Rast izvoza u ključnim atlantskim LNG regijama i duga čekanja na egipatskim terminalima doveli su do naglog manjka slobodnih tankera, pa je LNG tržište skliznulo u short squeeze s rekordno visokim vozarinama.
Na londonskom tržištu jutros su se vozarine nudile oko 170.000 USD dnevno, što je dramatičan skok u odnosu na 75.000 USD koliko se nudilo prije dva tjedna. To znači rast od 150 posto u samo tri tjedna, dok su cijene na početku studenoga već bile 50 posto više u odnosu na kolovoz. Trenutne atlantske vozarine najviše su u posljednje dvije godine, dok Pacifik također raste, ali znatno umjerenije.
Situacija podsjeća na prijašnje zimske cikluse kada je manjak LNG tankera uzrokovao lančane poremećaje u dobavnim rutama. S duljim zaostatkom brodova povećava se rizik od dodatnog širenja razlike između atlantskih i pacifičkih cijena, što često vodi preusmjeravanju flote i daljnjem disbalansu na tržištu.
U Sjedinjenim Državama pojedini uvoznici već odgađaju kupnju, očekujući razumniji nivo vozarina, no takav oprez nosi rizik da će zimske zalihe biti nedostatne. Europski kupci sve više razmatraju isto, dok se istodobno prate geopolitički rizici – posebno mogućnost da Ukrajina dodatno ograniči rusku proizvodnju i izvoz, što bi moglo dodatno stegnuti tržište i potaknuti val novih hitnih narudžbi.
Nastavi li se trend rasta vozarina i manjak tankera, globalni LNG tokovi mogli bi ući u problematičnu fazu, obilježenu ograničenom tonažom, skupljim prijevozom i osjetljivim zimskim zalihama. Za brodare je ovo razdoblje intenzivne potražnje i rekordnih prihoda, dok je za uvoznike izazov kako osigurati kontinuitet opskrbe bez plaćanja ekstremnih premija.











