Sjedinjene Američke Države nekada su bile globalna sila u brodogradnji – gradile su brodove gotovo svakodnevno. Danas, američki udio u svjetskoj proizvodnji brodova iznosi manje od 1%.
Predsjednik Donald Trump nedavno je najavio nove mjere s ciljem oživljavanja nacionalne brodogradnje. Osnovan je ured za brodogradnju u Bijeloj kući, a potpisana je i izvršna naredba za stvaranje Fonda za pomorsku sigurnost. Taj fond bi trebao osigurati stabilno financiranje putem carina, kazni, naknada i poreznih prihoda. Trump je također najavio moguće sankcije za brodove kineske gradnje koji pristaju u američke luke, piše Splash247.
U međuvremenu, južnokorejske brodograđevne tvrtke već investiraju u američku infrastrukturu, prepoznajući potencijal za obnovu sektora. No, razlika u proizvodnim kapacitetima je ogromna – Kina je 2024. godine izgradila više trgovačkih brodova po tonaži nego što su američka brodogradilišta izgradila od kraja Drugog svjetskog rata.
Kadrovski problemi dodatno usporavaju mogući oporavak. Prema podacima brokerske kuće Ursa, u pedesetima i šezdesetima svaki četristoti radnik u SAD-u bio je zaposlen u brodogradnji. Danas je taj omjer tek jedan na tisuću.
Kritike ne dolaze samo iznutra. Kineski državni list Global Times prozvao je američke planove “iluzijom” te istaknuo da je temeljni problem u nestanku industrijske baze. “Globalizacija je izbrisala američke čeličane, radionice i kvalificiranu radnu snagu, ostavljajući zahrđale lance opskrbe i praznu industriju. Bez te osnove, brodogradnja ne može opstati,” navodi se u tekstu.
Ako SAD zaista želi ponovno zaploviti globalnim brodograđevnim vodama, mora ulagati ne samo u brodogradilišta, već i u radnu snagu, obrazovanje i cijeli lanac industrijske opskrbe. Kurs je dug – a vjetar trenutno puše protiv njih.