U europskim lukama ponovno rastu zabrinutosti zbog kvalitete brodskih goriva, posebno vrlo niskosumpornog goriva (VLSFO) koje većina brodova koristi kako bi zadovoljila ekološke propise. Sedimenti i nečistoće u gorivu mogu uzrokovati ubrzano trošenje, začepljenja i kvarove u sustavima goriva.
Stručnjaci iz CM Technologies ističu da je problem postao kroničan otkako je VLSFO uveden prije više od deset godina. Prema podacima s početka 2025., više od 45 posto globalnih isporuka VLSFO-a ne ispunjava ISO standarde, a u drugom tromjesečju taj se udio popeo na više od polovice uzoraka. Uzroci uključuju loše miješanje i kontaminaciju tijekom prijevoza baržama, piše The Maritime Executive.
Neovisne agencije poput VeriFuel, VPS i FOBAS upozoravaju da je situacija posebno ozbiljna u Europi. U Skagenu u Norveškoj čak 84 posto uzoraka bilo je neispravno, dok je u Pireju svaka osma isporuka imala problem. Posebno je kritično područje između Amsterdama, Rotterdama i Antwerpena, gdje se odvija veliki dio europskog bunkeringa.
CM Technologies navodi da niska viskoznost VLSFO goriva može uzrokovati stvaranje voska kada se skladišti na temperaturama iznad 21 °C. Takva pojava, zajedno s katalitičkim finim česticama koje djeluju poput mikro-papira za brušenje, predstavlja prijetnju ubrizgivačima i pumpama. Sedimenti, mulj i vosak začepljuju filtere i pročistače, dok viskozitet izvan specifikacije remeti izgaranje i povećava potrošnju goriva.
Tvrtka upozorava da loša ili nepostojeća kontrola kvalitete goriva može brzo ugroziti planirane održavanja, povećati troškove i kompromitirati ispunjenje ekoloških normi. Preporučuju se testiranja goriva na licu mjesta prije nego što uđe u sustav motora, kako bi se spriječila šteta i osigurala pouzdanost brodskih operacija.
Slični incidenti ranije su zabilježeni i izvan Europe – primjerice, u Houstonu i Singapuru 2022., kada je više od 200 brodova pretrpjelo štetu zbog nečistog goriva vrijednog preko 120 milijuna dolara.