Foto: M.M.
Izrazito loš položaj “Jadrolinijinih“ pomoraca i radnika na kopnu, te kršenje temeljnih odredbi Zakona o radu i Konvencije o radu pomoraca rezultiralo je mirnim prosvjedom, kojem su se, u organizaciji Nezavisnog sindikata pomoraca hrvatskih putničkih brodova jučer na Gatu sv. Duje u velikom broju odazvali zaposlenici ove državne brodarske tvrtke.
Dodatno smanjena primanja, neusklađenost koeficijenata prvim časnicima na brodovima i šalterskim djelatnicima, loši radni uvjeti i brojne druge odrednice zaposlenike ove 70 godina stare tvrtke naprosto tjera u očaj. Osobito činjenica da se plaće u ovoj najvećoj hrvatskoj brodarskoj tvrtki nisu povećavale gotovo deset godina.
Nedjeljko Bulić iz Nezavisnog sindikata pomoraca tvrdi kako je Uprava kriva za postojeće stanje, koje već godinama stagnira.
– Uprava koja je na vlasti četiri godine, apsolutno po tom pitanju nije ništa učinila. Posljednje dvije godine ignoriraju nas i ne odgovaraju na naše pozive i upite. Nedavno je došlo do našeg sastanka, na kojem su nam obećali povećanje plaća, uz uvjete da dobijemo sve linije, da ostane ista Uprava, te da u kolektivnom ugovoru nećemo tražiti veća prava nego koja su trenutno. Naravno da se to nama nije svidjelo, jer želimo ukazati na probleme u Jadroliniji. Ova Uprava nije naklonjena radnicima, tako da smo imali niz stvari koje bismo mogli istaknuti kao diskriminirajućima prema Sindikatu i radnom vijeću- kazao je Bulić, te istaknuo kako s radničkim vijećima ne postoji nikakva komunikacija jer Alen Klanac, predsjednik “Jadrolinije“ ne uvažava ni Sindikate ni radnička vijeća.
– Tražili smo na sve strane pomoć, obratili se ministarstvima, Vladi, podnosili kaznene i prekršajne prijave za nepoštivanje Zakona o radu, MLC konvenciji i nacionalnog kolektivnog ugovora, koje Uprava ne poštuje- kazao je Bulić, te objasnio kako se pregovori za taj ugovor rastežu već skoro sedam godina, a naznake o mogućim promjenama nema.
Istaknuo je kako radnici uopće nemaju kolektivni ugovor, kojega je Uprava obećala u nekoliko navrata. Neshvatljivo im je što je uvedeno i višekratno radno vrijeme, što se apsolutno krši s odredbama Konvencije o radu pomoraca, te Zakona o radu.
– Veliki broj pomoraca bijeloga osoblja i zaposlenika šalterskih djelatnika rade na ugovore na dulji period u kontinuitetu. To se najviše odnosi na mladiće kojima se kontinuirano produžuju ugovori, a ne dobivaju ugovore za stalno. To je apsolutno nedopustivo, obzirom da je to najdeficitarniji kadar pomoraca, kojih je u manjini. Ljudi na nekim brodovima rade po 19 sati, što je također nedopustivo jer se preko 14 sati po Zakonu o radu ne smije raditi- prepričao nam je sugovornik, te dodao kako je stanje brodova veoma loše.
To se odnosi i na pomorce koji se žale na privatan smještaj, koji nije baš u zavidnom stanju. Također, žalosna je činjenica da najniža plaća Jadrolinijinih zaposlenika, primjerice brodskih konobara iznosi 2 350 kuna.
– Prije dvije godine smo prosvjedovali u Rijeci, a vidite da se ništa nije pomaknulo s mrtve točke. Stoga, tražimo smjenu Uprave- odlučan je bio Bulić.
Ukoliko ne dođe do smjene, te ukoliko nadležni državni organi ne provedu određene izmjene, utoliko su djelatnici Sindikata spremni štrajkati.
– Do štrajka će doći ukoliko se ne povećaju plaće, ako se ne potpiše novi kolektivni ugovor, ne ukine protokol o plaćama i ostali segmenti koji nas čine nezadovoljnima- dodao je.
Nezadovoljni postojećim stanjem su i brojni radnici, koji su se odazvali jučerašnjem prosvjedu. Najviše ih muči uskraćenost materijalnih prava radnika.
– Stvari se hitno moraju mijenjati. Uvjeti u kojima radimo zbilja su užasavajući-od novčanih do radnih. Predviđeno je da radimo 15-15, odnosno 15 dana na brodu, a ostalih 15 smo kući. Ja radim 30-30- požalio nam se prvi časnik palube na jednom od Jadrolinijinih brodova, koji je iz razumljivih razloga želio ostati anoniman. Njegova plaća varira između 6. 500 i 7.000 kuna.
Nezadovoljan je bio i njegov kolega, također pomorac, koji obavlja razne dužnosti za 4. 000 kuna mjesečno.
-Uvjeti u kabini u kojoj spavamo kolega i ja nisu ljudski. Nas dvojica jedva stanemo u malu kabinu, a zahod dijelimo s još dvoje kolega. Tijekom radnog dana, dok ne dođemo u kabinu, moramo ići u putnički zahod. Na tristotinjak putnika predviđena su samo dva zahoda- dodao je zaposlenik.