Od kada je IMO 2020. uveo globalnu granicu sumpora u brodskim gorivima, rasprave oko ekološke prihvatljivosti scrubbera ne prestaju. No, novo istraživanje znanstvenika s MIT-a i Georgia Techa, uz podršku brodara Oldendorff Carriers, pokazuje da korištenje teškog goriva (HFO) uz scrubber može biti manje štetno za okoliš nego korištenje niskosumpornog goriva (LSFO).
U središtu istraživanja bio je brod Hedwig Oldendorff, na kojem su provedena mjerenja emisija i analizirane uzorke otpadne vode iz scrubbera. Studija je koristila metodologiju Well-to-Wake (od izvora do upotrebe), koja uključuje sve faze – od proizvodnje goriva, preko transporta i prerade, do konačnog izgaranja u brodskom motoru, piše The Maritime Executive.
Rezultati pokazuju da korištenje HFO sa scrubberom ima manji negativni utjecaj u gotovo svim od 10 analiziranih ekoloških kategorija, uključujući emisije stakleničkih plinova, zakiseljavanje tla i stvaranje prizemnog ozona.
„Političke odluke i rasprave o zaštiti okoliša moraju biti zasnovane na znanosti i podacima“, izjavila je voditeljica istraživanja Patricia Stathatou s Georgia Techa. Naglasila je kako proizvodnja niskosumpornog goriva uključuje dodatne rafinerijske procese koji uzrokuju značajnije emisije štetnih tvari.
Iako je poznato da scrubber otpadna voda može biti toksična, znanstvenici tvrde da je ukupni ekološki utjecaj manji nego kod LSFO-a kada se sagleda cjelokupni proces. Dodaju i da je utjecaj same izrade scrubbera kroz njegov životni vijek – koji traje i do 20 godina – zanemariv u usporedbi s ponavljajućim utjecajem proizvodnje goriva.
Prema podacima Clarksons Researcha, broj brodova sa scrubberima porastao je s 243 u 2020. na više od 7.400 do početka 2025. godine. Većina koristi mokre, otvorene sustave koji ispiru ispušne plinove morskom vodom. Međutim, zbog zabrinutosti za morski okoliš, mnoge države su zabranile ispuštanje scrubber vode u lukama.