O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

IMO MEPC 82: Što Trebate Znati o Najnovijim Ekološkim Mjerama?

Odbor za zaštitu morskog okoliša (MEPC) održao je svoj 82. sastanak od 30. rujna do 4. listopada 2024., na kojem su donesene važne mjere vezane uz zaštitu morskog okoliša.

Prema izvještaju DNV-a, a kako piše Safety4Sea, ključno je bilo pregovaranje o zahtjevima za intenzitet goriva s niskim emisijama stakleničkih plinova (GHG), uz mogućnost uvođenja sustava cijena emisija stakleničkih plinova. Također su doneseni novi propisi koji proglašavaju kanadski Arktik i Norveško more kao zone kontrole emisija (ECA) za NOx, SOx i čestice (PM).

Glavni naglasci sastanka:

  • Norveško more i kanadski Arktik proglašeni su ECA zonama za emisije dušikovih oksida (NOx), sumpornih oksida (SOx) i čestica (PM).
  • Razvijen je IMO okvir za postizanje neto nulte stope emisija, unutar MARPOL Aneksa VI.
  • Amendmani na MARPOL Aneks VI i NOx Tehnički kodeks za primjenu višestrukih radnih profila motora.
  • Pregled indikatora ugljične intenzivnosti (CII), Plana upravljanja energetskom učinkovitošću broda (SEEMP) i indeksa energetske učinkovitosti postojećih brodova (EEXI).
  • Nastavak revizije Konvencije o balastnim vodama (BWM).
  • Usvojeni su novi propisi o izbacivanju opasnih vodenih organizama i standardizaciji zapisa u knjigama balastnih voda.

Emisije stakleničkih plinova (GHG)

Razvija se novi IMO okvir koji uključuje tehnički element (standard goriva s niskim emisijama) i ekonomski element (mehanizam određivanja cijena emisija GHG-a). Iako nije postignut dogovor o svim mjerama, došlo je do konvergencije stavova među državama članicama. Uvedeni su prijedlozi za GHG fond i potencijalnu distribuciju prihoda, no potrebna su dodatna usuglašavanja prije MEPC 83 u travnju 2025.

Revizija indikatora ugljične intenzivnosti (CII)

MEPC 82 pokrenuo je dvostupanjsku reviziju CII-a i SEEMP-a kako bi identificirao nedostatke i izazove:

  1. Prva faza (do 1. siječnja 2026.):
    • Smanjenje CII faktora za 2027.–2030.
    • Poboljšanje okvira SEEMP-a.
    • Učinkovitost poziva u luke i vrijeme provedeno u lukama.
  2. Druga faza (nakon 1. siječnja 2026.):
    • Problemi specifičnih tipova brodova (npr. LNG tankeri, ro-ro brodovi).
    • Utjecaj lošeg vremena i posebnih tehničkih zahtjeva.

Konvencija o balastnim vodama

MEPC 82 je nastavio s pregledom Konvencije o balastnim vodama, uz razmatranje parametara ispitivanja sustava i postupaka za modifikaciju sustava odobrenih za balastne vode. Donesene su smjernice za rad u izazovnim uvjetima kvalitete vode i ažuriran je priručnik za vođenje evidencije o balastnim vodama.

Zagađenje zraka i NOx tehnički kodeks

Odobreni su amandmani koji dopuštaju korištenje više radnih profila motora. Novi zahtjevi primjenjivat će se retroaktivno na postojeće tipove motora koji su već certificirani, a postupak re-certifikacije bit će obavezan za sve značajne modifikacije motora.

Podaci o emisijama

MEPC 82 je odobrio novi krug prikupljanja podataka, koji uključuje veću preciznost pri prijavljivanju. Počevši od 2026., svi podaci za kalendarsku godinu moraju biti prijavljeni s istom razinom detalja.

Pomorski otpad i podvodna buka

Usvojene su nove smjernice o sanaciji plastičnih peleta te su otoci Nusa Penida i Gili Matra u prolazu Lombok proglašeni posebno osjetljivim morskim područjima (PSSA). Također, dogovoren je nastavak rada na smanjenju podvodne buke brodova kroz produženi rok do 2026.

Ostale odluke

  • Korištenje teškog loživog ulja (HFO): Uvedene su smjernice za smanjenje rizika prilikom korištenja HFO-a u arktičkim vodama.
  • Recikliranje brodova: MEPC 82 je odlučio zatražiti savjet od Tajništva Baselske konvencije radi usklađivanja postupaka s Hongkonškom konvencijom.

Ovaj sažetak obuhvaća najvažnije ishode MEPC 82, dok će detaljna implementacija i dodatne smjernice biti razmatrane na nadolazećim sastancima.

Odbor za zaštitu morskog okoliša (MEPC) održao je svoj 82. sastanak od 30. rujna do 4. listopada 2024., na kojem su donesene važne mjere vezane uz zaštitu morskog okoliša.

Prema izvještaju DNV-a, a kako piše Safety4Sea, ključno je bilo pregovaranje o zahtjevima za intenzitet goriva s niskim emisijama stakleničkih plinova (GHG), uz mogućnost uvođenja sustava cijena emisija stakleničkih plinova. Također su doneseni novi propisi koji proglašavaju kanadski Arktik i Norveško more kao zone kontrole emisija (ECA) za NOx, SOx i čestice (PM).

Glavni naglasci sastanka:

  • Norveško more i kanadski Arktik proglašeni su ECA zonama za emisije dušikovih oksida (NOx), sumpornih oksida (SOx) i čestica (PM).
  • Razvijen je IMO okvir za postizanje neto nulte stope emisija, unutar MARPOL Aneksa VI.
  • Amendmani na MARPOL Aneks VI i NOx Tehnički kodeks za primjenu višestrukih radnih profila motora.
  • Pregled indikatora ugljične intenzivnosti (CII), Plana upravljanja energetskom učinkovitošću broda (SEEMP) i indeksa energetske učinkovitosti postojećih brodova (EEXI).
  • Nastavak revizije Konvencije o balastnim vodama (BWM).
  • Usvojeni su novi propisi o izbacivanju opasnih vodenih organizama i standardizaciji zapisa u knjigama balastnih voda.

Emisije stakleničkih plinova (GHG)

Razvija se novi IMO okvir koji uključuje tehnički element (standard goriva s niskim emisijama) i ekonomski element (mehanizam određivanja cijena emisija GHG-a). Iako nije postignut dogovor o svim mjerama, došlo je do konvergencije stavova među državama članicama. Uvedeni su prijedlozi za GHG fond i potencijalnu distribuciju prihoda, no potrebna su dodatna usuglašavanja prije MEPC 83 u travnju 2025.

Revizija indikatora ugljične intenzivnosti (CII)

MEPC 82 pokrenuo je dvostupanjsku reviziju CII-a i SEEMP-a kako bi identificirao nedostatke i izazove:

  1. Prva faza (do 1. siječnja 2026.):
    • Smanjenje CII faktora za 2027.–2030.
    • Poboljšanje okvira SEEMP-a.
    • Učinkovitost poziva u luke i vrijeme provedeno u lukama.
  2. Druga faza (nakon 1. siječnja 2026.):
    • Problemi specifičnih tipova brodova (npr. LNG tankeri, ro-ro brodovi).
    • Utjecaj lošeg vremena i posebnih tehničkih zahtjeva.

Konvencija o balastnim vodama

MEPC 82 je nastavio s pregledom Konvencije o balastnim vodama, uz razmatranje parametara ispitivanja sustava i postupaka za modifikaciju sustava odobrenih za balastne vode. Donesene su smjernice za rad u izazovnim uvjetima kvalitete vode i ažuriran je priručnik za vođenje evidencije o balastnim vodama.

Zagađenje zraka i NOx tehnički kodeks

Odobreni su amandmani koji dopuštaju korištenje više radnih profila motora. Novi zahtjevi primjenjivat će se retroaktivno na postojeće tipove motora koji su već certificirani, a postupak re-certifikacije bit će obavezan za sve značajne modifikacije motora.

Podaci o emisijama

MEPC 82 je odobrio novi krug prikupljanja podataka, koji uključuje veću preciznost pri prijavljivanju. Počevši od 2026., svi podaci za kalendarsku godinu moraju biti prijavljeni s istom razinom detalja.

Pomorski otpad i podvodna buka

Usvojene su nove smjernice o sanaciji plastičnih peleta te su otoci Nusa Penida i Gili Matra u prolazu Lombok proglašeni posebno osjetljivim morskim područjima (PSSA). Također, dogovoren je nastavak rada na smanjenju podvodne buke brodova kroz produženi rok do 2026.

Ostale odluke

  • Korištenje teškog loživog ulja (HFO): Uvedene su smjernice za smanjenje rizika prilikom korištenja HFO-a u arktičkim vodama.
  • Recikliranje brodova: MEPC 82 je odlučio zatražiti savjet od Tajništva Baselske konvencije radi usklađivanja postupaka s Hongkonškom konvencijom.

Ovaj sažetak obuhvaća najvažnije ishode MEPC 82, dok će detaljna implementacija i dodatne smjernice biti razmatrane na nadolazećim sastancima.