Pomorci širom svijeta i dalje rade u uvjetima koji ne ostavljaju dovoljno prostora za odmor, pokazuje novo istraživanje Svjetskog pomorskog sveučilišta (WMU). Na temelju više od 9.000 odgovora, istraživanje otkriva da pomorci prosječno rade 74,9 sati tjedno, što je znatno više od globalnog prosjeka od 43 sata tjedno, utvrđenog u istraživanju Međunarodne organizacije rada (ILO) iz 2018.
Zabrinjavajući podaci ukazuju na to da 28,1% pomoraca ne zadovoljava minimalne standarde odmora, a 88,3% priznaje da barem jednom mjesečno premašuje ograničenja radnih sati. Još ozbiljnije, 16,5% ispitanika navodi da se to događa više od deset puta mjesečno. Uz to, 78,3% pomoraca tvrdi da tijekom cijelog ugovora nije imalo ni jedan puni slobodan dan.
Ovi alarmantni podaci potaknuli su ILO da na nadolazećem sastanku u Ženevi, zakazanom za travanj, razmotri mogućnosti jačanja propisa unutar Pomorskog radnog konvencijskog okvira (MLC). Cilj je stvoriti jasnije i strože mehanizme nadzora rada i odmora na brodovima, piše Splash247.
Lažna slika o usklađenosti
Unatoč visokim stopama usklađenosti prijavljenim od strane lučkih vlasti, izvještaj WMU-a sugerira da se stvarno stanje skriva zbog pritiska na pomorce. Mnogi su prisiljeni lažirati evidenciju radnih sati kako bi izbjegli sankcije, dok istovremeno rade u uvjetima koji dovode do kroničnog umora i povećanog rizika od nesreća.
Kao jedno od rješenja, predlaže se uspostava zaštićenih mrežnih platformi koje bi omogućile pomorcima da anonimno prijave radne sate, čime bi se smanjio pritisak i omogućila realnija slika o usklađenosti s propisima.
Umor kao ključan sigurnosni problem
Umor posade već je godinama prepoznat kao jedan od glavnih uzroka pomorskih nesreća. Prema MLC regulativi, maksimalni radni sati ne smiju prelaziti 14 sati dnevno i 72 sata tjedno, dok minimalni odmor ne smije biti manji od 10 sati dnevno i 77 sati tjedno. Međutim, u praksi se ova pravila često krše.
![](https://pomorac.hr/wp-content/uploads/2025/02/24-work-1024x363-1-2888x1024.jpg)
Steven Jones, osnivač Seafarers Happiness Indexa, ističe da pomorci žive u začaranom krugu između prijavljivanja realnog radnog vremena i potencijalnih sankcija. “Ako su iskreni o prekovremenom radu, mogu se suočiti s kaznama. Ako ne prijave prekovremene sate, mogu izbjeći posljedice, ali istovremeno izlažu sebe i posadu povećanom riziku”, kaže Jones.
Pitanja na dnevnom redu MLC sastanka
Osim pitanja radnih sati, na predstojećem MLC sastanku raspravljat će se i o drugim ključnim pitanjima koja utječu na kvalitetu života pomoraca. Među temama su nasilje i uznemiravanje na brodu, repatrijacija te ograničen pristup obali tijekom ugovora.
S obzirom na rastuće zahtjeve u industriji i sve veću ovisnost o digitalizaciji i automatizaciji, pomorci upozoravaju da se ne smanjuje broj članova posade bez jasnih strategija za uravnoteženje radnih obaveza i vremena za odmor.
Ako UN zaista želi poboljšati uvjete na moru, jasno definirani i stroži propisi o radnom vremenu i kontroli usklađenosti bit će ključni u osiguravanju sigurnosti i dobrobiti pomoraca.