Nakon snažnog početka godine obilježenog valom narudžbi brodova na alternativna goriva, treći kvartal 2025. donio je značajno usporavanje. Prema podacima DNV-a, u rujnu je naručeno svega 14 brodova na alternativna goriva, dok u kolovozu nije zabilježena niti jedna nova narudžba.
“Rekordna prva polovica godine sada je iza nas. Nula novih narudžbi u kolovozu i skromna aktivnost u rujnu jasno pokazuju da je tržište usporilo,” izjavio je Jason Stefanatos, globalni direktor za dekarbonizaciju u DNV Maritime.
Uz općenito slabiji tržišni momentum i rast troškova gradnje, ključni razlog pada interesa leži u nesigurnosti vezanoj uz nadolazeće IMO regulative. Privremeni dogovor o Net-Zero okviru, usuglašen u travnju ove godine, dobio je potporu većine država članica, ali nipošto jednoglasno. Pojedine zemlje – predvođene Sjedinjenim Državama, koje su promijenile smjer klimatske politike pod novom administracijom – traže izmjene, pa čak i odgodu implementacije, piše The Maritime Executive.
Za brodare to znači dodatni rizik: ulagati u skupu tehnologiju bez jasne garancije da će ona dugoročno zadovoljiti regulatorne zahtjeve. Stoga mnogi usvajaju pristup “pričekajmo i vidimo” do sljedeće sjednice IMO-ovog Odbora za zaštitu morskog okoliša (MEPC) u listopadu.
Unatoč tome, među rijetkim novim narudžbama dvogorivnih brodova i dalje dominiraju LNG pogonske konfiguracije. One se smatraju trenutno najsigurnijim kompromisom jer nude dostupnu tehnologiju i relativno široku mrežu opskrbe.
“Industriji je nužno potrebna regulatorna jasnoća u nadolazećim mjesecima,” naglašava Stefanatos. “Bez nje, brodari će nastaviti odgađati odluke o novim projektima.”
Za pomorce i ljude iz brodogradnje to znači usporavanje novogradnji i moguće odgađanje ulaganja u flote koje bi trebale biti predvodnici zelene tranzicije. Ishodi idućeg sastanka IMO-a bit će stoga ključni za ritam gradnje i zapošljavanja u godinama koje dolaze.