Kao portal koji je posvećen temama vezanim uz pomorstvo, odlučili smo otvoriti novu rubriku pod nazivom Parangal, u kojoj će se govoriti o problemima pomoraca i u kojoj ćete Vi, dragi naši pomorci, moći izložiti svoje mišljenje o onome što Vas tišti i muči. Komentirati možete javno ili anonimno, unutar rasprave na Forumu našeg portala, slanjem poruke na [email protected] ili jednostavno komentirajući aktualnu temu na društvenim mrežama.
Nakon niza neuspjelih pokušaja od strane SPH, raznih Udruga, pa i nas samih da nešto promijenimo odlučili smo na ovaj način barem dati do znanja što o određenoj temi misle oni koji o njoj najviše i znaju.
Za prvu temu odabrali smo onu koja se javlja odmah po završetka školovanja i koja je, nažalost, uvijek aktualna, a to je problem vježbenika i odrađivanje kadeture.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nedavno je na svojim stranicama objavilo statističke podatke o broju pomoraca u Europskoj Uniji za 2015. godinu koju je objavila EMSA (European MaritimeSafety Agency). Prema tim podacima Hrvatska se nalazi na visokom četvrtom mjestu iza vodeće Velike Britanije, Poljske i Francuske sa 13 350 registriranih pomoraca na poziciji zapovjednika i časnika. Ipak, da bi se došlo do te pozicije potrebno je ulagati u sebe, studirati, polagati brevete, a isto tako i odraditi kadeturu. Bez nje nije moguće ništa i ona je odskočna daska za daljnje napredovanje u karijeri.
Upravo taj problem ponavlja se iz godine u godinu kada mladi ljudi željni znanja i puni volje, tek izašli sa studija, žele odraditi neophodno i napokon doći do statusa koji će im omogućiti sigurniju budućnost. Odraditi kadeturu i ne bi bio nerješiv problem da nije tako teško naći kompaniju koja želi uzeti mladog čovjeka pod svoje da odradi vježbenički staž.
Problem se javlja jer su domaće kompanije gotovo „izumrle“, a staž vježbenika je usko vezan uz nacionalne brodare. Strane pak kompanije uglavnom žele već gotov kadar i manje imaju interesa ukrcati vježbenika, no ipak ima onih koje gledaju dugoročno i vide potencijal u tome da uzmu mladog, školovanog pomorca i pruže mu šansu da uči i raste zajedno s kompanijom, ali takvih je premalo.
Za sve one ostale mlade ljude, željne stjecanja znanja i iskustva, potrebno je proći mukotrpan put da bi se na kraju postigao cilj.
Već duže vrijeme pokušava se pronaći rješenje kako olakšati postupak ukrcaja vježbenika na brodove. Nedavno je predloženo osnivanje Fonda za ukrcaj vježbenika u koji bi pomorci izdvajali 3,5 posto svojih plaća, no jasno da takvo rješenje nije naišlo na odobravanje niti od strane pomoraca, niti od strane Sindikata pomoraca Hrvatske.
Kako nitko od nadležnih nema neko adekvatno rješenje, za mišljenje smo pitali Vas koji ste prva karika u tom lancu i evo što neki od Vas predlažu.
„Teško je bilo što provesti u Hrvatskoj, a da nije na štetu pomoraca! Ono što bi za početak trebalo je da brodar u prvih godinu dana nakon što uzme kadeta nema nikakvih davanja, isto kao što poslodavac uzme radnika sa Zavoda za zapošljavanje. Isto tako to bi se moglo provesti i putem agencija koje uzimaju asistente/kadete, no to je teško jer same agencije nije briga jer poberu novac od brodara.“ (Engineer)
„Smatram da je ideja o Fondu za ukrcaj pomoraca dobra, ali novac bi trebalo uzimati ne od pomoraca, nego od pomorskih fakulteta i učilišta koji ionako imaju previše novaca.“ (Kadet)
„Nisam za nikakav oblik financijskog pomaganja iz naših džepova kadetima jer nije ni nama nitko pomaga. Svak sebe stavlja na tržište rada sa svojom školom i naobrazbom. Onaj tko ima imalo mozga neće upisati u današnje vrime srednju pomorsku školu osim ako mu netko ne garantira posa po završetku.
Prvo triba svim ovim učilištima oduzet dopusnice i neka prestanu s generiranjem kadra koji se nema di ukrcat. Da, ali to je unosan biznis koji će propast ako im se već dvi generacije nisu ukrcale.“ (Barba)
„Moje mišljenje da im trebaju pomoći škole, fakulteti, ta razna učilišta, trening centri u suradnji s agencijama. Na čeluškole bi trebali biti ljudi od struke (kapetani, kapi, superintendenti itd.) koji imaju menadžerske sposobnosti, koji bi mogli izaći pred velike kompanije i ponuditi im dobar školovan kadar i „snabdjevat“ ih kadetima.“ (Barba)
„Nisam neki ekspert, ali ne bi bilo loše da se napravi stranica (stvori baza) na kojoj bi se prijavljivali svi vježbenici tj. stavljali svoje privatne podatke te bi to izgledalo kao njihov CV.Besplatna baza za korisnike i klijente. Istu bi agencije,pomorske škole, pomorski fakulteti, MMPI, SPH i drugi trebali promovirati kao besplatnu bazu HR vježbenika. Sama bi se promovirala od strane naših pomoraca.“ (2.časnik)
„Trebala bi jedna X agencija koja bi se bavila samo kadetima s tim da bi bila povezana sa svim pomorskim školama i fakultetima te s agencijama u Hrvatskoj od kojih bi i dobivala kontakte i savjete. U rad agencije bili bi uključeni i sami učenici i studenti tako da bi sami doprinosili što boljem radu te agencije za svoje sutra. Imali bi i svoje predstavnike koji bi išli po kompanijama i sajmovima kompanija po svijetu te promovirali potencijal budućeg hrvatskog pomoraca, a isto korigirali školstvo pomorske struke u smjeru što boljeg osposobljavanja za buduće poslove.“(terco palube)
„Postoji u V. Britaniji tvrtka TrinityHouse koje se prvenstveno bavi održavanjem svjetionika, a druga djelatnost im je ukrcaj kadeta na raznorazne tvrtke diljem svijeta.Tvrtke ne plaćaju te kadete ili pak vrlo malo, nego im oni daju neku plaću i plaćaju im troškove puta, a godišnje dobivaju od UK vlade svotu za te svrhe.“ (Barba)
“Imam tri prijedloga za koje smatram da bi bili učinkoviti. Prvi je da se preuzme njemački model. Država daje kojekakve povlastice njemačkim brodarima ako se ukrcaju kadeti na njihov brod. Pošto najveće koristi od budućeg pomorca ima država treba dati prijedlog Ministarstvu da subvencira trošak kadeta da odradi praksu na brodu hrvatske kompanije. Pomorac nakon odrađene prakse je zaposlena stranka koja donosi novac u RH i uplaćuje novac u mirovinsko/zdravstveno. Najveće koristi od pomorca ima RH. Može se primijeniti i na strane brodare. Država financira ukrcaj kadeta na strani brod. Brodar dobiva besplatnog kadeta, a država zaposlenog pomorca.
Drugi je odrađivanje vježbeničkog staža u sklopu završavanja pomorskog fakulteta. Naravno, Pomorski fakultet bi trebao imati prikladan brod gdje bi pomorci unutar 3 godine studiranja odradili staž. Eventualno godinu staža podijeliti na dio koji se moze odraditi i na simulatoru fakulteta npr. 8 mjeseci plovidbe + 4 mjeseca simulatora. Iako model nudi oficira koji možda ima ‘’manjak znanja’’ ovaj bi model bio najprivlačniji kompanijama koji bi praktički dobili školovanog pomorca sa OOW ili EOW certifikatom. Pomorske kompanije bi, naravno, za prvi put uzele pomorca kao trening oficira na pokusni period od cca 3mjeseca. Naravno, uz ovo bi trebalo predložiti Ministarstvu i nabavku broda za staž.
Treći prijedlog bi bio subvencioniranje države za odrađivanje staža uz kasniju naplatu. Slično prvom prijedlogu osim što država kasnije naplati to samom pomorcu kojeg je financirala kad dobije siguran posao nakon odrađenog staža. Tu je problem što nije baš humano, ali opet bolji model nego da drugi pomorci plaćaju za novog pomorca na osnovu solidarnosti.” (Master)
Ovo su samo neki od Vaših prijedloga kako biste pomogli mladim ljudima koji tek kreću “tući” more i koji se nadaju da će po završetku školovanja dobiti priliku naći ukrcaj.
Sve ostale komentare možete naći na Linku.