Neizvjesnosti oko okolišnih regulativa, geopolitičkih tenzija i tržišnih uvjeta drastično usporavaju narudžbe novih brodova, osobito u suhom teretu.
Svjetska brodogradilišta bilježe nagli pad u narudžbama novih brodova, a posebno je pogođen sektor brodova za prijevoz suhog tereta. Prema britanskoj konzultantskoj kući Drewry, nove narudžbe pale su na povijesno niske razine, što se povezuje s kombinacijom slabih vozarina, visokih cijena novogradnji i produljenih rokova isporuke, piše Splash247.
Uz to, brodovlasnici oklijevaju zbog političkih i ekonomskih nesigurnosti. Još uvijek se čeka rasplet američko-kineskih trgovinskih napetosti, uključujući moguće carine i dodatne naknade za plovila povezane s Kinom.
Iako su narudžbe u 2024. bile najjače od 2008. godine, podaci Clarksons Research pokazuju da je u prvih pet mjeseci 2025. broj novih narudžbi pao za oko 50 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Poseban pad zabilježen je u suhom teretu, koji čini najveći udio svjetske trgovačke flote. Iznimka su jedino narudžbe brodova za prijevoz automobila, koje i dalje drže stabilan tempo.

Jedan od glavnih razloga za oprez brodovlasnika je nesigurnost oko budućih ekoloških zahtjeva i prijelaza na alternativna goriva. Brodari ne žele ulagati u novogradnje dok ne dobiju jasnije smjernice o tehnologijama koje će dugoročno biti održive i isplative.
Cijene novih brodova lagano padaju – Clarksons bilježi prosječan pad od 1 % od početka godine. Danski Ship Finance predviđa nastavak tog trenda u kratkom roku, uz sve slabiju popunjenost knjiga narudžbi u brodogradilištima.
U svojoj godišnjoj analizi, brokerska kuća BRS prognozira da bi cijene novogradnji mogle oslabiti i više od 10 % tijekom 2025., ovisno o vrsti i veličini brodova. Kažu kako će „trenutne globalne neizvjesnosti nastaviti pritisak na tržišta vozarina i dodatno odgoditi investicijske odluke“, unatoč tome što brodogradilišta i dalje imaju solidne narudžbe iz prošlih godina.