O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

RMS “ATLANTIS” – ratni brod, luksuzni kruzer, bolnica, a prevozio je i emigrante

Tridesete godine dvadesetog stoljeća su u povijesti britanske brodarske kompanije Royal Mail Steam Packet Company (RMSPC) ostale zabilježene kao godine putničkog broda ATLANTIS. Skladno građen i luksuzno opremljen, ovaj je brod tih godina uglavnom plovio po ljetnom programu “Metropole Sjevera” sve do ledenih mora Arktika, dok je zimu provodio u karipskim vodama i Sredozemlju, piše Dubrovački dnevnik.  

Pod imenom ANDES izgrađen je 1913. godine u brodogradilištu Harland & Wolff u Belfastu kao blizanac brodova ARLAZA, ALMANZORA i ALCANTARA. Svi su oni imali po 15.135 bruto tona, bili dugi 179, a široki 20,4 metara. Šest parnih turbina trostruke ekspanzije i ukupne snage 5.599 KS su im preko tri propele davali plovidbenu brzinu od 17 čvorova, a na svojim su palubama u tri razreda mogli su smjestiti 1.330 putnika.

I RATNI BROD, I KRUZER

ANDES je zaplovio na liniji za Južnu Ameriku u rujnu 1913. godine iz Liverpoola za Valparaiso u Čileu. Uglavnom plovi iz Southamptona za Buenos Aires tičući luke Lisabona, Rio de Janeira i Montevidea. Ne zadugo, jer je uskoro započeo Prvi svjetski rat.

Teško naoružan vršio je ophodnju Sjevernim Atlantikom za Britansku kraljevsku ratnu mornaricu (Royal Navy). Sudjeluje u pomorskoj bitci u kojoj je 1916. godine potopljen njemački ratni brod GREIF, ali i brod blizanac ALCANTARA. Tijekom Prvog svjetskog rata Royal Mail Line je izgubio preko 100 svojih brodova. Po završetku rata ANDES je 1919. u Belfastu ponovo obnovljen za transatlantska putovanja iz luka Velike Britanije do River Plate u Argentini. Tako plovi deset godina, da bi 1929. godine bio još jednom potpuno preuređen ali ovaj put za luksuzna kružna putovanja te prevozi 450 putnika u samo prvom razredu i pod novim imenom ATLANTIS, navodi Dubrovački dnevnik.   

I BOLNICA, I EMIGRANTSKI BROD

Njemački napad na Poljsku i početak Drugog svjetskog rata 1939. godine brod nespremno dočekuje u tada njemačkom Danzingu (poljski Gdansk), ali uz dosta sreće uspijeva odatle pobjeći i otploviti prema Southamptonu. Tu je odmah rekviriran za potrebe britanske ratne mornarice i preuređen u brod bolnicu noseći broj 33 na svojim bokovima.

Prvo je boravio u egipatskoj Aleksandriji, potom 1940. sudjelovao u evakuaciji iz Norveške da bi sljedeće dvije godine ostao u vodama Indijskog oceana. Sudjeluje i u operacijama savezničkog iskrcavanja u Normandiji. Ratnu epizodu završava 1946. godine, te je nakon kratke raspreme još jednom preuređen za još jednu novu ulogu. Postaje emigrantski brod za 900 putnika u trećem razredu te tako od 1948. godine u četverogodišnjem najmu novozelandske Vlade prevozi iseljenike iz britanskih luka prema Australiji i Novom Zelandu. Nakon ovih uspješno obavljenih plovidbi, za ostarjeli brod više nije bilo posla. Raspremljen, nije dugo čekao zlu sudbinu. Izrezan je 1952. godine u rezalištu Faslane na ušću škotske rijeke Clyde.                                     

POSJETIO I DUBROVNIK

U svojim rijetkim plovidbama Jadranskim morem, ATLANTIS je prvi put posjetio Dubrovnik 25. travnja 1932. godine te 19. rujna iste godine na trotjednom kružnom putovanju tičući luke: Southampton, Gibraltar, La Goulette, La Valletta, Kotor, Dubrovnik, Venecija, Philippeville (Alžir), Malaga, Southampton. Ovamo ponovo uplovljava 28. svibnja i 2. rujna 1934. godine tičući luke: Southampton, Vigo, Gibraltar, Napulj, Kotor, Dubrovnik, Alžir, Lisabon, Southampton, te posljednji put 13. rujna 1936. godine. To je na svojim poznatim art deco slikama ovjekovječio i britanski slikar Kenneth Shoesmith.    

ATLANTIS, jedan od najpoznatijih luksuznih putničkih kruzera između dva svjetska rata na svojim plovidbama nije mogao mimoići grad kao dokaz prestižne kruzing destinacije, koju je Dubrovnik oduvijek strpljivo gradio i uspješno očuvao do današnjih dana, ističe Dubrovački dnevnik.

Tridesete godine dvadesetog stoljeća su u povijesti britanske brodarske kompanije Royal Mail Steam Packet Company (RMSPC) ostale zabilježene kao godine putničkog broda ATLANTIS. Skladno građen i luksuzno opremljen, ovaj je brod tih godina uglavnom plovio po ljetnom programu “Metropole Sjevera” sve do ledenih mora Arktika, dok je zimu provodio u karipskim vodama i Sredozemlju, piše Dubrovački dnevnik.  

Pod imenom ANDES izgrađen je 1913. godine u brodogradilištu Harland & Wolff u Belfastu kao blizanac brodova ARLAZA, ALMANZORA i ALCANTARA. Svi su oni imali po 15.135 bruto tona, bili dugi 179, a široki 20,4 metara. Šest parnih turbina trostruke ekspanzije i ukupne snage 5.599 KS su im preko tri propele davali plovidbenu brzinu od 17 čvorova, a na svojim su palubama u tri razreda mogli su smjestiti 1.330 putnika.

I RATNI BROD, I KRUZER

ANDES je zaplovio na liniji za Južnu Ameriku u rujnu 1913. godine iz Liverpoola za Valparaiso u Čileu. Uglavnom plovi iz Southamptona za Buenos Aires tičući luke Lisabona, Rio de Janeira i Montevidea. Ne zadugo, jer je uskoro započeo Prvi svjetski rat.

Teško naoružan vršio je ophodnju Sjevernim Atlantikom za Britansku kraljevsku ratnu mornaricu (Royal Navy). Sudjeluje u pomorskoj bitci u kojoj je 1916. godine potopljen njemački ratni brod GREIF, ali i brod blizanac ALCANTARA. Tijekom Prvog svjetskog rata Royal Mail Line je izgubio preko 100 svojih brodova. Po završetku rata ANDES je 1919. u Belfastu ponovo obnovljen za transatlantska putovanja iz luka Velike Britanije do River Plate u Argentini. Tako plovi deset godina, da bi 1929. godine bio još jednom potpuno preuređen ali ovaj put za luksuzna kružna putovanja te prevozi 450 putnika u samo prvom razredu i pod novim imenom ATLANTIS, navodi Dubrovački dnevnik.   

I BOLNICA, I EMIGRANTSKI BROD

Njemački napad na Poljsku i početak Drugog svjetskog rata 1939. godine brod nespremno dočekuje u tada njemačkom Danzingu (poljski Gdansk), ali uz dosta sreće uspijeva odatle pobjeći i otploviti prema Southamptonu. Tu je odmah rekviriran za potrebe britanske ratne mornarice i preuređen u brod bolnicu noseći broj 33 na svojim bokovima.

Prvo je boravio u egipatskoj Aleksandriji, potom 1940. sudjelovao u evakuaciji iz Norveške da bi sljedeće dvije godine ostao u vodama Indijskog oceana. Sudjeluje i u operacijama savezničkog iskrcavanja u Normandiji. Ratnu epizodu završava 1946. godine, te je nakon kratke raspreme još jednom preuređen za još jednu novu ulogu. Postaje emigrantski brod za 900 putnika u trećem razredu te tako od 1948. godine u četverogodišnjem najmu novozelandske Vlade prevozi iseljenike iz britanskih luka prema Australiji i Novom Zelandu. Nakon ovih uspješno obavljenih plovidbi, za ostarjeli brod više nije bilo posla. Raspremljen, nije dugo čekao zlu sudbinu. Izrezan je 1952. godine u rezalištu Faslane na ušću škotske rijeke Clyde.                                     

POSJETIO I DUBROVNIK

U svojim rijetkim plovidbama Jadranskim morem, ATLANTIS je prvi put posjetio Dubrovnik 25. travnja 1932. godine te 19. rujna iste godine na trotjednom kružnom putovanju tičući luke: Southampton, Gibraltar, La Goulette, La Valletta, Kotor, Dubrovnik, Venecija, Philippeville (Alžir), Malaga, Southampton. Ovamo ponovo uplovljava 28. svibnja i 2. rujna 1934. godine tičući luke: Southampton, Vigo, Gibraltar, Napulj, Kotor, Dubrovnik, Alžir, Lisabon, Southampton, te posljednji put 13. rujna 1936. godine. To je na svojim poznatim art deco slikama ovjekovječio i britanski slikar Kenneth Shoesmith.    

ATLANTIS, jedan od najpoznatijih luksuznih putničkih kruzera između dva svjetska rata na svojim plovidbama nije mogao mimoići grad kao dokaz prestižne kruzing destinacije, koju je Dubrovnik oduvijek strpljivo gradio i uspješno očuvao do današnjih dana, ističe Dubrovački dnevnik.