Crno more ponovno je postalo ozbiljna opasna zona za trgovačke brodove jer su ruske vojne snage nagomilane u regiji i ciljaju na ukrajinske izvoze.
Nakon što tijekom cijele godine nije zabilježen nijedan napad na trgovačke brodove, jučerašnji napad označava četvrti slučaj napada ruskih snaga na komercijalna plovila u Crnom moru u manje od mjesec dana, piše Splash247.
Štoviše, broj ruskih vojnih brodova u Crnom moru udvostručio se posljednjih dana dok se potpuna invazija na Ukrajinu – koja se približava svojoj 1.000. obljetnici – ulazi u novu fazu na moru.
Ukrajinski ministar vanjskih poslova Andrii Sybiha u ponedjeljak je osudio ruske raketne napade na dva broda u južnim lukama kao “namjernu terorističku taktiku”.
“U samo dva dana, ruski balistički napadi oštetili su dva civilna teretna broda u Odesi...,” napisao je Sybiha na platformi X.
“Ovo je namjerna teroristička taktika. Moramo udružiti snage svih odgovornih država i organizacija kako bismo… osigurali slobodu plovidbe u Crnom moru i globalnu sigurnost hrane.”
Rusija je jučer ciljano napala brod natovaren ukrajinskim žitom balističkom raketom, usmrtivši jednu osobu i ozlijedivši njih pet, prema ukrajinskom ministarstvu infrastrukture.
Brod Optima, koji plovi pod zastavom Palaua, oštećen je u regionalnoj luci Odesa nedugo nakon što je pristao na utovar.
Ukrajinski zamjenik premijera Oleksiy Kuleba izjavio je da Rusija “pokušava uništiti plovidbu u Crnom moru koja osigurava prehrambenu sigurnost.”
Još jedan brod natovaren ukrajinskim žitom za izvoz oštećen je u nedjelju tijekom ruskog raketnog napada u regiji Odesa. Brod Paresa, koji plovi pod zastavom Saint Kitts i Nevisa, pogođen je uz tvrdnje Rusije da je prevozio streljivo za Ukrajinu, što je Kijev odbacio. Ukrajinske vlasti jučer su izvijestile da je brod prevozio 6.000 tona kukuruza.
Još dva napada prošlog mjeseca oštetila su trgovačke brodove, uključujući jedan blizu rumunjske obale, što je izazvalo oštru osudu Bukurešta.
Od srpnja 2023., kada je propao Crnomorski sporazum o izvozu žita, Ukrajina je uspjela stvoriti izvoznu rutu kojom brodovi napuštaju luke Odesa, Čornomorsk i Južni te idu ili putem Dunava ili uz obale Bugarske i Rumunjske prema međunarodnim tržištima.
Prije ovih nedavnih napada, ukrajinski izvoz žita bio je na najbržem putu od početka sukoba s Rusijom.
Do 11. rujna ove godine nije bilo napada na trgovačke brodove u regiji tijekom cijele godine, a količine duž ovog izvoznog kanala premašile su one iz ranijeg UN-ovog sporazuma.
Analiza brokera Braemara pokazuje da su ukrajinski izvozi žitarica iz Crnog mora doživjeli značajnu promjenu u dobi brodova, s većim brojem starijih brodova koji dominiraju u trgovini.
Udio brodova starijih od 20 godina povećao se na više od jedne trećine ove godine u odnosu na oko 15% u 2020., pri čemu većinu čine manji handysize brodovi nosivosti od 20.000 do 34.900 dwt i stariji panamaxi.
S druge strane, udio brodova mlađih od 10 godina u ovom trgovanju pao je s gotovo polovice u 2020. na samo 10% tijekom posljednjih pet godina.
Također, značajna promjena zabilježena je i u suhom teretnom prometu u regiji: ukrajinski morski izvoz željezne rude, koji je nestao s tržišta tijekom prve godine i pol invazije, ponovno se pojavio u 2024. godini. Ukrajinski izvoz u prvih devet mjeseci godine iznosio je približno 11,27 milijuna tona, što predstavlja gotovo 424% ukupnih rezultata za 2023. i 315% ukupnih rezultata za 2022.