Zapljena broda Al Sharwa u srpnju otkrila je detaljan sustav iranskog krijumčarenja oružja prema Hutistima, uključujući tri glavne rute i ključne sudionike mreže.
Izvješće jemenskih Nacionalnih snaga otpora (NRF) otkrilo je metode kojima Iran krijumčari oružje Hutistima. Temelji se na iskazima posade dhowa Al Sharwa, zaustavljenog u srpnju s 750 tona mješovitog tereta oružja, streljiva, projektila i komponenti.
Iako se posade često sastoje od mornara bez političke pripadnosti, u ovom slučaju četvorica su bili izravno povezani s Hutima. Svi su prošli vojnu obuku u Iranu, u kampovima koje vodi Kuds postrojba Islamske revolucionarne garde (IRGC) i namijenjenima obuci stranih boraca, navodi The Maritime Executive.
Yemeni Partners Successfully Interdict Massive Iranian Weapons Shipment Bound for the Houthis
— U.S. Central Command (@CENTCOM) July 16, 2025
Congratulations to the Yemeni National Resistance Forces (NRF), led by Gen. Tareq Saleh, for the largest seizure of Iranian advanced conventional weapons in their history.
The NRF… pic.twitter.com/4QXAav1bbr
Prema njihovim iskazima, IRGC koristi tri glavne rute krijumčarenja:
- “Prednja vrata” – izravno komercijalno otpremanje iz Bandar Abbasa do jemenske luka Salif. Ova ruta se koristila za osjetljive terete, poput raketnih goriva koja zahtijevaju posebne uvjete. Nedavno je poremećena izraelskim i američkim zračnim udarima.
- Ruta preko matičnog broda – teret se prebacuje s većeg broda usidrenog uz obalu Somalije na manje jemenske ribarske brodice, koje ga zatim iskrcavaju u manjim lukama pod kontrolom Huta. Ova metoda povezuje se s plovilima MV Saviz i MV Behshad, koja su djelovala u Crvenom moru i kasnije u Adenskom zaljevu.
- Djibouti kanal – korištenje fiktivnih tvrtki za slanje oružja u Džibuti legalnim trgovačkim putem. Odatle se treret dostavlja u Hodeidah i Salif uz lažne papire i uz pomoć korumpiranih službenika.
Svjedočenja posade otkrila su ne samo logistiku, već i identitete časnika IRGC-a i Huta uključenih u svaku fazu operacije, te mrežu korumpiranih lučkih dužnosnika.
Iako su sve tri glavne rute trenutačno teško poremećene, poznata je prilagodljivost IRGC-a, pa se očekuje razvoj novih krijumčarskih puteva. No, s obzirom na posljednje poremećaje u njihovim operacijama, taj proces mogao bi biti spor i otežan.