Foto: Silvano Ježina
Do unazad godinu i pol, dvije, tvrtka Vulkan Nova većinu je svojih proizvoda iz palete palubne opreme izvozila na inotržišta, posebice im je bilo značajno norveško tržište. Međutim, pad cijene nafte ostavio je traga na norveškoj brodogradnji, jakoj u off-shoru. Istovremeno, hrvatski škverovi u to su vrijeme, nakon godina suše, punila svoje knjige narudžbi novim brodovima, posebno Uljanik grupa sa svojim pulskim i riječkim brodogradilištem, piše Novi list.
Danas u Vulkan Novi, tom vodećem domaćem proizvođaču palubne opreme i dizalica, imaju potpuno obrnutu situaciju jer im je oko 70 posto proizvodnog programa i kapaciteta popunjeno narudžbama za zahuktale domaće navoze, doznajemo od direktora tvrtke Rajka Vukelića.
Negativni saldo na kraju godine
Ipak, ovaj ponovni zamah domaće brodogradnje, a time i sve one prateće industrije i djelatnosti, nije lišen nekih »začkoljica«.
U Vulkan Novi lani su, kada su podvukli crtu na kraju godine, imali iskazani gubitak. Na domaćim navozima dogodila su se kašnjenja i prolongiranja u gradnji i isporuci brodova što se, dakako, odražava i na priljev novca u brodogradilišta. To automatski, kao krugovi u vodi, remeti financijske i poslovne cikluse i kod njihovih domaćih dobavljača. Od toga nije izuzet ni riječki proizvođač palubne opreme. Hale i skladišta Vulkan Nove puna su opreme koja je pred samim dovršetkom, a čija je isporuka, a time i naplata prolongirana, doznajemo od Vukelića. Lani im je na taj način ostalo »zavezano« oko 12 milijuna kuna, što je utjecalo na negativni saldo na kraju godine, navodi direktor Vulkan Nove.
Unatoč tom balansiranju s troškovima nabavke repromaterijala te same proizvodnje, a s druge strane pomacima u datumima isporuke i u konačnici same naplate, poslovanje Vulkan Nove ponovno je s pozitivnim predznakom. Prva tri tromjesječja ove godine završena su u plusu, ističe Vukelić, a jak vjetar u leđa očekuje se i od ovih dana potpisanog memoranduma o poslovnoj suradnji s ruskim OCK-om (United Shipbuilding Coorporation) što je njihova krovna brodograđevna organizacija.
O kakvoj se potentnoj poslovno-financijskoj mogućnosti radi upućuje činjenica da je sada ova riječka tvrtka jedna od četiri proizvođača palubne opreme iz Europe kojoj su širom otvorena vrata ruskih brodogradilišta. Naravno, ništa nije zagarantirano i za svaki će se ugovor morati boriti čim boljom ponudom, ali velika je stvar kada ste na listi onih kojima ruska brodogradilišta dostavljaju svoje upite za narudžbe jer je riječ o moćnom tržištu na koje se, podsjeća Vukelić, ne ulazi tek tako. A Vulkan Nova počela je svoj proboj u Rusiju prije četiri godina, malo-pomalo. Dosad su odradili i isporučili oko 600.000 eura vrijedne opreme, upravo se radi još jedna narudžba od 350.000 eura, a smiješi im se prilika da ubrzo s Rusima potpišu novi ugovor vrijedan oko 800.000 eura, doznajemo od Vukelića.
Reducirane narudžbe u Norveškoj
Ovaj proboj Vulkan Nove na izdašno rusko tržište događa se u partnerstvu sa VMZ-om, lokalnom tvrtkom u ruskom gradu Vyborgu, u blizini granice s Finskom, u kojem je smješteno i jedno od njihovih brodogradilišta. Ova suradnja bazira se na tome da se sidreno-pritezna oprema radi upravo po projektima Vulkan Nove i njihovog tima inženjera. U prvim godinama sva oprema će se i proizvoditi u Rijeci, a kasnije, po fazama i u određenim omjerima, to će se polako prebacivati prema pogonima ruskog partnera, VMZ-a.
Pitamo Vukelića što se dogodilo s norveškim tržištem.
– Pad cijene nafte njihovim je brodogradilištima reducirao broj narudžbi, a poslovi su se sveli uglavnom na manje plovne jedinice za koje cijena našeg rada nije konkurentna onima takmaca s Dalekog istoka – veli on.
Kada smo ga upitali za proizvodni program dizalica, direktor Vulkan Nove pola u šali, pola u zbilji odgovara nam »sve je na čekanju«. Doznajemo tako da imaju dvadeset ponuda za izradu dizalica za razne industrijske objekte, ali od toga njih osamnaest je na »čekanju« jer su u sklopu investicija za koje se čekaju sredstva iz EU fondova.