Kineski brodovlasnici uložili su nevjerojatnih 123 milijarde dolara u narudžbe novih brodova tijekom 2024. godine, pokazuju podaci iz najnovijeg izvještaja Veson Nautical, koji je analizirao tržište brodogradnje u Kini.
Najveći udio u narudžbama imali su kontejnerski brodovi, koji čine čak 38 posto svih novih narudžbi. Ovaj nagli rast dolazi u trenutku kada su cijene novih brodova na najvišoj razini od 2009. godine, ponajviše zbog visokih troškova čelika, ograničenih kapaciteta brodogradilišta i sve veće potražnje za novim brodovima.
Stručnjaci iz Vesona ističu da je kriza u Crvenom moru značajno utjecala na tržište, povećavajući očekivanja o visokim prihodima u sektoru pomorskog prijevoza. To je potaknulo kineske brodovlasnike da pojačaju narudžbe, posebno u sektorima kontejnerskih brodova, tankera i LNG brodova, piše Offshore Energy.
Najveći naručitelji novih brodova
Među kineskim kompanijama, najveći naručitelj bila je China Merchants Shipping, koja je investirala 4,4 milijarde dolara u 28 novih brodova. Njihove narudžbe bile su usmjerene na tankere i LNG brodove s po 33 posto udjela, ali i na bulkere i brodove za prijevoz vozila.
COSCO Shipping Lines zauzeo je drugo mjesto s narudžbom 18 novih kontejnerskih brodova vrijednih 3,06 milijardi dolara. Ovi brodovi imaju kapacitet između 13.400 i 14.000 TEU.
Treće mjesto zauzela je tvrtka COSCO Shipping Development, koja je naručila 20 bulkera ukupne vrijednosti 929 milijuna dolara, dok je COSCO Shipping Bulk na četvrtom mjestu s investicijom od 822 milijuna dolara za 10 novih brodova, uključujući 8 Newcastlemax i 2 ore carriera.
China Shipbuilding Trading također je ostvario značajan broj narudžbi – ukupno 22 Panamax bulkera od 80.000 dwt, koji će se graditi u brodogradilištu Chengxi Shipbuilding i biti isporučeni između 2027. i 2028. godine.
Značajan igrač bio je i Seacon Shipping Group, koji je zauzeo drugo mjesto po broju naručenih brodova – 26 novih jedinica, većinom tankera, ukupne vrijednosti 738 milijuna dolara.

Najpopularnije vrste brodova u 2024.
Što se tiče tipova brodova, najviše su se naručivali tankeri, s ukupno 526 jedinica vrijednih 24,4 milijarde dolara.
Na drugom mjestu po broju narudžbi nalaze se bulk carrieri, kojih je naručeno 430, ukupne vrijednosti 17,7 milijardi dolara.
Iako su kontejnerski brodovi po broju narudžbi tek treći s 298 novih jedinica, njihova ukupna vrijednost iznosi 46 milijardi dolara, što ih čini najvrednijim segmentom u prošloj godini. Ovaj rast pripisuje se značajnom povećanju vrijednosti ovog sektora u proteklih godinu dana.

Masovne narudžbe novih brodova u Kini tijekom 2024. potvrđuju dominaciju te zemlje u globalnoj brodogradnji. Uz povećanu potražnju i ograničene kapacitete brodogradilišta, cijene su dosegle najviše razine u posljednjih petnaest godina, dok brodovlasnici očekuju unosne povrate na svoja ulaganja.