Svakodnevni izvještaji svjetskih medija o oružanim napadima pobunjeničkih snaga Huta iz Jemena, koji pucaju po brodovima trgovačke mornarice na plovnoj ruti kroz Crveno more, do sada su predstavljani kao „sporadični incidenti“. Međutim, noć s 9. na 10. siječnja 2024. godine, kada se dogodio novi napad raketama i bespilotnim letjelicama na brodove u Crvenom moru vjerojatno predstavlja početak rata između pobunjenih Huta i koalicije koju predvode SAD i Velika Britanija.
Na ovaj napad, upravo su američka i britanska ratna mornarica uzvratili i oborili sve ispaljene dronove i projektile. Napad je izvršen iz jemenskih gradova Hodeida i Mokha (prema informacijama privatne obavještajne agencije „Ambrey“). Brodovi na ovoj pomorskoj ruti u Crvenom moru napadnuti su i protubrodskim krstarećim raketama i jednom balističkom raketom.
Kapetan duge plovidbe (ime poznato redakciji Pomorstvo.info), i zapovjednik s jednog od brodova u Crvenom moru kritične noći, specijalno za Pomorstvo.info ispričao je čitav događaj, a potvrdio ga i detaljima iz njegovog službenog izvještaja upućenog kompaniji na kojoj plovi. Naime, u tom izvještaju piše da je u 21:15 h po lokalnom vremenu 9. siječnja 2024., prijavljen raketni napad i da je raketa pala u blizini broda na udaljenost od nekoliko nautičkih milja.
Dalje u izvještaju piše: „…Odmah je podignuta uzbuna i svim članovima posade naređeno je da se postupi po kodu žuto (kod žuto je kod s neposrednim musteringom na gornjoj palubi)“.
Isti izvor ovog portala svjedoči da je samo dvije minute kasnije, prvi časnik kazao da je sva posada bila prisutna na gornjoj palubi osim zapovjednika, drugog časnika, kormilara i troje iz osiguranja, da su na mostu (sa zapovjednikom i drugim časnikom) bili s kacigama i pancirkama kako je i predviđeno u slučaju bilo kakvog napada.
U međuvremenu, kurs broda je promijenjen da ne bi bio izložen napadu raketa i bespilotnih letjelica.
Takozvani Zig – Zag manevar i alteracija u lijevo u to vrijeme nije bila moguća zbog blizine drugog broda i drugih plovila iz suprotnog smjera, piše Pomorstvo.info.
Zbog visokog rizika u području prolaza, brzina je odmah povećana na maksimalno dozvoljenu. FBB telefon na mostu u to vrijeme je izgubio signal i nije ga bilo moguće upotrebiti.
U 21:20 h i 21:22 h, prijavljeni su novi napadi. Jedna raketa pala je i eksplodirala nekoliko milja dalje od broda.
Od 21:22 h, do 21:40 h, lansirane su rakete iz različitih pravaca (više od 20). Opet je viđeno i nekoliko dronova. Bilo je u nekim trenutcima veoma teško razumjeti jesu li te rakete lansirane s ratnog broda ili od napadača (Huta).
Dalje, izvor portala Pomorstvo.info bilježi da je „U 21:40 naša pozicija data brodu ratne mornarice (pod oznakom ‘D-34’) koji je patrolirao u ovom području, a instrukcija je bila da se nastavi prema NW kursu maksimalnom mogućom brzinom. Kurs je promijenjen, a za to vrijeme rakete su i dalje ispaljivane sa svih strana ciljajući nepoznate točke. U 21:42 h, kada se situacija smirila, Master je kontaktirao CSO i situacija je prijavljena.
Nakon poziva, master je naredio posadi da ode u kontrolnu sobu motora zbog sigurnosnih mjera. U 22:00 h s broda američke ratne mornarice upućeno je upozorenje neidentificiranom objektu 6 nautičkih milja od naše pozicije da će ih ciljati i eliminirati.“
A to je bio jedan od trgovačkih brodova koji je prolazio s isključenim AIS-om. Uključio je ponovo svoj AIS signal na zahtjev broda britansko-američke ratne mornarice kako bi ih isključili kao potencijalnu prijetnju (jer je, očigledno, svako neidentificirano plovilo bilo „sumnjivo“).
Kada je to razjašnjeno, brod ratne mornarice je okrenuo svoj kurs prema SE i nastavio potragu za neprijateljskim bespilotnim letjelicama i brodovima.
U 22:38 h brod ratne mornarice je objavio da se bespilotne letjelice i rakete ispaljuju na pet milja od lijeve krmene strane našeg broda.
Tijekom ovog perioda, ratna britansko-američka mornarica angažirala je i helikoptere i dronove da pomognu u potrazi za neprijateljskim bespilotnim letjelicama i brodovima.
U jednom trenutku, dok su mornarički helikopteri i dronovi tražili metu, jedan trgovački brod nije bio siguran je li dron neprijateljski i najavio je preko VHF da će na njega otvoriti vatru ljudi iz osiguranja. Ratni brod je obavijestio preko VHF da se ne puca jer je to helikopter američke ratne mornarice koji je pritekao u pomoć.
Kapetan duge plovidbe i zapovjednik na jednom od brodova koji se našao u Crvenom moru kritične noći, govori dalje o toku nevjerojatnih događaja na ruti kojom je u posljednje vrijeme sve teže ili skoro nemoguće proći:
„…Od 22:38 do 22:52 h nije viđena nijedna raketa koja je lansirana, izgledalo je kao da je područje oslobođeno neprijateljskih akcija u ovom vremenu, međutim, postojao je još jedan izvještaj s broda ratne mornarice, da traže neprijateljske bespilotne letjelice.
U 23:00 h s brodova sjeverno od naše pozicije prijavljeno je da je područje gdje idemo sigurno i da nije prijavljen nikakav napad u tom području. Posada je ostala u kontrolnoj sobi motora iz sigurnosnih razloga sve dok je brod u potencijalno rizičnom području.
U 00:00 h, nakon otprilike 1 sat i 20 minuta bez neprijateljskih akcija ili bilo kakvih drugih izvještaja koje su obavili brodovi i mornarički brodovi, naredio je da se sva posada sigurno vrati u smještajne prostore. Za sve ovo vrijeme, na brodu je pružena velika pomoć od strane vođe oružanog sigurnosnog tima…“
Ova prava ratna drama na Crvenom moru, otvorila je ponovo brojna pitanja o transportu ovom pomorskom rutom. Izvor portala Pomorstvo.info s lica mjesta svjedoči da se u pojedinim trenutcima nije znalo tko sve puca, s kojih sve strana dolazi opasnost i da su bili prisutni svi elementi ratnog kaosa. Srećom, intervencija američke i britanske ratne mornarice spriječila je nastanak žrtvi i materijalne štete. Ali, pitanje ostaje otvoreno: kako dalje? Ruta oko Južne Afrike samo po jednom brodu košta par milijuna dolara skuplje. A to znači novi lanac poskupljenja u dobrom dijelu svijeta.