O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Istraga otkrila propuste: Šef Jadrolinije i HRB odgovorni za nesreću na trajektu Lastovo

Tri člana posade izgubila su živote zbog izostanka sigurnosnog sustava na trajektu, a odgovornost se prebacuje na predsjednika uprave i Hrvatski registar brodova.

Predsjednik uprave Jadrolinije, David Sopta, i Hrvatski registar brodova (HRB) našli su se u središtu istrage zbog pomorske nesreće na trajektu Lastovo, u kojoj su u kolovozu ove godine u Malom Lošinju smrtno stradala trojica članova posade. Prema nacrtu završnog izvješća Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Sopta je odgovoran zbog nepridržavanja Međunarodnog sustava upravljanja sigurnošću (ISM), dok je HRB optužen za ozbiljne propuste u certificiranju broda.

Izostanak sigurnosnog sustava i propusti u upravljanju

Istraga, koju je provela Uprava za sigurnost plovidbe Ministarstva mora, ukazuje na to da na trajektu Lastovo nije bio uspostavljen ISM sustav, čime su prekršena pravila Pomorskog zakonika i međunarodne sigurnosne regulative. Ministarstvo predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Sopte, uz maksimalnu novčanu kaznu od 33.180 eura. Prema istom izvješću, posada, uključujući zapovjednika broda, nije odgovorna za ovu tragediju jer je sustav upravljanja sigurnošću, koji bi trebao definirati jasne postupke rukovanja opremom poput ulazno-izlazne rampe, potpuno izostao.

Istražitelji navode da je hidraulični sustav rampe, koji omogućuje zadržavanje u određenom položaju, otkazao nakon isključenja, što je dovelo do njenog naglog pada. Rampa, koja je bila podignuta radi provjere brtve, trebala je biti dodatno osigurana mehaničkim sredstvima, no zbog izostanka propisanih sigurnosnih procedura, rampa se srušila i usmrtila vođu stroja Boška Kostovića (58) iz Vinišća te kormilare Marka Topića (38) iz Solina i Denisa Šarića (54) iz Zadra. Prvi časnik palube Davor Zagorac preživio je nesreću s teškim ozljedama.

Propusti HRB-a u certificiranju trajekta

Ministarstvo je u izvješću oštro kritiziralo i Hrvatski registar brodova (HRB) zbog propusta u nadzoru i certificiranju trajekta Lastovo. HRB je optužen da nije obavljao preglede sukladno pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, koja definiraju zahtjeve za pramčana vrata i rampe na Ro-Ro putničkim brodovima. Izdane Svjedodžbe o sigurnosti putničkog broda i sposobnosti broda za plovidbu proglašene su nevaljanima, a HRB će morati provesti dodatne preglede i na ostalim plovilima Jadrolinije.

Jadrolinija negira optužbe

Iz Jadrolinije su u odgovoru na upit o nalazima izvješća istaknuli kako nisu zaprimili službeni dokument o istrazi. “U ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja kojeg navodite,” stoji u njihovom službenom odgovoru. Iz kompanije su dodali da su u rujnu ove godine, nakon nesreće, provedene dvije dodatne vanjske prosudbe ISM sustava od strane HRB-a i Lučke kapetanije Rijeka, pri čemu nisu pronađeni značajni nedostaci. Međutim, Ministarstvo mora u nacrtu zaključuje da su svi certifikati Jadrolinije, uključujući Potvrdu o usklađenosti i Potvrdu o upravljanju sigurnošću broda Lastovo, nevaljani sve dok HRB ne provede dodatne preglede sukladno međunarodnim standardima. Istraga je preporučila dodatne aktivnosti nadzora nad HRB-om, uključujući djelomično ili potpuno oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata.

Zakonska odgovornost i upravljački propusti

U nastavku izvješća istaknuto je kako je pomorski zakonik nejasan u vezi s odgovornostima niže rangiranih djelatnika, te se propusti u provedbi Međunarodnog sustava upravljanja sigurnošću (ISM) u konačnici prebacuju na predsjednika uprave Jadrolinije, Davida Soptu. Prema nalazu tročlanog tima Ministarstva, jasno je da odgovornost leži na ovlaštenoj osobi u kompaniji koja mora osigurati sigurnosne standarde i primjenu sustava upravljanja.

Istraga je zaključila da se sustavi sigurnosnog nadzora i vođenja brodova unutar Jadrolinije moraju hitno revidirati te uskladiti s ISM kodeksom, kako bi se izbjegli budući incidenti. U slučaju da Državno odvjetništvo ne pokrene kazneni postupak, Ministarstvo mora predlaže poduzimanje odgovarajućih prekršajnih radnji protiv predsjednika uprave Sopte i Hrvatskog registra brodova (HRB). Također, dodatni pregledi bit će nužni za sve brodove pod upravom Jadrolinije kako bi se osiguralo poštivanje međunarodnih sigurnosnih standarda i spriječilo ponavljanje ovakvih tragedija.

Tri člana posade izgubila su živote zbog izostanka sigurnosnog sustava na trajektu, a odgovornost se prebacuje na predsjednika uprave i Hrvatski registar brodova.

Predsjednik uprave Jadrolinije, David Sopta, i Hrvatski registar brodova (HRB) našli su se u središtu istrage zbog pomorske nesreće na trajektu Lastovo, u kojoj su u kolovozu ove godine u Malom Lošinju smrtno stradala trojica članova posade. Prema nacrtu završnog izvješća Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Sopta je odgovoran zbog nepridržavanja Međunarodnog sustava upravljanja sigurnošću (ISM), dok je HRB optužen za ozbiljne propuste u certificiranju broda.

Izostanak sigurnosnog sustava i propusti u upravljanju

Istraga, koju je provela Uprava za sigurnost plovidbe Ministarstva mora, ukazuje na to da na trajektu Lastovo nije bio uspostavljen ISM sustav, čime su prekršena pravila Pomorskog zakonika i međunarodne sigurnosne regulative. Ministarstvo predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Sopte, uz maksimalnu novčanu kaznu od 33.180 eura. Prema istom izvješću, posada, uključujući zapovjednika broda, nije odgovorna za ovu tragediju jer je sustav upravljanja sigurnošću, koji bi trebao definirati jasne postupke rukovanja opremom poput ulazno-izlazne rampe, potpuno izostao.

Istražitelji navode da je hidraulični sustav rampe, koji omogućuje zadržavanje u određenom položaju, otkazao nakon isključenja, što je dovelo do njenog naglog pada. Rampa, koja je bila podignuta radi provjere brtve, trebala je biti dodatno osigurana mehaničkim sredstvima, no zbog izostanka propisanih sigurnosnih procedura, rampa se srušila i usmrtila vođu stroja Boška Kostovića (58) iz Vinišća te kormilare Marka Topića (38) iz Solina i Denisa Šarića (54) iz Zadra. Prvi časnik palube Davor Zagorac preživio je nesreću s teškim ozljedama.

Propusti HRB-a u certificiranju trajekta

Ministarstvo je u izvješću oštro kritiziralo i Hrvatski registar brodova (HRB) zbog propusta u nadzoru i certificiranju trajekta Lastovo. HRB je optužen da nije obavljao preglede sukladno pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, koja definiraju zahtjeve za pramčana vrata i rampe na Ro-Ro putničkim brodovima. Izdane Svjedodžbe o sigurnosti putničkog broda i sposobnosti broda za plovidbu proglašene su nevaljanima, a HRB će morati provesti dodatne preglede i na ostalim plovilima Jadrolinije.

Jadrolinija negira optužbe

Iz Jadrolinije su u odgovoru na upit o nalazima izvješća istaknuli kako nisu zaprimili službeni dokument o istrazi. “U ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja kojeg navodite,” stoji u njihovom službenom odgovoru. Iz kompanije su dodali da su u rujnu ove godine, nakon nesreće, provedene dvije dodatne vanjske prosudbe ISM sustava od strane HRB-a i Lučke kapetanije Rijeka, pri čemu nisu pronađeni značajni nedostaci. Međutim, Ministarstvo mora u nacrtu zaključuje da su svi certifikati Jadrolinije, uključujući Potvrdu o usklađenosti i Potvrdu o upravljanju sigurnošću broda Lastovo, nevaljani sve dok HRB ne provede dodatne preglede sukladno međunarodnim standardima. Istraga je preporučila dodatne aktivnosti nadzora nad HRB-om, uključujući djelomično ili potpuno oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata.

Zakonska odgovornost i upravljački propusti

U nastavku izvješća istaknuto je kako je pomorski zakonik nejasan u vezi s odgovornostima niže rangiranih djelatnika, te se propusti u provedbi Međunarodnog sustava upravljanja sigurnošću (ISM) u konačnici prebacuju na predsjednika uprave Jadrolinije, Davida Soptu. Prema nalazu tročlanog tima Ministarstva, jasno je da odgovornost leži na ovlaštenoj osobi u kompaniji koja mora osigurati sigurnosne standarde i primjenu sustava upravljanja.

Istraga je zaključila da se sustavi sigurnosnog nadzora i vođenja brodova unutar Jadrolinije moraju hitno revidirati te uskladiti s ISM kodeksom, kako bi se izbjegli budući incidenti. U slučaju da Državno odvjetništvo ne pokrene kazneni postupak, Ministarstvo mora predlaže poduzimanje odgovarajućih prekršajnih radnji protiv predsjednika uprave Sopte i Hrvatskog registra brodova (HRB). Također, dodatni pregledi bit će nužni za sve brodove pod upravom Jadrolinije kako bi se osiguralo poštivanje međunarodnih sigurnosnih standarda i spriječilo ponavljanje ovakvih tragedija.