BIMCO je, uoči stupanja na snagu Hongkonške konvencije (HKC) o sigurnoj i ekološki prihvatljivoj reciklaži brodova, pripremio dokument za predstojeću konferenciju stranaka Baselske konvencije (BC COP-17), tražeći hitno uklanjanje postojećih prepreka.
Dokument je izradila novoosnovana Ship Recycling Alliance, koja okuplja predstavnike globalne brodarske industrije i glavnih reciklažnih centara u Bangladešu, Indiji, Pakistanu i Turskoj. Upozoravaju kako sadašnje razlike između Baselske i Hongkonške konvencije prijete usporavanjem napretka, piše Safety4Sea.
Naime, HKC – koja stupa na snagu 26. lipnja 2025. – uvodi sveobuhvatan sustav nadzora nad reciklažom brodova, uključujući obveznu inventuru opasnih materijala i stroge uvjete za odobrenje brodova i reciklažnih postrojenja. Ključna razlika u odnosu na Baselsku konvenciju leži u primjeni – HKC se oslanja na suradnju između države zastave i države reciklaže, dok Baselska konvencija zahtijeva komunikaciju između država izvoznica, uvoznica i tranzitnih država.
Ova razlika stvara znatne birokratske poteškoće. Prema Baselskoj proceduri, brod bi morao ostati usidren u luci države izvoznice tjednima, pa i mjesecima, dok se ne dobiju suglasnosti svih uključenih država. Takva procedura ne odgovara stvarnim operativnim praksama u pomorstvu.
Usto, dok je primjena HKC-a povjerena poznatim pomorskim tijelima kao što su Port State Control inspektori, primjenu Baselske konvencije uglavnom provode okolišni inspektorati, što dodatno komplicira nadzor i usklađivanje.
Iako IRRC (Međunarodni certifikat spremnosti za reciklažu) iz HKC-a još ne može biti službeno izdan prije lipnja 2025., brojna reciklažna postrojenja, posebice u Indiji, već godinama provode tehničke zahtjeve iz konvencije.
BIMCO upozorava da se postojeća privremena smjernica IMO-a ne može smatrati dugoročnim rješenjem. Umjesto toga, nužno je brzo i jasno definirati odnose između konvencija te ulogu države zastave i države reciklaže.
„Pomorski sektor treba jedinstven i provediv okvir za reciklažu brodova. Bez toga riskiramo pravnu nesigurnost i dodatne troškove za brodare i reciklaže“, izjavio je David Loosley, glavni tajnik BIMCO-a.