Siva flota tankera doseže alarmantnu veličinu od 850 brodova, povećavajući globalni rizik za sigurnost i okoliš
Brokerska kuća BRS objavila je novo izvješće o veličini tzv. sive flote tankera – brodova za koje se sumnja da prevoze naftu povezanu s Iranom, Venezuelom, Sirijom, Sjevernom Korejom ili Rusijom.
Prema podacima BRS-a, siva flota i dalje raste za oko 10 tankera mjesečno, unatoč usporavanju trenda. Trenutno broji 850 brodova, što čini 9,1 posto ukupne svjetske flote tankera. Posebno je zabrinjavajući segment tankera iznad 34.000 dwt, gdje siva flota sada broji 764 broda, što predstavlja iznimnih 13,8 posto globalne flote u toj kategoriji, piše Splash247.com.
Problem postaje izraženiji s obzirom na gotovo nepostojeće demoliranje. Ove godine su s radom prestala samo četiri velika tankera, što 2024. čini godinom s najmanjim brojem rashodovanih brodova od 1990. godine. Kupci koji otkupljuju tankere za rezalište u brodogradilištima na indijskom potkontinentu izgleda nerado prihvaćaju tankere iz sive flote, napominje BRS. Razlog tome leži u nejasnom statusu ovih brodova, što dodatno otežava njihovu reciklažu i povlačenje iz upotrebe.
BRS ističe da bi eventualna nesreća, poput značajne ekološke katastrofe ili napuštanja sivih tankera, mogla dovesti do strožih regulacija koje bi drastično utjecale na tržište. Kao dokaz povećanog rizika, nedavni incidenti dvaju ruskih tankera starijih od 50 godina prouzročili su ozbiljna izlijevanja nafte u Kerčkom tjesnacu. Više o tome pročitajte OVDJE.
Siva flota tankera predstavlja sve veću prijetnju za sigurnost pomorskog prometa i okoliš. BRS zaključuje da nastavak rasta sive flote, bez rješenja za njeno smanjenje, povećava vjerojatnost strože regulacije, što bi moglo dramatično promijeniti tržišne uvjete u nadolazećim godinama.