Američki savezni sud u Rhode Islandu izrekao je u utorak, 8. kolovoza, presudu grčkoj brodarskoj kompaniji, kapetanu i upravitelju stroja zbog niza povreda MARPOL-a i sigurnosnih propisa koje je otkrila Obalna straža SAD-a tijekom inspekcije product tankera u veljači 2022. godine.
Kompanija i pomorci izjasnili su se krivima u ožujku 2023. godine za kršenje američkog Zakona o sigurnosti luka i plovnih putova te Zakona o sprječavanju onečišćenja s brodova. Kompanija je već postigla dogovor s američkim tužiteljem zbog lažnih i nepotpunih zapisa vezanih za pražnjenje kaljužne vode i zbog neprijavljivanja opasnog stanja na product tankeru Galissas prije nego je stigao u SAD, javlja The Maritime Executive.
Na tankeru od 50.000 dwt, izgrađenom 2008. godine, između studenog 2021. i veljače 2022. godine pronađen je niz nepravilnosti. Prije dolaska u SAD, 19. veljače 2022. godine, na brodu je utvrđeno 11 nepravilnosti, ali nije bio zadržan. Po dolasku u SAD, obalna straža je provela drugu inspekciju i pronašla 26 nepravilnosti, što je rezultiralo zadržavanjem broda u trajanju od 13 dana.
Zeus Lines Management, grčka kompanija koja je tada bila vlasnik broda, dužna je platiti novčanu kaznu od ukupno 2,25 milijuna dolara, uključujući novčanu kaznu od 1.687.500 dolara i donaciju za društveno korisni rad od 562.500 dolara. Donacija za društveno korisni rad će biti uplaćena američkoj zakladi National Fish and Wildlife Foundation kako bi se financirali projekti za zaštitu morskih i priobalnih prirodnih resursa u saveznoj državi Rhode Island. Pritom, kompanija će biti pod nadzorom na uvjetnoj kazni od četiri godine, tijekom koje će svi brodovi kompanije koji pristaju u američke luke biti obvezni implementirati plan usklađenosti s okolišem.
Galissas je prodan 2023. godine.
Suđenje proizlazi iz niza povreda MARPOL-a, kao i sigurnosnog propusta kojeg je kompanija pokušala prikriti. Prema informacijama predstavljenima na sudu, u veljači 2022. godine, dok je Galissas bio u Rotterdamu, članovi posade primijetili su da je sustav inertnog plina na brodu u kvaru. Umjesto da ostanu u Rotterdamu dok se problem ne popravi, “Zeus Lines Management i zapovjednik broda su odlučili nastaviti do SAD-a”, navodi se, gdje je kvar trebao biti uklonjen po dolasku broda.
Dana 11. veljače 2022. godine, prilikom plovidbe preko Atlantika, zapovjednik je obavijestio Obalnu stražu SAD-a o dolasku, no nije prijavio opasno stanje na brodu. Također je isto prešutio kada je obaviješten o planiranoj inspekciji pri dolasku u Rhode Island.
Prilikom dolaska na Rhode Island 19. veljače, brod se približio obali kako bi preuzeo rezervne dijelove za sustav inertnog plina. Iako je posada pokušala otkloniti kvar, sustav i dalje nije radio. Zapovjednik je problem priznao tek kada su se inspektori Obalne straže SAD-a ukrcali na brod. Obalna straža je odmah provela inspekciju te naredila da brod ostane udaljen od obale kako ne bi ugrozio luku Newport na Rhode Islandu.
Tijekom suđenja također je otkriveno da je direktor operativne službe Zeus Lines Managementa naredio kapetanu da izradi lažnu dokumentaciju koji prikazuja razine kisika tijekom plovidbe Atlantikom. Zapovjednik je potom lažnu dokumentaciju priložio tijekom inspekcije.
Zeus Lines Management i upravitelj stroja također su optuženi za povrede MARPOL-a. Tri puta, između studenog 2021. i veljače 2022. godine, upravitelj stroja je naredio članovima posade da ispuste ukupno oko 36 tisuća litara kaljužne vode izravno u more, zaobilazeći potrebnu opremu za sprječavanje zagađenja. Također je izradio lažnu dokumentaciju koju je priložio inspektorima.
Premda je kapetanu i upravitelju stroja prijetila maksimalna moguća kazna zatvora od šest godina i novčana kazna do 250.000 dolara, osuđeni su na samo uvjetnu kaznu.