Planirane pristojbe od milijun dolara mogle bi značajno poremetiti tokove globalne pomorske trgovine
Nakon pritužbi sindikata o nelojalnoj kineskoj konkurenciji u pomorskom prijevozu i brodogradnji, trgovinski predstavnik administracije Donalda Trumpa predložio je uvođenje dosad nezabilježenih naknada za pristup američkim lukama za kineske brodove i brodove izgrađene u Kini. Predložene naknade su toliko visoke da bi mogle značajno promijeniti ekonomsku dinamiku kontejnerskog prometa na američkom tržištu.
Kineski državno potpomognuti sektor brodogradnje dominira globalnim tržištem novih brodova, a Kina je, prema nekim pokazateljima, i vodeća brodovlasnička nacija. Desetljeća preferencijalnog financiranja i državne potpore omogućila su kineskim brodogradilištima isporuku brodova po cijenama koje međunarodni konkurenti teško mogu pratiti.
Primjena Zakona o trgovini protiv kineske dominacije
Ovaj potez američkog Ureda trgovinskog predstavnika (USTR) očekuje se već najmanje godinu dana. Bijela kuća je 2024. počela razmatrati načine primjene Section 301 Zakona o trgovini iz 1974. godine kako bi se suprotstavila kineskoj strategiji dominacije u pomorstvu. Ovaj zakon daje predsjedniku široke ovlasti za poduzimanje mjera protiv stranih zemalja koje se bave nepoštenim trgovinskim praksama. U prošlosti je često korišten za suzbijanje kineskog izvoza po cijenama ispod tržišne vrijednosti.
„Trgovinski predstavnik SAD-a utvrdio je da je kinesko ciljanje pomorskog, logističkog i brodograđevnog sektora s ciljem dominacije nerazumno te da opterećuje ili ograničava američku trgovinu, zbog čega su potrebne protumjere“, navedeno je u obavijesti USTR-a u Federalnom registru u petak.
Visoke pristojbe za kineske brodove
Predložena naknada za uplovljavanje u američke luke je složena i izuzetno skupa. Prema obavijesti u Federalnom registru, razmatra se nekoliko politika, a sve bi bile vrlo skupe za operatere:
- Svaki brod pod kineskim upravljanjem koji pristaje u američku luku podlijegat će naknadi od 1 milijun dolara po uplovljenju, bez obzira na veličinu broda – od tegljača do supertankera (VLCC). Alternativno, moguća je naplata 1.000 dolara po DWT-u
- Svaki brod izgrađen u Kini, ali u vlasništvu ne-kineskih operatera, mogao bi biti podložan pristojbi do 1 milijun dolara, ovisno o udjelu kineski izgrađenih brodova u floti operatera.
- Operateri koji imaju narudžbe novih brodova u Kini suočit će se s dodatnim naknadama do 1 milijun dolara po uplovljenju.
- Operateri koji posjeduju brodove izgrađene u SAD-u mogu dobiti povrat naknade do 1 milijun dolara za svako uplovljenje takvog broda u američku luku.
Nisu navedeni dodatni detalji o kriterijima poput minimalne veličine broda, količine tereta, udaljenosti putovanja ili trajanja boravka u luci.
Američki izvoz pod novim pravilima
Osim financijskih pristojbi, prijedlog uključuje ambiciozan plan prema kojem bi sve veći postotak američkog izvoza morao biti prevožen američkim brodovima pod američkom zastavom. Planirano povećanje kvota ide sljedećim tempom:
- 1% američkog izvoza na brodovima pod američkom zastavom odmah nakon usvajanja mjere,
- 3% do 2027. godine,
- 5% do 2028. godine,
- 15% do 2032. godine.
Također, prijedlog uključuje i zasebnu kvotu prema kojoj bi američki izvoz morao biti prevožen brodovima izgrađenim u SAD-u, počevši od 2028. godine s ciljem postizanja 5% do 2032. godine.
USTR nije precizirao hoće li se postotak američkog izvoza računati prema ukupnoj tonaži ili prema financijskoj vrijednosti tereta. Očekuje se da će ovaj prijedlog izazvati snažne reakcije, kako iz Kine, tako i iz globalne pomorske industrije.