Najveća danska kompanija i vodeći svjetski brodar AP Moeller-Maersk A/S u četvrtak je pozitivno iznenadila tržište najavom da će se podijeliti na dvije kompanije. Analitičari ocjenjuju da je tomu uzrok najgora kriza u brodarskom sektoru ikada u kombinaciji s niskim cijenama nafte. Danski konglomerat je priopćio kako će Maersk Line, najveći svjetski kontejnerski prijevoznik, biti preustrojen u transportnu i logističku kompaniju. Naftna kompanija Maersk Oil biti će pak izdvojena u novu energetsku diviziju grupe Maersk. No, postoji opcija da taj dio bude odvojen kroz joint venture, spajanje s nekom drugom kompanijom ili izlistavanje na burzi, piše Poslovni dnevnik.
Različite branše
U Energetsku diviziju ući će još i Maersk Drilling, tankerska tvrtka i kompanija za usluge u naftnom sektoru. Koju će sudbinu doživjeti naftaški dio Maerska biti će poznato u sljedeće dvije godine, poručili su iz kompanije. Nova jezgra kompanije tako će biti izgrađena oko brodarskog biznisa, lučkog operatera APM Terminals i niza manjih transportnih kompanija.
“Branše u kojima poslujemo su vrlo različite i oboje se suočavaju s vrlo različitim konkurentskim okružjem. Izdvajanjem transportnog i logističkog poslovanja te naftnog poslovanja u dvije neovisne divizije omogućit će da se oba biznisa fokusiraju na svoja tržišta”, izjavio je za medije predsjednik Maerska Michael Pram Rasmussen.
Podsjetimo, Moeller-Maersk je vodeći svjetski brodar koji drži 15 posto globalnih kontejnerskih kapaciteta. Unatoč snazi, brodarski biznis teško podnosi znatno pojeftinjenje vozarina tijekom proteklih godina, a zbog izraženog rasta brodskih kapaciteta. U prvom polugodištu ove godine Maersk Line zabilježio je gubitak od 114 milijuna dolara, nasuprot 1,2 milijarde dolara dobiti u istom lanjskom razdoblju. Međutim, brodarstvo donosi najveći dio prihoda cijeloj grupi. Konkretno, od 40,5 milijardi dolara lanjskih prihoda, Maersk Line donio je više od polovice – 23,7 milijardi dolara. Maersk Oil je pak pod pritiskom već dvogodišnjeg trenda niskih cijena nafte. Kompanija je u kolovozu objavila polugodišnju dobit od 102 milijuna dolara, 70,4 posto manje nego u istom lanjskom razdoblju.
Rast utjecaja obitelji
U svakom slučaju, cijepanje na dva dijela najveća je promjena u 104 godine dugoj povijesti kompanije. No, investitori su je pozdravili jer je dionica Moeller-Maerska na burzi u Kopenhagenu prijepodne skočila više od četiri posto na 10.200 kruna. Tijekom ove godine dionica je u plusu 12 posto. S druge strane, dio analitičara tumači kako je razdvajanje konglomerata do sada najjasniji signal da obitelj osnivača kompanije pokušava ojačati svoj utjecaj.
Naime, osnivač kompanije Maersk McKinney Moeller preminuo je 2012. u 98. godini života. Nakon njegove smrti obitelj je bila po strani kada su se donosile važnije odluke. No, to se počelo mijenjati posljednjih mjeseci. U lipnju je na sveopće iznenađenje zaposlenika i javnosti otpušten izvršni direktor Nils Andersen za kojeg izvori Financial Timesa tvrde da je izgubio povjerenje kćeri osnivača, Ane Uggla koja je i potpredsjednica kompanije. K tome, početkom rujna na čelo AP Moeller Holdinga došao je njezin sin, Robert Uggla. Radi se o tvrtki koja je vlasnik 51 posto dionica cijelog konglomerata.