Dva teška napada Hutista na trgovačke brodove ponovno su zaustavila nadu u siguran povratak trgovačke flote kroz Sueski kanal
Pomorska sigurnost u Crvenom moru i Adenskom zaljevu ponovno je ozbiljno narušena nakon smrtonosnih napada jemenskih Huta na dva komercijalna broda. Ovi napadi dodatno su destabilizirali već ugroženo područje te uzrokovali novi val rasta ratnog osiguranja za brodove, piše Splash247.
Prvi napad dogodio se 6. srpnja kada je grčki brodar izgubio teretnjak Magic Seas pod liberijskom zastavom. Hutisti su na brod ispalili dronove, projektile i raketne bacače, prisilivši posadu na napuštanje broda. Dan kasnije objavljena je snimka na kojoj se vidi kako brod tone nakon koordinirane eksplozije postavljene ispod vodene linije.
This is how Yemen's Houthis sank the MAGIC SEAS ship.
— Clash Report (@clashreport) July 8, 2025
Drone strike, boarding, booby-trapping, and finally detonating the empty ship. pic.twitter.com/LT5UaVlp30
Samo dan nakon toga, 7. srpnja, meta je bio još jedan grčki brod – Eternity C, također pod liberijskom zastavom. Oko 50 nautičkih milja jugozapadno od luke Hodeidah, napadnut je s mora pomoću dronova i naoružanih čamaca. Rezultat: troje mrtvih, dvoje ranjenih, a brod je ostao bez pogona i sada je napušten s preostalom posadom na brodu.
Ova eskalacija dodatno je smanjila promet kroz Sueski kanal, ključnu točku svjetske pomorske trgovine. Prema podacima Jefferiesa, broj prolazaka u 2025. smanjen je za 55 % u odnosu na 2023., dok su prolazi kontejneraša pali čak 90 %, LNG brodova 80 %, a LPG tankera 72 %.
Kao posljedica napada, ratna osiguranja su drastično porasla – s oko 0,4 % na čak 1 % vrijednosti broda. Tako se, primjerice, osiguranje broda vrijednog 100 milijuna dolara povećalo s 300.000 dolara na čak milijun dolara po plovidbi.
Oba pogođena broda u posljednje su vrijeme pristajala u izraelske luke, što ih je vjerojatno učinilo metama napada.
Stručnjaci iz Vanguard Tech, tvrtke specijalizirane za pomorsku sigurnost, upozoravaju brodare da hitno revidiraju protokole sigurnosti.
„Dok traje sukob u Gazi, svi brodovi s realnim ili percipiranim vezama s Izraelom ostaju pod povećanim rizikom. Preporučujemo provjeru svih ruta i moguće afilijacije prije svakog putovanja“, poručuju iz Vanguard Techa.