Luka Latakia, glavna sirijska morska luka na obali Sredozemlja, ostaje pod upravljanjem francuskog brodara CMA CGM koji je s novom sirijskom vladom potpisao 30-godišnji ugovor o koncesiji.
CMA CGM je već više od desetljeća prisutan u Latakiji, upravljajući lukom i tijekom vladavine Bashara al-Assada. Novi ugovor, potpisan 1. svibnja, potvrđuje nastavak suradnje, ali pod izmijenjenim uvjetima. Sirijske vlasti naglašavaju da su svi aspekti rada pod državnim nadzorom te da ugovor ne sadrži nikakve posebne privilegije za koncesionara, piše The Maritime Executive.
Prema službenim informacijama, država će ubirati 60 posto prihoda od luke, dok će CMA CGM zadržavati 40 posto. Postotci će se naknadno usklađivati ovisno o porastu prometa kontejnera kroz luku.
Tvrtka se obvezala na nova dugoročna ulaganja u modernizaciju i proširenje luke. Već u prvoj godini, planira se ulaganje od 32 milijuna dolara u održavanje i obnovu opreme, dok je u sljedeće četiri godine najavljeno dodatnih 230 milijuna dolara za proširenje kapaciteta.
Plan uključuje izgradnju novog pristaništa koje će moći prihvatiti veće brodove, kao i produbljivanje lučkog bazena. Time se Latakia pozicionira kao ključna luka za regiju, unatoč izazovima.
Sirijske vlasti su tijekom potpisivanja ugovora istaknule da je CMA CGM ostao prisutan u zemlji i u razdoblju međunarodnih sankcija, što je prepoznato kao znak povjerenja i stabilnosti. Također, vlasnička obitelj Saadé ima povijesne veze sa Sirijom, iako se tvrtka danas službeno vodi kao francusko-libanonska.
Latakia je, međutim, i dalje pod povećalom međunarodne javnosti zbog optužbi za krijumčarenje i ilegalnu trgovinu, uključujući sumnjive pošiljke žita iz ukrajinske regije pod ruskom okupacijom.
Unatoč svemu, CMA CGM i nova sirijska vlast jasno su dali do znanja da žele transformirati luku Latakia u moderan i sigurniji regionalni centar pomorskog prometa.