OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Arktik kao nova trgovačka ruta: Moskva i Peking udružuju snage

Sjeverni morski put ponovno postaje strateška točka svjetske trgovine, a rusko-kineski savez želi ga pretvoriti u ljetnu alternativu Sueskom kanalu

Rusija i Kina potpisale su sporazum o zajedničkom razvoju i komercijalizaciji plovidbe Sjevernim morskim putem (Northern Sea Route – NSR), koji prolazi duž ruske arktičke obale i povezuje Aziju s Europom.

Kako navodi gCaptain, sporazum su u kineskom gradu Harbinu potpisali direktor državne kompanije Rosatom, Aleksej Lihachev, i kineski ministar prometa Liu Wei. Rosatom upravlja ruskom flotom nuklearnih ledolomaca i nadležan je za promet na Arktiku, a sastanak je održan u sklopu zajedničkog rusko-kineskog odbora za suradnju na NSR-u, osnovanog prošle godine.

Prema riječima Lihacheva, dogovor će “dati novi zamah rusko-kineskoj suradnji i omogućiti pretvaranje prilika u konkretne infrastrukturne i kapitalne projekte”. Dodao je da suradnja s Kinom “omogućuje diverzifikaciju svjetskih trgovačkih pravaca”.

Kina je posljednjih godina postala vodeći korisnik ove rute. Panamax kontejnerski brod Istanbul Bridge kineskog operatera Sealegend prošlog je tjedna prešao Arktik u rekordnih pet dana, a cjelokupno putovanje od Ningbo-Zhoushana do britanskog Felixstowea trajalo je 20 dana – dvostruko kraće od plovidbe kroz Sueski kanal. Sealegend planira uvesti redovitu „China-Europe Arctic Express“ liniju tijekom ljetnih mjeseci kada je ruta slobodna od leda.

Novi sporazum dolazi u vrijeme sve snažnije suradnje Moskve i Pekinga u Arktiku – od ulaganja u energetski sektor do zajedničkih vojnih patrola uz obalu Aljaske. Tijekom ljeta kineski su istraživački brodovi, uključujući više ledolomaca, proveli višemjesečne ekspedicije po Arktičkom oceanu prikupljajući podatke o ledu i morskim strujama radi optimizacije buduće plovidbe.

S obzirom na česte poremećaje u prometu kroz Sueski kanal zbog napada Huta u Crvenom moru, Sjeverni morski put sve se češće spominje kao alternativni trgovački koridor – iako zasad samo sezonski.

Međutim, od početka rata u Ukrajini promet stranih brodova tim pravcem gotovo je nestao, a preostali međunarodni tranzit uglavnom čine kineske kompanije. U 2024. godini čak 95% međunarodnog prometa na NSR-u odvijalo se između Rusije i Kine, a Kina je primila gotovo dva milijuna tona rusko-arktičke sirove nafte.

Sjeverni morski put ponovno postaje strateška točka svjetske trgovine, a rusko-kineski savez želi ga pretvoriti u ljetnu alternativu Sueskom kanalu

Rusija i Kina potpisale su sporazum o zajedničkom razvoju i komercijalizaciji plovidbe Sjevernim morskim putem (Northern Sea Route – NSR), koji prolazi duž ruske arktičke obale i povezuje Aziju s Europom.

Kako navodi gCaptain, sporazum su u kineskom gradu Harbinu potpisali direktor državne kompanije Rosatom, Aleksej Lihachev, i kineski ministar prometa Liu Wei. Rosatom upravlja ruskom flotom nuklearnih ledolomaca i nadležan je za promet na Arktiku, a sastanak je održan u sklopu zajedničkog rusko-kineskog odbora za suradnju na NSR-u, osnovanog prošle godine.

Prema riječima Lihacheva, dogovor će “dati novi zamah rusko-kineskoj suradnji i omogućiti pretvaranje prilika u konkretne infrastrukturne i kapitalne projekte”. Dodao je da suradnja s Kinom “omogućuje diverzifikaciju svjetskih trgovačkih pravaca”.

Kina je posljednjih godina postala vodeći korisnik ove rute. Panamax kontejnerski brod Istanbul Bridge kineskog operatera Sealegend prošlog je tjedna prešao Arktik u rekordnih pet dana, a cjelokupno putovanje od Ningbo-Zhoushana do britanskog Felixstowea trajalo je 20 dana – dvostruko kraće od plovidbe kroz Sueski kanal. Sealegend planira uvesti redovitu „China-Europe Arctic Express“ liniju tijekom ljetnih mjeseci kada je ruta slobodna od leda.

Novi sporazum dolazi u vrijeme sve snažnije suradnje Moskve i Pekinga u Arktiku – od ulaganja u energetski sektor do zajedničkih vojnih patrola uz obalu Aljaske. Tijekom ljeta kineski su istraživački brodovi, uključujući više ledolomaca, proveli višemjesečne ekspedicije po Arktičkom oceanu prikupljajući podatke o ledu i morskim strujama radi optimizacije buduće plovidbe.

S obzirom na česte poremećaje u prometu kroz Sueski kanal zbog napada Huta u Crvenom moru, Sjeverni morski put sve se češće spominje kao alternativni trgovački koridor – iako zasad samo sezonski.

Međutim, od početka rata u Ukrajini promet stranih brodova tim pravcem gotovo je nestao, a preostali međunarodni tranzit uglavnom čine kineske kompanije. U 2024. godini čak 95% međunarodnog prometa na NSR-u odvijalo se između Rusije i Kine, a Kina je primila gotovo dva milijuna tona rusko-arktičke sirove nafte.

MOŽE VAS ZANIMATI