Pregovori u Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (IMO) završili su bez dogovora o usvajanju Net-Zero Frameworka, čime je proces donošenja ključnog globalnog okvira za dekarbonizaciju brodarstva pomaknut najmanje za godinu dana.
Odlukom delegata na izvanrednom zasjedanju Odbora za zaštitu morskog okoliša (MEPC) u Londonu, rasprava je službeno odgođena do 2026., nakon što članice nisu uspjele postići konsenzus ili izglasati amandmane na MARPOL Prilog VI, piše Splash247.
Ova odluka dodatno komplicira vremenski plan za ostvarenje ciljeva smanjenja emisija stakleničkih plinova koje je IMO postavio 2023. godine. Net-Zero okvir, koji je u travnju 2025. na sjednici MEPC 83 načelno odobren, trebao je postaviti globalni standard za goriva i mehanizam određivanja cijene emisija – temelj buduće regulative kojom bi svjetsko pomorstvo do 2050. doseglo neto nultu razinu emisija.
Iako su glavni pregovori privremeno zaustavljeni, radna skupina za smanjenje emisija GHG iz brodova nastavit će rad na pripremi smjernica za provedbu, a njezino sljedeće zasjedanje zakazano je od 20. do 24. listopada.

Reakcije iz industrije mahom su negativne. Global Maritime Forum ocijenio je odgodu „ozbiljnim korakom unatrag“, dok je Međunarodna komora brodarstva (ICS) poručila da pomorska industrija sada hitno treba jasnoću kako bi mogla nastaviti ulaganja u skladu s ciljevima IMO-a.
Slično mišljenje podijelila je i Anne Steffensen, izvršna direktorica organizacije Danish Shipping: “Ovo nije ishod kojem smo se nadali. Danska delegacija uložila je ogroman napor da se postigne sporazum, stoga je razočaranje veliko.”
Odgoda donošenja Net-Zero okvira znači da će pomorski sektor još najmanje godinu dana djelovati bez jasnog globalnog mehanizma za regulaciju emisija, što bi moglo usporiti prijelaz na zelena goriva i povećati regulatornu nesigurnost u industriji.