj su zaplijenjena tri trajekta, a Agencija nije provjerila tu tvrtku koja je konkurencija domaćoj. Brižić poduzima sve mjere kako bi se ova situacija riješila u korist Jadrolinije te kaže kako će iskoristiti sve pravne mogućnosti i pokušati napraviti sve da ne dođe do realizacije ove opcije.
“Ukoliko dođe do toga da strana tvrtka preuzme ovu liniju, mi ćemo morati pribjeći nekim drugim metodama i fizičkim barijerama kako ne bi došlo do kaosa”, kazao je Brižić.
Kako saznaje Novi radio, ova strana tvrtka još uvijek nije zadovoljila sve kriterije za početak obavljanja usluge: od određenih dozvola Ministarstva prometa i infrastrukture, opreme koje mora sadržavati u brodu do prostora na kopnu za prodaju karata.
“Agencija za obalni linijski promet je donijela rješenje kojim talijanskom brodaru dozvoljava da vozi na liniji Zadar-Preko sa dodatnim linijama. Sve je odrađeno bez natječaja, ali sukladno Zakonu koji je omogućio da se na takav način može dati dodatna linija. Meni osobno je nezamislivo da se u 21. stoljeću u Europi koja počiva na transparentnosti, na taj način dodjeljuje nešto tako bitno, naročito da se državnoj tvrtci Jadroliniji koja je od strateškog značaja sada uvodi konkurencija bez javnog natječaja.”
Brižić je dodatno istaknuo kako Agencija za obalni linijski pomorski promet u Splitu nije uzela u obzir njihovo negativno mišljenje oko ove priče. Nakon primitka rješenja u Općini su odlučili reagirati podnošenjem tužbe Upravnom sudu u kojoj će zatražiti da se rješenje Agencije opovrgne i stavi van snage, na osnovu čega oni neće imati pravo ploviti na dotičnoj liniji.
Na pitanje što to konkretno njega brine oko ove situacije, iako oni jesu za uvođenje dodatnih linija, odgovara:
“Zabrinjava nas to što će nastati jedan kaos u luci. Naša luka nije spremna za dva različita brodara. Ona je već sada u ovim uvjetima mala. Znači, u trenutku kada se je to radilo, čini mi se prije 15-ak godina, bio je drugi promet, odnosno, bilo ga je manje. Danas je sve više automobila, veći su automobili, dosta je gospodarskog prometa, dostave na otok, ali naravno i zbog ostalih građevinskih radova pa je puno više prometa tih kamiona. Taj dio ukrcaja i iskrcaja u samoj luci je i sada u ljetnim mjesecima kada vozi samo Jadrolinija, na granici pucanja.”
Novi radio doznaje kako je Županijska lučka uprava dala suglasnost da trajekt može pristajati u luci, no nisu uzeli u obzir prometni dio luke koji ne zadovoljava uvjete uvođenja dva brodara.
“Zakon o obalnom linijskom prometu je loš, pogotovo u tom dijelu gdje dopušta nekome da bez javnog natječaja dopušta da dođe obavljati dodatne linije bilo gdje u Hrvatskoj. Smatram da je Jadrolinija zaslužna što otočani još uvijek postoje, odnosno da nema te državne tvrtke koja je subvencionirana mislim da bi bilo jako teško nama na otoku. Jadrolinija maksimalno radi i trudi se, naročito tijekom gužvi kada su uvodili dodatne linije i to stvarno dobro funkcionira. Treba mijenjati Zakon radi nas, radi Europe, ali u konačnici i zbog Jadrolinije”, naglasio je načelnik Brižić.