Dok se pažnja pomorske industrije ponovno usmjerava na krizna žarišta poput Crvenog i Crnog mora, stižu pozitivne vijesti iz drugog ključnog pomorskog koridora – Panamskog kanala.
Nakon gotovo dvije godine ograničenja uzrokovanih sušom i niskom razinom vode u Gatunskom jezeru, Panamski kanal sada ponovno radi punim kapacitetom. Tijekom ovogodišnje sušne sezone kanal je zadržao maksimalni gaz od 50 stopa (15,24 metra), što je ključna vijest za brodare, posebice one u kontejnerskom i LPG segmentu, navodi Splash247.
„Tranzit ukapljenog naftnog plina (LPG) i kontejnerskih brodova u porastu je, a suhi tereti su se oporavili u odnosu na prošlu godinu,“ izjavio je upravitelj kanala, dr. Ricaurte Vásquez Morales. Kanal će, prema njegovim riječima, zadržati stabilne uvjete i tijekom nadolazeće kišne sezone, što je presudno za pripreme za novu sušnu sezonu 2026.
Kako bi se spriječili novi poremećaji, kanal ulaže 1,6 milijardi dolara u izgradnju novog rezervoara, koji bi trebao omogućiti dodatnih 15 tranzita dnevno. Ovaj projekt ima za cilj dugoročno osigurati stabilnu dostupnost vode i bolju otpornost na klimatske promjene, koje su u prethodnom razdoblju teško pogodile kanal.
Podsjetimo, između lipnja 2023. i rujna 2024. tranziti su bili znatno ograničeni – i po broju i po dopuštenom gazu – što je mnoge brodove prisililo na promjene ruta i dovelo do velikih zastoja u opskrbnim lancima. Brodari su se tada morali natjecati za ograničeni broj prolazaka, a vremenska neizvjesnost otežala je planiranje.
Oporavak Panamskog kanala dobra je vijest za globalno pomorstvo, osobito u trenutku kada drugi strateški prolazi bilježe sigurnosne i političke izazove. Stabilnost tranzita kroz ovaj kanal ključna je za učinkovitost pomorskog prometa između Atlantskog i Tihog oceana.
A fascinating guide to the Panama Canal's locks using a timelapse video and animated map.pic.twitter.com/tlVt5kacN6
— Wonder of Science (@wonderofscience) July 4, 2025