Nekada moćna “Splitska plovidba”, osnovana 1949. godine kao “Obalno brodarsko poduzeće”, i koja je u svoje “zlatno doba” prije privatizacije zapošljavala ukupno 300 pomoraca i radnika na kopnu, uskoro više neće postojati.
Država je tu kompaniju, koja je u većinskom vlasništvu brokera Jurice Peveca i Josipa Galinca, prije dvije godine pokušala spasiti da bi se zadržalo tadašnjih 80-ak radnih mjesta.
Zbog toga su joj javne tvrtke i ustanove u postupku predstečajne nagodbe, koja je postala pravomoćna, oprostile veći dio višemilijunskih dugova, a lučke uprave duž Jadrana bile su prisiljene desetak milijuna kuna svojih potraživanja pretvoriti u njen temeljni kapital, za što su im nedavno izdane dionice.
U međuvremenu, kompanija je prestala plaćati pomorce i potpuno je osiromašena, pa je na Finin prijedlog otplovila – u stečaj.
– Ne znam što je otišlo u stečaj jer firme nema – ironično će Neven Melvan, voditelj splitskog ureda Sindikata pomoraca Hrvatske (SPH).
Prema njegovim riječima, tvrtka već dvije godine postoji samo na papiru.
– Postoje samo dugovanja kompanije i njeni vjerovnici. No, ona više nema brodova, pomoraca ni ostalih zaposlenika. Jedino je možda na stolu ostala neka “klamarica” koja je u vlasništvu firme, te papiri da je njen suvlasnik nedavno postala Lučka uprava Split, odnosno država, na temelju pretvaranja potraživanja od gotovo 13 milijuna kuna iz predstečajne nagodbe.
Brodovi “Sveti Duje”, “Marul” i “Jadro”, naravno, i dalje plove, samo pod zastavama drugih kompanija – kaže Melvan i dodaje:
– Tvrtka je bila dužna na više strana zbog čega je flota pod hipotekama. U određenom momentu je mudro odlučila da će prestati plaćati pomorce koji su, nakon par mjeseci, uz pomoć našeg sindikata zaustavili brodove i pokrenuli postupak prisilne naplate potraživanja.
Iako smo radili za svoje članove, “Splitska plovidba” nas je na neki način iskoristila. Naime, kupci su nakon javnih dražbi dobili brodove koji su “očišćeni” od svih hipoteka i ostalih tražbina. A kada je kupac jednog od njih ista osoba koja mu je do tada bila vlasnik, samo preko druge tvrtke, onda je to vrlo interesantno i volio bih da se i ostali hrvatski građani na takav način mogu rješavati svojih dugova.
“Sveti Duje” je za polovinu procijenjene vrijednosti, što mu je bila početna cijena, prodan na javnoj dražbi na Trgovačkom sudu tvrtki “Molior Peroj” čiji je direktor Jurica Pevec ujedno član Uprave i većinski vlasnik “Splitske plovidbe”.
Tako je Pevec kupio svoj brod koji mu je pripao “očišćen” od 6 milijuna kuna “teške” hipoteke Lučke uprave Split koja ga je do tada opterećivala. Naime, iako hipoteka nije plaćena, nakon ovršne prodaje se brišu svi tereti s kupljene stvari.
“Sveti Duje” je zatim bio na djelomičnom remontu u Turskoj i dobio je privremene papire za plovidbu. Sada mu je vlasnik tvrtka “Panamaris”, a kao brodar se vodi kompanija “Makar Navis”. Na brod je ukrcana hrvatska posada, a u ponedjeljak (jučer) je bio privezan u Rijeci gdje je ukrcao staro željezo za Tursku.
Kada je “Splitska plovidba” u kolovozu prošle godine prodala brod “Jadro” spomenutom “Makar Navisu”, krovna lučka ustanova za to je doznala od autorice ovog teksta umjesto od Lučke kapetanije koja je o tome imala podatke, te je hitno reagirala sudskim zaustavljanjem broda dok Pevec nije isplatio dio potraživanja za to plovilo.
Jadranski veteran sada prevozi cement od “Cemexovih” tvornica u Kaštel Sućurcu i Svetom kaju prema Rijeci, Zadru i crnogorskom Baru, ima osiguran teret i na njemu su isključivo naši pomorci.
Kronologija kraha
1949. godine osnovano je ‘Obalno brodarsko poduzeće’, prethodnica današnje ‘Splitske plovidbe’
2001. godine brodar se našao na rubu stečaja, ali je spašen reakcijom državnih banaka
2005. godine u vlasništvo kompanije ušao je ‘Split Ship Management’, tvrtka Ratka Božića
2008. godine većinski paket dionica preuzeli su brokeri Josip Galinec i Jurica Pevec
2014. godine potvrđena je predstečajna nagodba s vjerovnicima, među kojima su najveći bili državne ustanove
Foto: Tanja Gattin Zebić