O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Integrirana obuka za obnovu znanja pomoraca: Kako četrdeset sati obuke „sabiti“ u dan i po?

Početak tzv. integrirane obuke za obnovu znanja pomoraca koji su crnogorski pomorski trening centri počeli ovih dana, u skladu s rješenjima iz novog Pravilnika o stjecanju zvanja i ovlaštenja pomoraca i implementaciji Manila amandmana na STCW konvenciju Međunarodne pomorske organizacije IMO, ponovno je pokazao da se kod većine tih centara veoma diskutabilno primjenjuju propisi.

Naime, nakon što je prvu ovakvu obuku za grupu od 24 pomorca prije dva tjedna održao Pomorski trening centar „Azalea” u Bijeloj, prošlog vikenda prve obuke priredila su i dva pomorska trening centra u Baru – onaj privatnog Fakulteta za pomorstvo i trening centar kompanije „BMV Shipping Services”. U oba slučaja pomorci koji su aplicirali za te obuke ukazali su nam na nelogičnosti koje navode na sumnju da se tzv. refresher kurs u tim centrima provodi u najmanju ruku diskutabilno. Posjedujemo tonski zapis razgovora zainteresiranih kandidata s administratorima oba centra u kojima se jasno čuje da se refresher obuka kod njih može završiti za dan i po do maksimum tri dana i da se njen najveći dio u praktičnom smislu, navodno izvodi na opremi koju posjeduju druge kompanije i institucije. Dio te opreme, od koje je ona za spašavanje na moru ključna, u oba slučaja barskih trening centara, nalazi se na trajektu „Sveti Stefan II” kompanije „Barska plovidba” a s kojom ti centri imaju potpisane ugovore o poslovno-tehničkoj suradnji. Zanimljivo je međutim, što je prošlog vikenda tijekom kojeg su ova dva centra navodno izvodila tu obuku, „Sveti Stefan II” bio na redovnoj liniji Bar-Bari i u matičnoj luci u kojoj su službeno, na njegovim čamcima i splavima za spašavanje vježbali kandidati barskih centara, proveo je manje od tri sata, u subotu uvečer od 19.15 do 22 sata kada je trajekt opet isplovio za Bari. To se, kako iz brodskog dnevnika „Svetog Stefana II”, može vidjeti i preko AIS trackinga tog broda na specijaliziranim web stranicama. Po crnogorskim propisima samo praktični dio ovog dijela refresgher kursa, treba trajati sedam i po sati.

U „Azalei” inače, refresher tečaj koji se sastoji iz šest modula (preživljavanje na moru, upotreba osobnih i kolektivnih sredstava za spašavanje, rukovanje čamcem za spašavanje i brzim spasilačkim čamcem, prevencija požara i protupožarna zaštita, upravljanje gašenjem požara, pružanje prve medicinske pomoći i vođenje medicinske brige), traje pet radnih dana u trajanju od po 8 sati dnevno, što na kraju daje traženih 40 sati obuke koliko za ovaj tečaj traži STCW konvencija, ali i crnogorski Pravilnik. Trening centar u Bijeloj ovu obuku izvodi na vlastitoj, preko pola milijuna eura vrijednoj opremi kakva se nalazi na brodovima i koja ispunjava sve standarde SOLAS konvencije – pravi zatvoreni čamac za spašavanje i spasilački čamac, specijalna tzv.survival suit odijela, opremu za simulaciju helikopterskog spašavanja iz mora, splavi za spašavanje za 6, 12 i 20 osoba, brzi spasilački čamac, protupožarnu opremu s izolacijskim aparatima za disanje s integriranom opremom za komunikaciju, različiti tipovi prijenosnih i fiksnih protupožarnih aparata za odgovarajuće tipove požara, poligon-zgrada na dva kata u kojoj se simuliraju požari u zatvorenom prostoru, specijalna medicinska Resusci Anne lutka koja simulira razne vrste povreda…. Ništa od toga nema većina drugih crnogorskih trening centara, među kojima su oba barska, a koja kandidatima sada nude značajno jeftiniju obuku od „Azalee” i time predstavljaju nelojalnu konkurenciju nekome tko radi po svim standardima i propisima.

Iz Ministarstva pomorstva i prometa (MSP) potvrdili su nam da oba barska trening centra, uz „Azaleu” i Centar za obuku pomoraca u Tivtu, imaju odobrenje za obavljanje integrirane obuke obnove znanja pomoraca, i da ona traje ukupno najmanje 39 sati.

Safety at Sea Refresher Life rescue boat
„Obuke se ne mogu provesti u kraćem vremenskom roku nego što je to propisano Pravilnikom. Da bi bili sigurni da nema zloupotreba u dijelu skraćivanja vremena i zloupotrebe da jedan kandidat u istom vremenskom roku obavlja više obuka, MSP je izradilo software preko kojeg svaki centar za obuku pomoraca i obrazovno školska ustanova unose imena kandidata s datumom početka obuke, a onda ih software blokira u daljem korištenju istog imena i prijevremenog završetka obuke. Naime, software dijeli broj sati s 8 ili 10 (za primjer uzet hrvatski pravilnik) i automatski izračunava kada se obuka datumski završava. Tajnici ispitnih komisija Lučkih kapetanija Bar i Kotor imaju instrukciju da ne priznaju nijednu potvrdu koja se prije toga ne provjeri u elektronskoj bazi podataka”- kazao nam je direktor Ureda za pomorstvo u MSP, kapetan Vladan Radonjić.

On je dodao da većina centara za obuku pomoraca i obrazovno-školskih ustanova koje ne posjeduju svoju, imaju pravo sklapanja ugovora o zakupu sa vlasnicima tražene opreme uređaja i plovila.

“To pravo su iskoristili pojedini trening centri i sklopili ugovore sa vatrogasnim stanicama, pomorskim kompanijama, medicinskim ustanovama itd.”- istaknuo je Radonjić koji je na primjedbu da su mnogi od tih sporazuma praktično “mrtvo slovo na papiru” i da kandidati tijekom trajanja obuke ni ne vide spasilački čamac, brodsku apoteku, protupožarni poligon i ostalo što se traži, najavio da će tome u idućem periodu biti posvećena posebna pažnja i da će se inzistirati na dosljednom povođenju propisa.

EMSA NAS NEĆE LAKO SKIDATI S “CRNE LISTE” ?

Zbog propusta u funkcioniranju našeg sustava za školovanje, obuku i certifikaciju pomoraca, Europska agencija za pomorsku sigurnost EMSA je Crnu Goru stavila na tzv. crnu listu zemalja koje ne ispunjavaju njihove standarde. Iako smo na Crnu listu formalno stavljeni u ljeto prošle godine, EMSA je manjkavosti u našem sustavu konstatirala još u siječnju 2012., a u siječnju 2014. i preporučila brodarima u EU da ne priznaju naše brevete. To je već uzrokovalo probleme pa su pomorci s crnogorskim brevetima, postali nepoželjni na brodovima koji viju zastave države EU i stoga počinju gubiti radna mjesta. Aktualna situacija s izigravanjem standarda i propisa oko refresher obuke, prema tvrdnjama našeg izvora dobro upućenog u ovu problematiku, može nas dodatno “zakovati” na crnoj listi EMSA, a možda i status nepoželjnih, za naše pomorce proširiti i kod poslodavaca čiji brodovi nisu registrirani u EU državama.

Iz MSP su neslužbeno rekli da su svjesni tog problema zbog čega će tijekom rujna inicirati izvanrednu provjeru svih trening centara u državi s aspekta rada i posjedovanja opreme, a koju će obaviti eksperti klasifikacijskog društva “Bureau Veritas” s kojim MSP ima ugovor o poslovno-tehničkoj suradnji.

“Svi kod kojih konstatiramo propuste, momentalno će ostati bez licence za rad”- rečeno je u MSP.

www.bokanews.me

Početak tzv. integrirane obuke za obnovu znanja pomoraca koji su crnogorski pomorski trening centri počeli ovih dana, u skladu s rješenjima iz novog Pravilnika o stjecanju zvanja i ovlaštenja pomoraca i implementaciji Manila amandmana na STCW konvenciju Međunarodne pomorske organizacije IMO, ponovno je pokazao da se kod većine tih centara veoma diskutabilno primjenjuju propisi.

Naime, nakon što je prvu ovakvu obuku za grupu od 24 pomorca prije dva tjedna održao Pomorski trening centar „Azalea” u Bijeloj, prošlog vikenda prve obuke priredila su i dva pomorska trening centra u Baru – onaj privatnog Fakulteta za pomorstvo i trening centar kompanije „BMV Shipping Services”. U oba slučaja pomorci koji su aplicirali za te obuke ukazali su nam na nelogičnosti koje navode na sumnju da se tzv. refresher kurs u tim centrima provodi u najmanju ruku diskutabilno. Posjedujemo tonski zapis razgovora zainteresiranih kandidata s administratorima oba centra u kojima se jasno čuje da se refresher obuka kod njih može završiti za dan i po do maksimum tri dana i da se njen najveći dio u praktičnom smislu, navodno izvodi na opremi koju posjeduju druge kompanije i institucije. Dio te opreme, od koje je ona za spašavanje na moru ključna, u oba slučaja barskih trening centara, nalazi se na trajektu „Sveti Stefan II” kompanije „Barska plovidba” a s kojom ti centri imaju potpisane ugovore o poslovno-tehničkoj suradnji. Zanimljivo je međutim, što je prošlog vikenda tijekom kojeg su ova dva centra navodno izvodila tu obuku, „Sveti Stefan II” bio na redovnoj liniji Bar-Bari i u matičnoj luci u kojoj su službeno, na njegovim čamcima i splavima za spašavanje vježbali kandidati barskih centara, proveo je manje od tri sata, u subotu uvečer od 19.15 do 22 sata kada je trajekt opet isplovio za Bari. To se, kako iz brodskog dnevnika „Svetog Stefana II”, može vidjeti i preko AIS trackinga tog broda na specijaliziranim web stranicama. Po crnogorskim propisima samo praktični dio ovog dijela refresgher kursa, treba trajati sedam i po sati.

U „Azalei” inače, refresher tečaj koji se sastoji iz šest modula (preživljavanje na moru, upotreba osobnih i kolektivnih sredstava za spašavanje, rukovanje čamcem za spašavanje i brzim spasilačkim čamcem, prevencija požara i protupožarna zaštita, upravljanje gašenjem požara, pružanje prve medicinske pomoći i vođenje medicinske brige), traje pet radnih dana u trajanju od po 8 sati dnevno, što na kraju daje traženih 40 sati obuke koliko za ovaj tečaj traži STCW konvencija, ali i crnogorski Pravilnik. Trening centar u Bijeloj ovu obuku izvodi na vlastitoj, preko pola milijuna eura vrijednoj opremi kakva se nalazi na brodovima i koja ispunjava sve standarde SOLAS konvencije – pravi zatvoreni čamac za spašavanje i spasilački čamac, specijalna tzv.survival suit odijela, opremu za simulaciju helikopterskog spašavanja iz mora, splavi za spašavanje za 6, 12 i 20 osoba, brzi spasilački čamac, protupožarnu opremu s izolacijskim aparatima za disanje s integriranom opremom za komunikaciju, različiti tipovi prijenosnih i fiksnih protupožarnih aparata za odgovarajuće tipove požara, poligon-zgrada na dva kata u kojoj se simuliraju požari u zatvorenom prostoru, specijalna medicinska Resusci Anne lutka koja simulira razne vrste povreda…. Ništa od toga nema većina drugih crnogorskih trening centara, među kojima su oba barska, a koja kandidatima sada nude značajno jeftiniju obuku od „Azalee” i time predstavljaju nelojalnu konkurenciju nekome tko radi po svim standardima i propisima.

Iz Ministarstva pomorstva i prometa (MSP) potvrdili su nam da oba barska trening centra, uz „Azaleu” i Centar za obuku pomoraca u Tivtu, imaju odobrenje za obavljanje integrirane obuke obnove znanja pomoraca, i da ona traje ukupno najmanje 39 sati.

Safety at Sea Refresher Life rescue boat
„Obuke se ne mogu provesti u kraćem vremenskom roku nego što je to propisano Pravilnikom. Da bi bili sigurni da nema zloupotreba u dijelu skraćivanja vremena i zloupotrebe da jedan kandidat u istom vremenskom roku obavlja više obuka, MSP je izradilo software preko kojeg svaki centar za obuku pomoraca i obrazovno školska ustanova unose imena kandidata s datumom početka obuke, a onda ih software blokira u daljem korištenju istog imena i prijevremenog završetka obuke. Naime, software dijeli broj sati s 8 ili 10 (za primjer uzet hrvatski pravilnik) i automatski izračunava kada se obuka datumski završava. Tajnici ispitnih komisija Lučkih kapetanija Bar i Kotor imaju instrukciju da ne priznaju nijednu potvrdu koja se prije toga ne provjeri u elektronskoj bazi podataka”- kazao nam je direktor Ureda za pomorstvo u MSP, kapetan Vladan Radonjić.

On je dodao da većina centara za obuku pomoraca i obrazovno-školskih ustanova koje ne posjeduju svoju, imaju pravo sklapanja ugovora o zakupu sa vlasnicima tražene opreme uređaja i plovila.

“To pravo su iskoristili pojedini trening centri i sklopili ugovore sa vatrogasnim stanicama, pomorskim kompanijama, medicinskim ustanovama itd.”- istaknuo je Radonjić koji je na primjedbu da su mnogi od tih sporazuma praktično “mrtvo slovo na papiru” i da kandidati tijekom trajanja obuke ni ne vide spasilački čamac, brodsku apoteku, protupožarni poligon i ostalo što se traži, najavio da će tome u idućem periodu biti posvećena posebna pažnja i da će se inzistirati na dosljednom povođenju propisa.

EMSA NAS NEĆE LAKO SKIDATI S “CRNE LISTE” ?

Zbog propusta u funkcioniranju našeg sustava za školovanje, obuku i certifikaciju pomoraca, Europska agencija za pomorsku sigurnost EMSA je Crnu Goru stavila na tzv. crnu listu zemalja koje ne ispunjavaju njihove standarde. Iako smo na Crnu listu formalno stavljeni u ljeto prošle godine, EMSA je manjkavosti u našem sustavu konstatirala još u siječnju 2012., a u siječnju 2014. i preporučila brodarima u EU da ne priznaju naše brevete. To je već uzrokovalo probleme pa su pomorci s crnogorskim brevetima, postali nepoželjni na brodovima koji viju zastave države EU i stoga počinju gubiti radna mjesta. Aktualna situacija s izigravanjem standarda i propisa oko refresher obuke, prema tvrdnjama našeg izvora dobro upućenog u ovu problematiku, može nas dodatno “zakovati” na crnoj listi EMSA, a možda i status nepoželjnih, za naše pomorce proširiti i kod poslodavaca čiji brodovi nisu registrirani u EU državama.

Iz MSP su neslužbeno rekli da su svjesni tog problema zbog čega će tijekom rujna inicirati izvanrednu provjeru svih trening centara u državi s aspekta rada i posjedovanja opreme, a koju će obaviti eksperti klasifikacijskog društva “Bureau Veritas” s kojim MSP ima ugovor o poslovno-tehničkoj suradnji.

“Svi kod kojih konstatiramo propuste, momentalno će ostati bez licence za rad”- rečeno je u MSP.

www.bokanews.me