Katar je u subotu naredio potpunu obustavu plovidbe u svojim teritorijalnim vodama, nakon što je Ministarstvo prometa izvijestilo o „tehničkom kvaru GPS sustava“ koji je poremetio navigacijske rute. Riječ je o izvanrednoj mjeri kojom se želi spriječiti mogući sigurnosni incident, s obzirom na sve veći broj zabilježenih slučajeva ometanja satelitskog signala u regiji.
Tvrtka za pomorsku analitiku Windward izvijestila je da se svakodnevno bilježe stotine slučajeva GPS smetnji u Perzijskom zaljevu i u tjesnacu Hormuz. U nekim slučajevima brodovi se na AIS sustavu pojavljuju na potpuno pogrešnim lokacijama – čak i duboko unutar kopna.
Za tankere i LNG brodove koji redovito uplovljavaju u katarske izvozne terminale situacija je posebno ozbiljna. Državna kompanija QatarEnergy već je suspendirala noćnu plovidbu – između 18:00 i 05:00 – zbog povećanog rizika za sigurnost posada i plovila, piše Splash247.

Stručnjaci upozoravaju da su GPS smetnje postale jedno od najvećih sigurnosnih izazova modernog pomorstva. Tijekom posljednjih nekoliko godina zabilježeni su brojni incidenti u Crvenom moru, Crnom moru, Južnokineskom moru te u Perzijskom zaljevu.
Prema podacima satelitskog operatera Marlink, 2024. godine primali su tek poneki poziv zabrinutih brodara zbog problema s GPS-om – otprilike jedan svaka dva tjedna. No do srpnja 2025. ta je brojka skočila na više od 150 prijava u jednom danu.
Posljedice mogu biti katastrofalne. U lipnju ove godine dva su tankera sudarila južno od Hormuza nakon što su im navigacijski sustavi bili „prevareni“ lažnim GPS signalima. Mjesec ranije, kontejnerski brod MSC Antonia nasukao se kod Jeddaha nakon što ga je sustav naveo na krivi kurs – brod se na nekim servisima za praćenje kasnije prikazivao „nasukan u pustinji“.
Dok pomorske vlasti pokušavaju identificirati izvor ometanja, stručnjaci upozoravaju da će problem s „GPS spoofingom“ sve više utjecati na globalne lance opskrbe i sigurnost plovidbe, osobito u regijama bogatim energetskim rutama poput Katara.