Dvije godine nakon ozbiljnog incidenta na sjevernom Pacifiku, američki Nacionalni odbor za sigurnost prometa (NTSB) objavio je izvješće koje potvrđuje da su dva požara u skladištima teretnog broda Genius Star XI uzrokovana nepravilno osiguranim teretom s litij-ionskim baterijama, koji se pomaknuo tijekom teških vremenskih uvjeta.
Požari su izbili 25. prosinca 2023. godine dok je brod, nosivosti 13.600 dwt i pod panamskom zastavom, plovio južno od Aljaske prema Long Beachu u Kaliforniji. Na brodu se nalazilo 19 članova posade, a u trenutku prvog požara brod je bio oko 370 nautičkih milja jugozapadno od Aleutskih otoka.
Teret je ukrcan početkom prosinca u Hai Phongu u Vijetnamu, a sastojao se od 192 energetska sustava s litij-ionskim baterijama te 35 izmjenjivača topline. Svaka jedinica sadržavala je 28 baterijskih paketa, dodatno podijeljenih na module i ćelije, što ovu vrstu tereta čini posebno osjetljivom na mehanička oštećenja.
Jedinice su bile složene između donje palube i tween decka u oba skladišta. Iako je brodski Cargo Securing Manual preporučivao korištenje čeličnih sajli ili lanaca, na zahtjev vlasnika tereta korištene su poliesterske vezne trake kako bi se izbjegla oštećenja kućišta.
Tijekom božićnih blagdana brod je zahvatilo teško nevrijeme, s vjetrovima od preko 30 čvorova i valovima visine do šest metara. Posada je prilikom redovite inspekcije uočila pomicanje tereta u drugom skladištu, dok je istodobno iz prvog skladišta počeo izlaziti gust crni dim. Aktiviran je CO2 sustav, a brod je, nakon što je iscrpio zalihe CO2, uz dopuštenje američke Obalne straže preusmjeren prema Dutch Harboru na Aljasci.
Nekoliko dana kasnije, u novom nevremenu, izbio je i drugi požar u drugom skladištu. Bez CO2, posada je mogla samo hladiti konstrukciju skladišta vodom dok se temperatura postupno nije počela smanjivati.
Istragom je utvrđeno da su 43 jedinice oštećene, pri čemu je većina pukla s vezova. NTSB navodi lomove kuka na veznim trakama, neusklađenost D-prstenova te odvajanje zavarenih nosača kao ključne tehničke propuste. Operater broda priznao je da postupci osiguranja tereta nisu pravilno provedeni, a posada nije imala dovoljno znanja za provjeru stanja vezova u luci ukrcaja.
Zaključak NTSB-a jasan je: pravilno slaganje, lasiranje i inspekcija tereta presudni su za sigurnu plovidbu, osobito kada je riječ o litij-ionskim baterijama i plovidbi u teškim vremenskim uvjetima.











