Nakon dvije godine intenzivnih pregovora, Europska unija se dogovorila oko konačnih pravila za klimatski neutralan pomorski promet, usvajanjem takozvane inicijative FuelEU Maritime
Politički dogovor znači da će pomorstvo biti obuhvaćeno EU sustavom trgovanja emisijama (ETS) od 2024. i FuelEU Maritime od 2025., pri čemu će brodarske kompanije postupno smanjivati utjecaj goriva na klimu. Također će se uvesti pravila za infrastrukturu alternativnih goriva, uključujući zahtjeve za korištenje energije s obale u odabranim većim lukama.
„Novi zakon pružit će pravnu sigurnost za brodare i proizvođače goriva te će pomoći u pokretanju velike proizvodnje održivih pomorskih goriva, čime će se značajno ispuniti naši klimatski ciljevi na europskoj i globalnoj razini,” rekla je Raquel Sánchez Jiménez, španjolska ministrica prometa, mobilnosti i urbane agende.
Glavni cilj inicijative, kao dijela EU-ovog paketa „Fit for 55“, je povećati potražnju i dosljednu upotrebu obnovljivih goriva i goriva s niskim udjelom ugljika te smanjiti emisije stakleničkih plinova iz pomorskog sektora. Nova uredba uključuje mjere kojima se osigurava postupno smanjenje intenziteta stakleničkih plinova u gorivima koja se koriste u pomorskom sektoru tijekom vremena za 2% u 2025. , a do 2050. čak 80%, prenosi Splash. Podržavat će se korištenje obnovljivih goriva nebiološkog podrijetla s visokim potencijalom dekarbonizacije, a fosilna goriva bit će isključena iz postupka certificiranja uredbe.
Putnički brodovi i kontejneri morat će koristiti napajanje s kopna za sve potrebe za električnom energijom dok su usidreni u glavnim lukama EU-a od 2030. godine.
Također, prihodi ostvareni provedbom uredbe ili takozvanim “kaznama FuelEU” koristit će se za projekte koji podupiru dekarbonizaciju pomorskog prometa s poboljšanim mehanizmom transparentnosti.
Komentirajući ambiciozne klimatske propise, Jacob K. Clasen, zamjenik generalnog direktora i zamjenik izvršnog direktora Danish Shippinga, rekao je: „Ovo pruža brodarskim kompanijama, investitorima i proizvođačima goriva brži prelazak na zelenu opciju.“
„Trenutno postoji politički zamah u zelenom brodarstvu. Upravo smo svjedočili kako su države članice Međunarodne pomorske organizacije Ujedinjenih naroda (IMO) postigle globalni klimatski sporazum za brodarstvo. To se ne bi dogodilo bez napora i ambicioznog klimatskog paketa EU-a koji je sada finaliziran. Potaknut će ulaganja u ekološki prihvatljive brodove i ubrzanu proizvodnju zelenih goriva za plovila,” dodao je Clasen.
Nova uredba bit će objavljena u službenom glasilu EU-a nakon ljeta, a stupit će na snagu dvadeseti dan nakon objave.