Najnoviji paket sankcija EU i UK donosi stroža ograničenja na uvoz ruskog aluminija, izvoz ključnih tehnologija te pristup europskim lukama i pomorskim uslugama
Europska unija predstavila je svoj 16. paket sankcija protiv Rusije, dok je Velika Britanija najavila dosad najveći set mjera od 2022. godine. Cilj je ograničiti rusku trgovinu, posebice u pomorskom sektoru, uključujući zabranu pristupa određenim lukama i sankcioniranje tankera povezanih s ruskom naftom, piše Safety4Sea.
Nove zabrane u pomorskoj industriji
Među ključnim sankcijama koje utječu na brodarstvo su:
- Zabrana uvoza ruskog primarnog aluminija u EU s postepenim ukidanjem do kraja 2026. godine.
- Dodatne restrikcije na izvoz kemikalija, kroma i preciznih strojeva koji su ključni za rusku industrijsku i vojnu proizvodnju.
- Proširenje zabrane pružanja usluga za LNG projekte sada uključuje i naftne projekte poput ruskog Vostok Oil-a.
- Puna zabrana transakcija s određenim ruskim lukama koje se koriste za transport vojnih materijala ili zaobilaženje ograničenja na cijene ruske nafte.
Popis zabranjenih luka
Nove sankcije uključuju zabranu poslovanja s lukama Volga, Astrahan i Makhachkala na Kaspijskom moru, Ust-Luga i Primorsk na Baltičkom moru te Novorosijsk na Crnom moru.
Izuzeci od zabrane
Iako su sankcije široko postavljene, postoje određeni izuzeci. Prijevoz hrane, gnojiva, ruda poput titana, aluminija, bakra, nikla, paladija i željezne rude, te lijekova i farmaceutskih proizvoda može se i dalje obavljati. Međutim, ugljen nije uključen u izuzeća, što će dodatno ograničiti ruski izvoz.
Osim toga, brodovi u nuždi, koji traže sklonište zbog sigurnosnih razloga, spašavanja života na moru ili sprečavanja ekološke štete, i dalje će moći pristupiti europskim lukama.
Sankcije za ruske tankere i ‘shadow fleet’
EU je dodao 74 nova broda na popis zabranjenih plovila, čime je ukupan broj sankcioniranih brodova porastao na 153. Ovi brodovi ne mogu pristati u europske luke niti koristiti ključne pomorske usluge.
Velika Britanija je proširila svoj popis sankcija, dodajući 107 novih entiteta, pojedinaca i brodova, uključujući sjevernokorejske dužnosnike te proizvođače vojne opreme u trećim zemljama koji opskrbljuju Rusiju.
UK sada ima 133 sankcionirana tankera, što je najviše u Europi, a oni su prevezli preko 5 milijardi dolara vrijedne ruske nafte i derivata u posljednjih šest mjeseci.
Ovim mjerama EU i UK dodatno pritišću rusku pomorsku trgovinu, ograničavajući joj pristup ključnim tržištima i logističkoj infrastrukturi.