Kineska ekonomija usporava, a globalna trgovina suhim teretom osjeća posljedice
BIMCO je objavio pregled tržišta suhog tereta za siječanj 2025., ističući da bi potencijalni povratak brodova na rutu kroz Crveno more mogao oslabiti tržište. Prognoze pokazuju usporavanje rasta potražnje, dok se očekuje povećanje flote, piše Safety4Sea.
Ponuda i potražnja
Prema izvješću, ponuda u sektoru suhog tereta trebala bi rasti za 2,4% u 2025. i 2,2% u 2026. godini. Međutim, očekuje se smanjenje brzine plovidbe zbog nepovoljnih tržišnih uvjeta. Ako se brodovi postupno vrate u Crveno more, potražnja bi mogla pasti za 1% u 2025., ali bi se oporavila i porasla za 2,5% u 2026.
Balans između ponude i potražnje vjerojatno će oslabiti 2025. godine i zadržati se na toj razini u 2026. I u slučaju da se brodovi ne vrate u Crveno more, tržište će i dalje biti pod pritiskom. Ključna neizvjesnost dolazi iz geopolitičke situacije – potencijalni prekid vatre u Gazi mogao bi omogućiti povratak brodova na ovu ključnu rutu, ali još uvijek nije jasno hoće li taj sporazum biti trajan.
Potražnja i utjecaj Kine
Međunarodni monetarni fond (IMF) predviđa usporavanje rasta kineskog BDP-a na 4,6% u 2025. i 4,5% u 2026. godini. Slaba domaća potrošnja i kriza u sektoru nekretnina i dalje predstavljaju izazov.
Kad je riječ o pojedinim robnim segmentima:
- Željezna ruda – očekuje se rast od 0,5% između 2024. i 2026., no kineska proizvodnja čelika mogla bi ostati slaba unatoč mogućem rastu izvoza.
- Ugljen – predviđa se pad pošiljki za 3,5% od 2024. do 2026. zbog povećane domaće proizvodnje u Kini i Indiji.
- Žitarice – procjenjuje se rast od 3,5%, pri čemu bi kukuruz bio glavni pokretač potražnje u 2026. godini.
Rast flote i reciklaža brodova
Očekuje se da će ukupna flota porasti za 5,4% do kraja 2026. godine. Prognoze pokazuju povećane isporuke manjih brodova u usporedbi s ranijim predviđanjima.
Knjiga narudžbi za brodove iznosi 10,6% trenutne globalne flote, dok 13% novih brodova ima mogućnost korištenja alternativnih goriva.
U razdoblju od 2024. do 2026. očekuje se reciklaža 16,8 milijuna DWT, što bi moglo smanjiti kapacitet flote. Kako tržišni uvjeti slabe, brodari bi mogli smanjiti brzinu plovidbe za 1,0% kako bi smanjili troškove goriva.