Hrvatska ima najviše pomoraca na najskupljim brodovima, LNG tankerima, gdje su u pravilu i najbolje plaće, u rasponu od 12 do 17 tisuća dolara. U ovom trenutku se procjenjuje da u svijetu ima nešto više od 360 LNG tankera, od čega na gotovo polovici ima hrvatskih pomoraca, pa taj podatak najbolje pokazuje koliko se cijeni znanje, iskustvo i kvaliteta naših pomoraca. Tim više što će svaki brodovlasnik dobro razmisliti o tome kome povjeriti odgovornost vođenja brodova, čija vrijednost pojedinačno premašuje svotu od 300 milijuna dolara. Da broj hrvatskih pomoraca na LNG tankerima konstatno raste, potvrdio je i potpredsjednik Udruženja posrednika u zapošljavanju pomoraca CROSMA Mario Zorović. Razloga je više, no najvažniji je, ističe, kvaliteta domaćeg časničkog kadra.
– Udio naših časnika na LNG brodovima je u postotku čak i smanjen proteklih nekoliko godina jer je izgrađen velik broj novih brodova, ali je apsolutni broj časnika na njima rastao, tako da smo i dalje među zemljama s najvećim brojem časnika na LNG tankerima. Konstantan je i rast broja brodova tog tipa u svijetu, pa time i potražnja za odgovarajućim kadrovima. Riječ je o vrlo skupim i sofisticiranim brodovima. Primjerice, kompanija Hoegh s kojom već dvadeset godina surađujemo, trenutno gradi četiri nova broda s postrojenjima za uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina, čija je vrijednost oko 300 milijuna dolara po brodu. Kada imate tako skup i složen brod, normalno je da ćete vrlo pažljivo birati posadu, posebno časnike, a hrvatski časnici u svijetu pomorstva imaju vrlo visoku reputaciju, ističe Zorović.
Motivacija pomoraca za ukrcaj na brodove za prijevoz ukapljenog prirodnog plina u prvom su redu primanja i uvjeti života i rada na brodu.
– S obzirom da je riječ o skupim brodovima i vrlo visokim vozarinama, plaće pomoraca na takvim brodovima su među najvećima u branši. Za usporedbu, prosječna plaća časnika na LNG tankeru za dvadeset do trideset posto je viša od one časnika na tankerima za prijevoz ulja. Pritom mnoge kompanije časnicima nude takozvane »permanent« ugovore, što znači da plaću primaju i za vrijeme provedeno kod kuće, a rotacije su najčešće dva ili tri mjeseca na brodu i jednako toliko vremena kod kuće, govori Zorović, dodajući da posada na LNG tankerima u pravilu ima pristup internetu i vrlo dobre uvjete života i rada na brodu. Stoga ne treba čuditi da se sve veći broj pomoraca želi ukrcati upravo na taj tip broda. Riječ je o prestižnom poslu, koji traži i neka posebna dodatna znanja i svjedodžbe, pa je stoga i dostupan tek manjem broju odabranih, a to znači educiranih i iskusnih ljudi, bez i najmanje mrlje u karijeri. Najviše grade Koreja i Japan
Najviše LNG brodova izgradi se u korejskim brodogradilištima, a zatim slijede japanska brodogradilišta, te se može reći da je u ove dvije zemlje proizvedeno više od 80 posto svjetske LNG flote. Sve više LNG brodova gradi se u Kini, a osim spomenutih lista zemalja koje su gradile LNG tankere prilično je kratka. U Francuskoj je izgrađeno 25, u SAD-u 13, u Španjolskoj 6, po 4 u Švedskoj i Finskoj, u
Norveškoj 3, u Italiji 2 te po jedan u Njemačkoj i Belgiji. Dakle, svjetsku LNG-u flotu gradilo je 12 zemalja, s tim da je Azija neprikosnoveni lider u odnosu na ostatak svijeta.
novine.novilist.hr