Unatoč izostanku novih napada Hutista u 2025. godini, značajan dio svjetskog pomorskog prometa i dalje izbjegava Crveno more, što dodatno otežava poslovanje Sueskog kanala. Podaci pokazuju da se broj brodova koji zaobilaze ovu rutu i dalje povećava.
Prema izvješću investicijske banke Jefferies, sve je veći broj tankera i brodova za rasuti teret koji biraju alternativne pravce. U odnosu na prošlu godinu, udio brodova za rasuti teret koji zaobilaze Crveno more porastao je na 56% s 45% iz 2024., dok su naftni tankeri povećali preusmjeravanja na 48% s 35%. Brodovi za prijevoz naftnih derivata sada zaobilaze Crveno more u 52% slučajeva, što je porast u odnosu na 45% iz prošle godine, piše Splash247.
Najveći pad bilježe kontejnerski brodovi, čiji je promet u regiji 2025. godine smanjen za 90% u odnosu na 2023. Slična situacija zabilježena je i kod LNG i LPG tankera, od kojih 80% i 74% kapaciteta zaobilazi regiju.
Prema podacima tvrtke ABG Sundal Collier, dolasci brodova u Adenski zaljev smanjeni su za 72% u odnosu na prosjek iz 2023., što se negativno odražava na egipatsku ekonomiju jer prihodi Sueskog kanala bilježe značajan pad.
Prema podacima Banchero Costa, trenutno kroz Crveno more prolazi oko 200 brodova tjedno, što je i dalje manje od polovice broja zabilježenog prije dvije godine, kada su tjedno prolazila oko 500 brodova.
Unatoč relativnom zatišju, situacija ostaje neizvjesna. Hutisti su ovog tjedna objavili da ponovno uvode zabranu prolaska svim izraelskim brodovima kroz Crveno more, Arapsko more i tjesnac Bab el-Mandeb, nakon što je istekao njihov rok za dozvolu humanitarne pomoći Gazi.
Britanska sigurnosna tvrtka Ambrey upozorila je da je definicija “izraelskih brodova” u priopćenju Huta nejasna, te savjetuje brodovlasnicima da provjere svoju potencijalnu povezanost s metama napada i ponovno procijene rizike plovidbe kroz Crveno more i Adenski zaljev.
Iako novih napada još nema, ured Ujedinjenog Kraljevstva za pomorsku trgovinu (UKMTO) izvijestio je o elektroničkim smetnjama koje su primijetili brodovi u regiji, što je dovelo do poremećaja navigacijskih sustava i prisililo brodove na korištenje alternativnih metoda navigacije.
Europska unija je prošlog mjeseca produljila mandat svoje pomorske sigurnosne operacije EUNAVFOR Aspides do 28. veljače 2026., s dodatnim budžetom od 17 milijuna eura za zaštitu slobode plovidbe u regiji.