OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Brodova sve više, a rezališta prazna: kontejnersko tržište pod sve većim pritiskom

Bez značajnog porasta aktivnosti rezališta, svjetsko tržište kontejnerskih brodova ulazi u višak kapaciteta koji bi mogao potrajati do kraja desetljeća

Ogromna količina kontejnerskih novogradnji koje će ući na tržište u narednim godinama zahtijevala bi masovno povlačenje starijih brodova iz prometa – no to se, za sada, ne događa.

Prema podacima Linerlytice, knjiga narudžbi za kontejnere dosegnula je 10,4 milijuna TEU, što čini čak 31,7 % postojeće flote – najvišu razinu od 2010. Za usporedbu, Clarksons navodi 9,87 milijuna TEU, dok Alphaliner bilježi 9,95 milijuna TEU. U svakom slučaju, brojke su rekordne, piše Splash247.

Stručnjaci upozoravaju da bi se situacija mogla razviti slično kao u razdoblju od 2004. do 2009., kada je višak kapaciteta uzrokovao desetljeće prekomjerne ponude na tržištu.

Peter Sand iz platforme Xeneta izračunao je da bi za neutralizaciju trenutnog viška trebalo povući sve brodove izgrađene do kraja 2009. godine. Međutim, svi kontejnerski brodovi izgrađeni do 2005. godine zajedno čine tek oko 4,3 milijuna TEU, što nije dovoljno.

Situaciju dodatno pogoršava činjenica da je 2025. godina među najlošijima kad je riječ o reciklaži – do sredine godine iz flote je povučeno samo sedam manjih brodova ukupnog kapaciteta ispod 4.000 TEU. Ako se ovaj trend nastavi, 2025. će biti godina s najnižom razinom rezanja brodova u više od dva desetljeća.

Stručnjaci smatraju da postoji nekoliko razloga za ovakav val narudžbi: starost pojedinih klasa brodova, potreba za ekološki prihvatljivijim jedinicama te iznimno povoljna financijska situacija brodara u prvoj polovici 2020-ih.

– Brodari su naučili da brod može poslovati na nuli deset godina, a onda u samo dvije do tri godine zaraditi za cijeli svoj vijek – kaže Jan Tiedemann iz Alphaliner-a.

No, dok se flote obnavljaju, svjetska trgovina ne raste istim tempom. Prema analizi Braemara, višak kapaciteta će se ove godine kretati oko 18 %, a prosječno će iznositi čak 27 % godišnje do 2028.

Linerlytica zaključuje: rast flote nastavit će nadmašivati potražnju sve do kraja desetljeća, uz konstantan pritisak na tržišnu ravnotežu i vozarine.

Bez značajnog porasta aktivnosti rezališta, svjetsko tržište kontejnerskih brodova ulazi u višak kapaciteta koji bi mogao potrajati do kraja desetljeća

Ogromna količina kontejnerskih novogradnji koje će ući na tržište u narednim godinama zahtijevala bi masovno povlačenje starijih brodova iz prometa – no to se, za sada, ne događa.

Prema podacima Linerlytice, knjiga narudžbi za kontejnere dosegnula je 10,4 milijuna TEU, što čini čak 31,7 % postojeće flote – najvišu razinu od 2010. Za usporedbu, Clarksons navodi 9,87 milijuna TEU, dok Alphaliner bilježi 9,95 milijuna TEU. U svakom slučaju, brojke su rekordne, piše Splash247.

Stručnjaci upozoravaju da bi se situacija mogla razviti slično kao u razdoblju od 2004. do 2009., kada je višak kapaciteta uzrokovao desetljeće prekomjerne ponude na tržištu.

Peter Sand iz platforme Xeneta izračunao je da bi za neutralizaciju trenutnog viška trebalo povući sve brodove izgrađene do kraja 2009. godine. Međutim, svi kontejnerski brodovi izgrađeni do 2005. godine zajedno čine tek oko 4,3 milijuna TEU, što nije dovoljno.

Situaciju dodatno pogoršava činjenica da je 2025. godina među najlošijima kad je riječ o reciklaži – do sredine godine iz flote je povučeno samo sedam manjih brodova ukupnog kapaciteta ispod 4.000 TEU. Ako se ovaj trend nastavi, 2025. će biti godina s najnižom razinom rezanja brodova u više od dva desetljeća.

Stručnjaci smatraju da postoji nekoliko razloga za ovakav val narudžbi: starost pojedinih klasa brodova, potreba za ekološki prihvatljivijim jedinicama te iznimno povoljna financijska situacija brodara u prvoj polovici 2020-ih.

– Brodari su naučili da brod može poslovati na nuli deset godina, a onda u samo dvije do tri godine zaraditi za cijeli svoj vijek – kaže Jan Tiedemann iz Alphaliner-a.

No, dok se flote obnavljaju, svjetska trgovina ne raste istim tempom. Prema analizi Braemara, višak kapaciteta će se ove godine kretati oko 18 %, a prosječno će iznositi čak 27 % godišnje do 2028.

Linerlytica zaključuje: rast flote nastavit će nadmašivati potražnju sve do kraja desetljeća, uz konstantan pritisak na tržišnu ravnotežu i vozarine.

MOŽE VAS ZANIMATI

Druga strana Kanade