Značajan udio starijih tankera – gotovo dvije trećine – ove je godine prevozio naftu iz Irana, Venezuele ili Rusije.
Prema procjenama brokera Gibsona, gotovo 63% svih tankera iznad 25.000 DWT, izgrađenih 2009. ili ranije, sudjelovalo je u trgovini sankcioniranim iranskimi venecuelanskim teretima i/ili su bili isključivo uključeni u rusku trgovinu u posljednjih šest mjeseci, piše Splash247.com.
Životni vijek ovih brodova znatno je duži nego na uobičajenom tržištu, što stručnjacima za tankere otežava procjenu kada bi mogli biti povučeni iz upotrebe i usporedbu s trenutnim narudžbama.
Ogromna količina tankerske flote angažirane u prijevozu sankcioniranih tereta dolazi u trenutku kada globalna flota tankera stari. Prema podacima grčkog brokera Xclusiv Shipbrokers, oko 48% današnje flote tankera u DWT-u bit će starije od 21 godinu do 2030. godine.
SAD, Europska unija i Ujedinjeno Kraljevstvo predvode napore u suzbijanju “tamne flote”, no stručnjaci vjeruju da je gotovo nemoguće regulirati ovu praksu.
Godišnje izvješće globalnog osiguravatelja Allianz, objavljeno ranije ove godine, navodi: “Unatoč naporima da se suzbiju ovi brodovi, njihov broj zapravo raste, a zabilježili smo nekoliko slučajeva nasukavanja i sudara.”
Na slici je brod Pablo, aframax iz “tamne flote” koji je eksplodirao u malezijskim vodama i postao jedna od najpoznatijih pomorskih nesreća 2023. godine.