OTP Groupama Banner

O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

OTP Groupama Banner

Capesize tržište u uzletu: Azija i Atlantik bilježe snažnu potražnju, ali i manjak brodova

Capesize tržište kraj godine dočekuje u iznimno snažnom ritmu, kakav se rijetko viđa izvan klasičnih cikličkih vrhunaca. Spot vozarine skočile su na gotovo 45.000 USD dnevno, nakon što su u samo jednom danu narasle više od 6.000 USD. Riječ je o najvišoj razini u posljednje dvije godine, potaknutoj zbijanjem tonaže i snažnim dugolinijskim rutama.

Iako globalno tržište čelika pokazuje znakove slabosti, s godišnjim padom od 1,5 posto i 4-postotnim padom kineske proizvodnje, pomorski prijevoz željezne rude nastavlja rasti. Američka investicijska kuća Jefferies navodi da je kineski pad domaćeg rudarenja povećao potrebu za uvozom, što podiže ukupne ton-milje. Potražnja za capesize brodovima porasla je 8 posto od početka godine do kraja studenog, znatno brže od rasta flote od tek 2 posto, piše Splash247.

Osloški brokera Fearnleys upozorava da je dostupnost promptne tonaže u Aziji na rekordno niskoj razini. Tonaža koja se trenutno balastira za prosinačke datume izrazito je oskudna, a slobodni brodovi u prvom dijelu siječnja također su ograničeni. Far East tako ulazi u razdoblje u kojem potražnja nadmašuje ponudu.

Sličan obrazac pojavljuje se i u Atlantiku. Grčki Intermodal bilježi nagli porast interesa za fronthaul iz Sjevernog Atlantika, uz komentar da se raspoloživa tonaža „vidljivo stanjila“, što je potaknulo snažan rast regionalnih indeksa i učvrstilo povjerenje igrača na tržištu.

Dodatni poticaj segmentu dolazi iz strukturnih promjena u trgovinskim tokovima. U posljednje tri godine Zapadna Afrika izrasla je u treću ključnu zonu ukrcaja, uz Australiju i Brazil. Dugolinijske pošiljke brazilskog željeza te boksit iz Gvineje povećali su ukupne capesize ukrcaje za oko 5 posto ove godine, dok je australski volumen ostao ravan.

Velika očekivanja vezana su i uz projekt Simandou, koji bi trebao isporučivati do 120 milijuna tona godišnje. Ako se ti volumeni pokažu dodatnima, Jefferies procjenjuje da bi potražnja za capesizeima mogla rasti 6 posto godišnje u 2026. i 2027. godini, odnosno 4 posto ako dio tereta istisne australske pošiljke. Uz očekivane isporuke novih brodova od manje od 3 posto godišnje, iskorištenost flote mogla bi do 2028. porasti na 90 posto.

Zbog takvih se kretanja povećavaju i prognoze vozarina. Jefferies sada očekuje prosječne capesize stope od 27.500 USD dnevno u 2026., 30.000 USD u 2027. i 32.500 USD u 2028., što je znatno više od ranije projekcije od 22.500 USD. Banka ocjenjuje da se vraća i trend veće profitabilnosti većih brodova, usporediv s recentnim kretanjima u VLCC segmentu, gdje velike jedinice nadmašuju performanse manjih.

Capesize tržište kraj godine dočekuje u iznimno snažnom ritmu, kakav se rijetko viđa izvan klasičnih cikličkih vrhunaca. Spot vozarine skočile su na gotovo 45.000 USD dnevno, nakon što su u samo jednom danu narasle više od 6.000 USD. Riječ je o najvišoj razini u posljednje dvije godine, potaknutoj zbijanjem tonaže i snažnim dugolinijskim rutama.

Iako globalno tržište čelika pokazuje znakove slabosti, s godišnjim padom od 1,5 posto i 4-postotnim padom kineske proizvodnje, pomorski prijevoz željezne rude nastavlja rasti. Američka investicijska kuća Jefferies navodi da je kineski pad domaćeg rudarenja povećao potrebu za uvozom, što podiže ukupne ton-milje. Potražnja za capesize brodovima porasla je 8 posto od početka godine do kraja studenog, znatno brže od rasta flote od tek 2 posto, piše Splash247.

Osloški brokera Fearnleys upozorava da je dostupnost promptne tonaže u Aziji na rekordno niskoj razini. Tonaža koja se trenutno balastira za prosinačke datume izrazito je oskudna, a slobodni brodovi u prvom dijelu siječnja također su ograničeni. Far East tako ulazi u razdoblje u kojem potražnja nadmašuje ponudu.

Sličan obrazac pojavljuje se i u Atlantiku. Grčki Intermodal bilježi nagli porast interesa za fronthaul iz Sjevernog Atlantika, uz komentar da se raspoloživa tonaža „vidljivo stanjila“, što je potaknulo snažan rast regionalnih indeksa i učvrstilo povjerenje igrača na tržištu.

Dodatni poticaj segmentu dolazi iz strukturnih promjena u trgovinskim tokovima. U posljednje tri godine Zapadna Afrika izrasla je u treću ključnu zonu ukrcaja, uz Australiju i Brazil. Dugolinijske pošiljke brazilskog željeza te boksit iz Gvineje povećali su ukupne capesize ukrcaje za oko 5 posto ove godine, dok je australski volumen ostao ravan.

Velika očekivanja vezana su i uz projekt Simandou, koji bi trebao isporučivati do 120 milijuna tona godišnje. Ako se ti volumeni pokažu dodatnima, Jefferies procjenjuje da bi potražnja za capesizeima mogla rasti 6 posto godišnje u 2026. i 2027. godini, odnosno 4 posto ako dio tereta istisne australske pošiljke. Uz očekivane isporuke novih brodova od manje od 3 posto godišnje, iskorištenost flote mogla bi do 2028. porasti na 90 posto.

Zbog takvih se kretanja povećavaju i prognoze vozarina. Jefferies sada očekuje prosječne capesize stope od 27.500 USD dnevno u 2026., 30.000 USD u 2027. i 32.500 USD u 2028., što je znatno više od ranije projekcije od 22.500 USD. Banka ocjenjuje da se vraća i trend veće profitabilnosti većih brodova, usporediv s recentnim kretanjima u VLCC segmentu, gdje velike jedinice nadmašuju performanse manjih.

MOŽE VAS ZANIMATI

Martha A